Na targach Automechanika na stoisku B06 w hali nr 9 Bosch prezentuje technikę, oprogramowanie i usługi dla warsztatów przyszłości połączonych z siecią. Udoskonalono testery KTS, przedstawiono też mobilny, dotykowy tester KTS 350. Pojawiły się też nowe urządzenia do badania spalin, ładowania akumulatorów i testowania pomp CR.
Diagnostyka
Najnowsza generacja linii testerów diagnostycznych Bosch KTS obsługuje nie tylko wszystkie dotychczas stosowane interfejsy pojazdów, ale również przyszłe, oparte na standardzie Ethernet. Nowa generacja testerów KTS jest wyposażona w „PassThru-Interface”, który umożliwia korzystanie z portali internetowych producentów pojazdów podczas programowania sterowników zgodnie z normą Euro 5/6. Znacznie poprawiono moc obliczeniową testerów KTS, istotnie zwiększono pamięć i umożliwiono równoległą pracę kilku interfejsów. Korzystając z nowych modułów KTS 560 i KTS 590 można na przykład wykorzystywać do diagnozy nawet trzy interfejsy CAN i jednocześnie trzy interfejsy linii K.
Zintegrowany tester KTS 350 typu „all-in-one” (model w przygotowaniu) z 10-calowym ekranem dotykowym dysponuje również wszystkimi możliwościami nowej generacji KTS-ów. Poręczne urządzenie do mobilnych zastosowań w warsztacie ma już zainstalowany program ESI[tronic] 2.0. Znacznie mocniejszy niż u jego poprzednika procesor, cztery gigabajty pamięci RAM i szybki dysk SSD o pojemności 256 GB w połączeniu z obecnym systemem operacyjnym Windows 10 zapewniają bezzwłoczne uruchamianie programu i szybką pracę.
Zwiększyła się też wydajność tabletu DCU 100 Diagnostic Control Unit. Ten solidny tester z 10-calowym ekranem do zastosowań mobilnych został wyposażony w mocniejszy procesor. Zamiast konwencjonalnego dysku twardego zastosowano dysk SSD o pojemności 256 GB oraz cztery gigabajty pamięci RAM.
Program warsztatowy ESI[tronic] 2.0 firmy Bosch jest ciągle udoskonalany i rozwijany. Jeżeli urządzenie diagnostyczne jest podłączone do internetu, to od pierwszego kwartału 2017 r. wszystkie aktualizacje będą pobierane w tle on-line. Ponadto dzięki ESI[tronic] Web użytkownik ma teraz dostęp także do portalu internetowego z informacjami na temat diagnozowania i napraw. Portal ten będzie umożliwiał otrzymywanie na przykład brakującej informacji dotyczącej danej naprawy, bez konieczności instalowania oprogramowania na urządzeniu warsztatowym. Kolejną nowością w ESI[tronic] jest nowy program „EBR – Experienced Based Repair”. Jeżeli podczas diagnozy zostanie wykryta znana usterka to ESI[tronic] podpowiada mechanikowi rozwiązanie, które wcześniej już się sprawdziło.
Badanie spalin za pomocą BEA 750
Stacja do badania spalin BEA 750 to następca urządzeń Bosch serii BEA 150/250/350, która uzupełnia gamę urządzeń przystosowanych do badania spalin w pojazdach spełniających normę Euro 6, zgodnie z wytycznymi obowiązującymi od 1 lipca 2015. Nowe urządzenie BEA 750 w wersji kombi jest wyposażone w 4-gazowy analizator spalin i dymomierz BEA 070, a pomiar prędkości obrotowej i temperatury wykonuje przystawka BEA 030. Urządzenie BEA 750 może być doposażone w moduł KTS 515 do diagnozy OBD. Urządzenie jest już fabrycznie skonfigurowane, co pozwala na jego użycie w warsztacie bez dodatkowego, czasochłonnego pierwszego uruchomienia.
Ładowarki akumulatorów BAT 645 i BAT 690
Bosch oferuje warsztatom samochodowym dwie nowe ładowarki BAT 645 i BAT 690 do uniwersalnego i profesjonalnego zastosowania o ciągłym prądzie wyjściowym 45 A i 90 A. Obie ładowarki mogą być wykorzystywane do akumulatorów 12 V oraz 24 V i automatycznie wykrywają wymagane napięcie nominalne. Ładowarki BAT 645 i BAT 690 oferują, jako dodatkowe tryby pracy, ładowanie podtrzymujące i buforowe. W trybie podtrzymującym ładowarka zapewnia zasilanie pojazdu w przypadku, gdy akumulator został wymontowany. Tryb buforowy ma coraz większe znaczenie w codziennej pracy warsztatu.
