Piasta HBU 2.1 – właściwy montaż to brak usterek

14 kwietnia 2016, 13:34

Zintegrowana piasta kół HBU 2.1, opracowana i produkowana przez SKF, to popularne rozwiązanie – w Europie jeździ 20 mln samochodów wyposażonych w piasty HBU 2.1. Zobacz jak prawidłowo zdemontować ten element i zamontować nowy.

HBU 2.1 jest zintegrowanym łożyskiem z ustalonym wewnętrznym luzem i wyprowadzoną piastą w formie bieżni zewnętrznej z otworami na śruby mocujące koło oraz kołkami do montażu tarczy hamulcowej. W zależności od wersji, piasta może mieć pierścień magnetyczny dostarczający sygnał do sterownika układów ABS, ASR i ESP.

Do prawidłowego demontażu/montażu piasty HBU 2.1 należy stosować dedykowany zestaw narzędzi SKF, który pozwala na wymianę piast o średnicach od 62 do 85 mm, bez konieczności demontażu zwrotnicy i czujnika ABS.

  • VKN 601 – do montażu i demontażu piasty HBU 2.1
  • VKN 602 – do montażu i demontażu piast HBU 2, HBU 2.1 i HBU 3
  • VKN 602-1 – wersja z lekkim (tylko 3 kg) siłownikiem hydraulicznym o sile 18 ton

 

Wymiana krok po kroku:

1.      Zdemontuj piastę przy użyciu narzędzia SKF, upewniając się wcześniej, że jest ono prawidłowo zamontowane – czyli w osi obrotu piasty.

2.      Ostrożnie wyczyść powierzchnię wewnętrzną zwrotnicy. Upewnij się, że nie ma na niej głębokich zarysowań lub innych uszkodzeń

3.      Sprawdź pierścień magnetyczny piasty, ale nigdy nie używaj w tym celu śrubokręta.

4.      Przed montażem posmaruj łożysko z zewnątrz pastą przeciwdziałającą korozji ciernej SKF LGAF 3E. Przy użyciu narzędzia VKN 600 zamontuj piastę, upewniając się że siła jest przyłożona do zewnętrznej bieżni łożyska. W przeciwnym wypadku dojdzie do uszkodzenia łożyska, do którego wnętrza może zacząć przedostawać się woda.

5.      Wprasowanie łożyska musi odbywać się pod kątem 90 stopni między osią piasty, a czołową powierzchnią zwrotnicy. Piastę należy dokręcać do wyczuwalnego oporu, ale nie zbyt mocno.

6.      Sprawdź poprawność osadzenia piasty i rotację łożyska.

7.      Zabezpiecz półoś nakrętką. Nie używaj w tym celu klucza udarowego.

 

Zobacz szczegółowy opis naprawy wraz z ilustracjami

Artyku sponsorowany SKF

Dowiedz się więcej

Łożyska SKF dla samochodów marki BMW
Łożyska SKF dla samochodów marki BMW

Łożysko SKF do samochodów BMW, znajdujące się w zestawie VKBA 3667 nie posiada zewnętrznego uszczelniacza od strony koła. Nie jest on konieczny. Opisywany zestaw jest przeznaczony do pojazdów BMW (E36, E46) serii 3 Coupe/Touring, Z3/Coupe, Z4. Łożysko BMW nr OE: 31 22 6 757 024. Zestaw zawiera elementy montażowe do obowiązkowej wymiany. Łożysko SKF znajdujące  […]

Zaniedbania i błędy prowadzą do kosztownych napraw
Zaniedbania i błędy prowadzą do kosztownych napraw

Zerwanie paska rozrządu lub jego “przeskoczenie” z reguły kończą się małym remontem silnika, co dla kierowcy oznacza duży i nieprzewidziany wydatek. A przecież można tego uniknąć stosując zalecane procedury montażowe, używając markowych części najwyższej jakości i przestrzegając zaleceń eksploatacyjnych. W czasie łagodnej jazdy prędkość na obrotomierzu może wskazywać 2000 obr./min. Oznacza to, że wał silnika […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!