Ważne jest, aby czasami odświeżyć sobie nasze wiadomości co do powodów przedwczesnego zużywania się części samochodowych. Dzisiaj kilka wiadomości na temat nagrzewnicy samochodowej i powstawania w niej rdzy.
Gdy następuje uszkodzenie rdzenia nagrzewnicy to bardzo ważne jest, aby dokładnie przeanalizować przyczyny takiego stanu. Korozja jest jedną z nich, a dokładniej mówiąc – zużyty płyn chłodniczy.
Płyn chłodniczy może ulec jonizacji zaraz po napełnieniu układu chłodzenia. Zjonizowana ciecz zapoczyna “zjadać” różne metale i wchodzi z nimi w reakcje przepływając przez układ. Zjonizowana ciecz usuwa cząsteczki z jednego metalu i wchodzi następnie w reakcję z innymi. W podobny sposób pracuje akumulator w naszym samochodzie. Zjonizowany płyn chłodniczy może spowodować uszkodzenie rdzenia nagrzewnicy w ciągu kilku tygodni od jego zamontowania w układzie.
Zaleca się przegląd układu chłodzenia silnika raz na 2 lata. Jeśli ze starego rdzenia nagrzewnicy wylejemy "czarnawy" płyn, albo nagrzewnica ma dziury to układ chłodzenia należy przepłukać przed zainstalowaniem nowego rdzenia nagrzewnicy.
Najnowsze osiągnięcia w branży chłodzenia silników sprawiają, że ważne jest, aby mechanik zdawał sobie sprawę z rodzaju płynu chodniczego znajdującego się w układzie i jaki rodzaj płynu może być bezpiecznie dodany. Obecnie po kolorze płynu chłodniczego nie jesteśmy w stanie określić jego rodzaju. Na rynku motoryzacyjnym mamy obecnie 36 różnych marek płynu chłodniczego. Zaleca się, aby mechanik przed użyciem danego płynu skonsultował to z fabryczną dokumentacją techniczną lub bezpośrednio z autoryzowanym przedstawicielem producenta samochodu. Dolewka niewłaściwego płynu chłodniczego może być przyczyną bardzo szybkiej, nadmiernej korozji.
Zawsze korzystaj z dokumentacji OE, jeżeli pojawiają się jakieś dalsze pytania lub niejasności co do układów chłodzenia.
Komentarze