W tym przypadku ładowarka podtrzymuje zasilanie instalacji, na przykład podczas aktualizacji oprogramowania w sterownikach.
Wyposażenie do testowania diesli
W związku z wprowadzeniem homologacji na badanie produktów VDO do diesli, Bosch będzie oferował od 2017 roku opcję testowania pomp CR VDO na stołach probierczych EPS 815 i EPS 708. Możliwość testowania wtryskiwaczy CR VDO jest obecnie w trakcie opracowywania.
Pomiar głębokości bieżnika opon TTM
Nowy system TTM (Tire Tread Measurement) do pomiaru głębokości bieżnika opon uruchamia się automatycznie, gdy pojazd przejeżdża po elemencie pomiarowym z maksymalną prędkością 8 km/h. Kilka sekund później jest wyświetlana dokładna głębokość bieżnika we wszystkich czterech kołach. W systemie zastosowano metodę pomiarową opartą na kodowaniu kolorami oraz kamery HD. Jak zwykle w przypadku układów laserowych, metoda nie wymaga żadnych ruchomych części. To sprawia, że urządzenie jest bardzo odporne na działanie czynników zewnętrznych takich jak kurz, wibracje, wilgoć i zmiany temperatury. W celu wyświetlenia zmierzonych wartości, są dostępne trzy różne opcje. Dobrą widoczność wyników, również dla klientów, zapewnia ekran telewizora Smart, ustawiony obok urządzenia. Wyniki mogą być również wyświetlane na monitorze wózka warsztatowego lub na tablecie np. podczas pomiarów mobilnych. System TTM jest dostępny w dwóch wersjach montażowych: w wersji do montażu na posadzce (wystaje na wysokość zaledwie 80 milimetrów) lub w wersji wpuszczonej w posadzkę.
LTB 300
LTB 300 to specjalne, wypoziomowane stanowisko warsztatowe dostosowane do wykonywania różnych zadań diagnostycznych. Umożliwia ono za pomocą przyrządu do kontroli i regulacji świateł HTD 815 precyzyjne sprawdzenie i ustawienie reflektorów, zgodnie z aktualnymi przepisami. Ponadto LTB 300 jest wyposażone w obrotnice dla przednich kół. Korzystając z FWA 4630/50 – przyrządu do badania geometrii kół typu 3D, warsztaty mogą na stanowisku przeprowadzać pomiary ustawienia osi oraz określać geometryczną oś jazdy. To z kolei stwarza warunki do kalibrowania w warsztacie za pomocą przyrządu DAS 1000 systemów wspomagania kierowcy, takich jak system zachowania odległości od poprzedzającego pojazdu lub system rozpoznawania znaków drogowych.
Serwis opon
Dzięki kompaktowej budowie, nowa elektroniczna wyważarka do kół WBE 4120 D jest przeznaczona szczególnie do warsztatów o ograniczonej powierzchni stanowiska. Urządzenie umożliwia wyważanie kół wszystkich typów pojazdów – od motocykli aż do samochodów dostawczych. Pracę z urządzeniem ułatwiają wewnętrzne, elektroniczne ramię pomiarowe "Alueasy" oraz pakiet oprogramowania, który uwzględnia wszystkie statystyczne oraz dynamiczne programy wyważania.
Kolejną nowością w ofercie firmy Bosch jest montażownica opon TCE 4400-22 z innowacyjną koncepcją korpusu tzw. G-frame dla uzyskania większej sztywności konstrukcji. Urządzenie jest wyposażone w stół obrotowy do zewnętrznego mocowania obręczy 22-calowych oraz w głowicę montażową, pneumatycznie pozycjonowaną i blokowaną, jak również w łatwą w obsłudze łopatę do odrywania oraz w pomocniczą kolumnę TCE 330. Pozwala to na łatwe i bezpieczne mocowanie obręczy wszystkich standardów, w tym z oponami typu UHP.
Pomoc techniczna i usługi
W październiku 2016 Bosch wprowadzi nowy Trouble Ticket System (TTS), który pozwoli warsztatom łatwiej, bardziej intuicyjnie i znacznie szybciej tworzyć Ticket (ang. bilet) w kontekście problematycznych przypadków naprawy. Jednocześnie oferuje on rozszerzoną funkcję wyszukiwania istniejących Ticket, również w bazie wiedzy. Umieszczenie i edycja „biletów” mogą być wykonywane na tabletach lub smartfonach. Zwiększa to elastyczność pracy mechanika w warsztacie. Ponadto aplikacja How2Fix dla smartfonów z systemem Android oraz iOS otrzymała nowy design i ulepszoną funkcję wyszukiwania w bazie wiedzy.
Komentarze