Redukcja siły nacisku na pedał sprzęgła dzięki zastosowaniu nowej technologii LuK CSA (Clutch Servo Assistance).
Lepsze osiągi podczas jazdy samochodem poprzez wzrastający moment obrotowy to charakterystyczny trend w produkcji silników nowej generacji w przemyśle motoryzacyjnym.
Czyżby, zatem możliwy był nieograniczony wzrost z dynamiki?
Nie do końca. Na bazie tej samej koncepcji sprzęgła i niezmiennych warunkach zabudowy wzrasta nieuchronnie siła docisku sprzęgła na okładzinach tarczy konieczna do przeniesienia momentu obrotowego silnika, a co za tym idzie siła nacisku kierowcy na pedał sprzęgła.
Rozwiązanie
Pan Mathias Zink odpowiedzialny w LuK za systemy wysprzęglające powiedział: „W zależności od modelu samochodu, przy momencie obrotowym około 350 Nm, wymagany nacisk na pedał sprzęgła wynosi 13 – 18 kg. Maksymalna akceptowalna siła nacisku przy skoku pedału sprzęgła do 15 cm, to ok. 12 kg. Większa siła potrzebna do wysprzęglenia staje się dla kierowców, a zwłaszcza ich damskiej części niekomfortowa”.
Powszechnie dziś stosowane dodatkowe sprężyny wspomagające, montowane przy pedale sprzęgła (np. sprężyna przekroczenia punktu martwego), korygujące wartości i rozkład siły nacisku na pedał, osiągnęły technologiczne maksimum swoich możliwości. Zwłaszcza teraz, gdy dominuje tendencja redukcji siły nacisku na pedał i jego skoku, zastosowanie dodatkowych sprężynek wspomagających już nie wystarcza.
Podczas nacisku na pedał sprzęgła kluczowe znaczenie ma bezpieczeństwo, komfort, jak również funkcjonalność. Obowiązuje zasada: im pewniejsze wysprzęglanie przy mniejszej sile nacisku na pedał oraz krótszym jego skoku, tym lepiej.
Specjaliści zajmujący się tematem drgań podczas ruszania pojazdu, zaproponowali rozwiązanie umożliwiające sprawne działanie sprzęgła przy mniejszej sile nacisku na pedał, niezależnie od wartości przenoszonego momentu obrotowego: system wspomagania Clutch Servo Assistance – CSA.
]1[
System CSA w szczegółach
Jednostka wspomagająca zamontowana jest pomiędzy pompą sprzęgła a siłownikiem odbiorczym, a więc między pedałem a sprzęgłem.
System zawiera pompę napędzaną elektrycznie oraz zawór regulacyjny, zapewniający odpowiednie ciśnienie w układzie.
Wspomaganie działa proporcjonalnie do siły nacisku na pedał nie wymagając przy tym żadnych czujników ani elektronicznych układów.
Dla każdego modelu zdefiniowane jest ciśnienie progowe, od którego aktywuje się system wspomagania CSA. Z uwagi na proporcjonalność działania systemu wspomagania, zmniejszono tolerancje pasowania wraz z histerezą tarcia, oraz zmieniono skok samego łożyska oporowego.
Cały system jest bardzo spójny i wykonany w tzw. wersji Add-ON, co oznacza małą liczbę połączeń i możliwość zastosowania jednostki bazowej do różnych celów.
Mathias Zink podkreśla elastyczność systemu w zastosowaniu do różnych pojazdów: „każdy producent samochodów definiuje wielkość siły nacisku na pedał, oraz jej wartość, przy której aktywuje się system wspomagania. LuK dokonuje wtedy właściwych nastawień zaworu regulującego.”
Dzięki systemowi wspomagania możliwe jest np. dla pojazdu, w którym moment obrotowy przy naciskaniu na pedał wynosi 500 Nm, ustawienie siły nacisku o wartości, 100 N (ok. 10 Kg) i zapewnienie tym samym dodatkowego bezpieczeństwa i odpowiedniego komfortu przy załączaniu sprzęgła.
Źródło: LuK Aftermarket Service
Komentarze