Z rozmów z użytkownikami samochodów, ale niestety również z niektórymi mechanikami wynika, że często nie rozumieją jak ważne zadanie w układzie klimatyzacji samochodowej wypełnia skraplacz i jak morderczą pracę ma do wykonania.
Krótko dla przypomnienia. Układ klimatyzacji odbiera temperaturę z powietrza przepływającego przez parownik, a dmuchawa wymusza jego wtłoczenie do kabiny pasażerskiej. Aby wytworzyć niską temperaturę na parowniku należy w nim doprowadzić do wrzenia (odparowania) czynnika chłodniczego. Czynnik chłodniczy R134a w ciśnieniu atmosferycznym wrze w temperaturze ‑26,5oC (woda wrze w temperaturze 100oC w ciśnieniu atmosferycznym).
Aby odparować czynnik w parowniku należy go wcześniej skroplić. Czynnik ulega skropleniu, jeżeli jego postać gazową spręży się kompresorem do odpowiedniej temperatury i ciśnienia, a następnie obniży się jego temperaturę (Rys. 1).
Jeśli klimatyzacja ma „chłodzić” to skraplacz musi wytworzyć ciecz. Jeśli nie ma dużego transferu ciepła przez skraplacz z czynnika chłodniczego do powietrza atmosferycznego to nie ma wytworzenia postaci ciekłej czynnika. Jeśli czynnik nie zmienia stanu na ciekły z gazowego za skraplaczem to nie ma parowania, czyli chłodu na parowniku.
Żeby pojawiła się ciecz za skraplaczem to musi on obniżyć drastycznie temperaturę czynnika chłodniczego przepływającego przez niego. Jeżeli skraplacz nie ma odpowiedniej wydajności to nie potrafi skroplić czynnika chłodniczego, co powoduje wzrost ciśnienia i temperatury w układzie klimatyzacji a w konsekwencji uszkodzenie kompresora.
Układy klimatyzacji pracują z coraz mniejszą ilością czynnika chłodniczego, a producenci samochodów wymagają od dostawców coraz to mniejszych i lżejszych elementów wyposażenia. Dlatego obecnie stosuje się wysokowydajne termicznie skraplacze wieloprzepływowe.
Pomimo, iż budowa wieloprzepływowa skraplaczy daje duże możliwości dla pomniejszania układów klimatyzacji to można spotkać na rynku wiele produktów, które nie spełniają wymagań dobrego skraplacza.
Pojawia się czasami stwierdzenie, że skraplacze wytrzymują bardzo krótki okres. Po pierwsze skraplacz (nawet najlepszy) nie wytrzyma eksperymentów z przeładowanym czynnikiem. Na pewno nie da rady też sprawnie pracować, jeżeli będzie zanieczyszczony przez oklejające go zanieczyszczenia. Niedziałający poprawnie wentylator też doprowadzi do bardzo szybkiej degradacji skraplacza.
Oczywiście pojawia się również drugi problem braku sprawności skraplacza, spowodowany jakością produkcji tegoż elementu. Niektórzy użytkownicy samochodów podczas wyboru skraplacza decydują się na tani produkt nieznanego pochodzenia, który niejednokrotnie odbiega znacznie jakością od tego, jaki powinien był być zastosowany. Dana marka skraplacza kryje za sobą technologię, materiał, z jakiego został wyprodukowany i oczywiście jakość wykonania. Koszty produkcji skraplacza można w łatwy sposób zredukować poprzez zastosowanie tańszych stopów o mniejszej przewodności cieplnej. Można zastosować płaskie rurki z mniejszą ilością mikro kanałów, ale również obniżyć jakość produkcji (Zdjęcia).
Skraplacz klimatyzacji
Wybierając skraplacz klimatyzacji NRF, użytkownik samochodu i mechanik wykonujący naprawę ma pewność produktu najwyższej jakości o prawidłowych parametrach.
Adam Gertruda
AC Specialist
NRF Poland Sp. z o.o.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 16 maja 2015, 23:30 0 0
Nice article Adam, although I do not understand it all. Richard.
Odpowiedz
Anonim, 11 czerwca 2015, 8:17 0 0
Ostatnie zdanie to niestety loteria a nie pewność...
Odpowiedz