Mapy cyfrowe robią karierę

20 czerwca 2007, 0:00

W ostatnich latach dynamicznie rośnie sprzedaż map cyfrowych, na czym zyskuje m.in. PPWK S.A. Wartość sprzedaży map i oprogramowania w ciągu ostatniego roku uległa podwojeniu.

Dziś, jednym z najbardziej znanych zastosowań jest samochodowa nawigacja satelitarna. Jednak Ci, którzy nie mogą sobie pozwolić na wydatek, co najmniej tysiąca złotych, nie są już skazani tylko na tradycyjne mapy. Dostępne w Internecie aplikacje błyskawicznie wyszukują punkt docelowy i planują trasę.
Jedną z nowo udostępnionych map tego rodzaju jest mapa na stronie Panoramy Firm, przygotowana wspólnie przez PPWK S.A., który dostarcza mapy i geokoduje obiekty występujące w Panoramie Firm, oraz Eniro, które posiada informacje adresowe dotyczące obiektów i firm.

Efektem tej współpracy jest mapa Polski zawierająca ponad milion obiektów POI (Points of Interest). Warto podkreślić, że mapy są systematycznie aktualizowane, co 6 tygodni rośnie liczba rozpoznawanych obiektów. Mapy cieszą się popularnością.

Innym przykładem zastosowań cyfrowych map, są usługi typu „Szukaj w pobliżu”, oferowane przez operatorów sieci telefonii komórkowej, współpracujących z dostawcami map (np. Era i PPWK S.A.). Po wysłaniu SMS-a z pytaniem o najbliższy bankomat, użytkownik otrzymuje mapę wygenerowaną przez serwer PPWK S.A. z zaznaczonym punktem „tu jesteś” i najbliższymi bankomatami.
Zyskuje też na popularności usługa pod nazwą „Strefa firmowa”, w ramach, której operatorzy oferują bezpłatne lub tańsze połączenia komórkowe do osób przebywających na terenie biura lub w pobliżu biura (strefa o promieniu np. 500 metrów). Dotychczas rejon biura klienta był określany na podstawie map tradycyjnych, dziś do konfiguracji takiej usługi używa się szczegółowych map cyfrowych.

– Przewidujemy, że w najbliższych latach więcej firm będzie korzystało z usług umożliwiających lokalizację telefonów komórkowych pracowników. Można lokalizować w ten sposób nawet kilkaset osób. Wyobraźmy sobie szefa działu logistyki, który w każdej chwili może otrzymać mapkę z zaznaczonym miejscem, w którym znajduje się jego pracownik. Dzięki temu można monitorować trasy towarów i osób. Dziś w służbie monitoringu flot najczęściej wykorzystuje się GPS podczas gdy lokalizacja w oparciu o technologię GSM jest tańsza i szybsza we wdrożeniu. To z kolei przekłada się na zmniejszenie kosztów logistyki firmy – wyjaśnia Andrzej Ziemiński, prezes PPWK S.A.

Technologie GPS i GSM nie muszą się wykluczać. Bardzo przyszłościową dziedziną są też usługi związane z bezpieczeństwem – np. precyzyjna, błyskawiczna lokalizacja osób dzwoniących na pogotowie czy na policję z telefonu komórkowego. – W Polsce powstają i będą powstawały nowoczesne centra ratownictwa, których operatorzy będą dostawali natychmiast na ekran swojego komputera mapkę z adresem osoby dzwoniącej po pomoc. Już dziś jesteśmy gotowi wdrożyć takie rozwiązania – dodaje Ziemiński.

Pozostaje tylko mieć nadzieję, że odsetek Polaków posiadających telefony komórkowe z dostępem do Internetu będzie szybko wzrastał. Obecnie jest to 15 % (wg. The Forrester Technographic Survey).

Więcej informacji:
Sławek Brudny
s.brudny@ppwk.pl

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!