Korozja nagrzewnicy

20 stycznia 2016, 11:55

Ważne jest, aby czasami odświeżyć sobie nasze wiadomości co do powodów przedwczesnego zużywania się części samochodowych. Dzisiaj kilka wiadomości na temat nagrzewnicy samochodowej i powstawania w niej rdzy.

Gdy następuje uszkodzenie rdzenia nagrzewnicy to bardzo ważne jest, aby dokładnie przeanalizować przyczyny takiego stanu. Korozja jest jedną z nich, a dokładniej mówiąc – zużyty płyn chłodniczy.
Płyn chłodniczy może ulec jonizacji zaraz po napełnieniu układu chłodzenia. Zjonizowana ciecz zapoczyna “zjadać” różne metale i wchodzi z nimi w reakcje przepływając przez układ. Zjonizowana ciecz usuwa cząsteczki z jednego metalu i wchodzi następnie w reakcję z innymi. W podobny sposób pracuje akumulator w naszym samochodzie. Zjonizowany płyn chłodniczy może spowodować uszkodzenie rdzenia nagrzewnicy w ciągu kilku tygodni od jego zamontowania w układzie.

Zaleca się przegląd układu chłodzenia silnika raz na 2 lata. Jeśli ze starego rdzenia nagrzewnicy wylejemy "czarnawy" płyn, albo nagrzewnica ma dziury to układ chłodzenia należy przepłukać przed zainstalowaniem nowego rdzenia nagrzewnicy.

Najnowsze osiągnięcia w branży chłodzenia silników sprawiają, że ważne jest, aby mechanik zdawał sobie sprawę z rodzaju płynu chodniczego znajdującego się w układzie i jaki rodzaj płynu może być bezpiecznie dodany. Obecnie po kolorze płynu chłodniczego nie jesteśmy w stanie określić jego rodzaju. Na rynku motoryzacyjnym mamy obecnie 36 różnych marek płynu chłodniczego. Zaleca się, aby mechanik przed użyciem danego płynu skonsultował to z fabryczną dokumentacją techniczną lub bezpośrednio z autoryzowanym przedstawicielem producenta samochodu. Dolewka niewłaściwego płynu chłodniczego może być przyczyną bardzo szybkiej, nadmiernej korozji.

Zawsze korzystaj z dokumentacji OE, jeżeli pojawiają się jakieś dalsze pytania lub niejasności co do układów chłodzenia.

Zdjęcia: własność NRF, Autor: Adam Gertruda, AC Specialist NRF

Dowiedz się więcej

Skraplacz klimatyzacji – niedoceniany mocarz termiki
Skraplacz klimatyzacji – niedoceniany mocarz termiki

Z rozmów z użytkownikami samochodów, ale niestety również z niektórymi mechanikami wynika, że często nie rozumieją jak ważne zadanie w układzie klimatyzacji samochodowej wypełnia skraplacz i jak morderczą pracę ma do wykonania. Krótko dla przypomnienia. Układ klimatyzacji odbiera temperaturę z powietrza przepływającego przez parownik, a dmuchawa wymusza jego wtłoczenie do kabiny pasażerskiej. Aby wytworzyć niską […]

Sprężarki klimatyzacji – krótki przegląd
Sprężarki klimatyzacji – krótki przegląd

Sprężarka klimatyzacji jako serce układu klimatyzacji wymaga specjalnego nadzoru. Poniżej przedstawiamy krótki opis, co możemy skontrolować w kompresorze w szybki i łatwy sposób. Wydawało by się, że klimatyzacji używamy tylko w gorące dni. Jest to złudne stwierdzenie, gdyż układy klimatyzacji automatycznej wykorzystywane są obecnie przez cały rok, również dla utrzymania właściwej wilgotności powietrza we wnętrzu […]

Parownik klimatyzacji – niewidzialny problem. Skąd bierze się przykry zapach?
Parownik klimatyzacji – niewidzialny problem. Skąd bierze się przykry zapach?

Ukryty gdzieś głęboko między komorą silnika i kabiną pasażerską parownik jest składnikiem klimatyzacji, która “produkuje” pożądane zimne powietrze latem i osusza powietrze z wilgoci. Zdemontowana deska rozdzielcza (fot. NRF) Zdemontowany zespół HVAC w którego wnętrzu znajduje się parownik klimatyzacji (fot. NRF)   Lokalizacja parownika jest poniekąd jego przekleństwem skazującym go na częste zapomnienie. Nie widać, […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!