Najczęstsze błędy przy wymianie klocków i tarcz hamulcowych. Co zrobić, aby ograniczyć liczbę reklamacji?

28 listopada 2024, 11:01

Układ hamulcowy odgrywa kluczową rolę w bezpieczeństwie jazdy, dlatego jego serwis wymaga dokładności i wiedzy technicznej. Podczas wymiany klocków i tarcz można jednak popełnić wiele błędów, które obniżają skuteczność hamowania i przyspieszają zużycie części. W tym artykule omówione zostały najczęściej popełniane błędy.

fot. unsplash.com

Brak diagnostyki podczas demontażu

Podczas wymiany klocków i tarcz często pomija się kontrolę pozostałych elementów układu hamulcowego. Zaniedbanie diagnostyki może prowadzić do niewykrycia usterek, takich jak uszkodzone zaciski, zużyte łożysko koła czy sparciałe elastyczne przewody hamulcowe, które mogą doprowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania nowego zestawu hamulców.

Podchodząc do napraw układu hamulcowego, nie możemy zapominać, że jest on de facto częścią układu zawieszenia i kierowniczego. Ich inspekcję mechanik może rozpocząć już podczas podnoszenia samochodu. Jest to niezwykle ważne, ponieważ wibracje podczas hamowania mogą pochodzić także ze zużytych podzespołów układu zawieszenia.

Po zdjęciu koła należy przeprowadzić dokładną inspekcję klocków oraz tarcz i ocenić, czy ich zużycie wygląda prawidłowo. Doświadczony mechanik bez problemu zidentyfikuje na tej podstawie np. zapieczone prowadnice zacisku hamulcowego. – powiedział Tomasz Hurt, specjalista techniczny firmy Delphi Technologies w odcinku MotoFocus TV.

Nieoczyszczenie piasty

Brudna lub skorodowana piasta może powodować nierówne osadzenie tarczy, co doprowadzi do bicia podczas hamowania. Taki stan skraca żywotność tarczy i obniża komfort jazdy.

Aby uniknąć problemu należy dokładnie oczyścić powierzchnię piasty za pomocą szczotki drucianej i odpowiednich środków chemicznych. Jeśli piasta jest już silnie skorodowana, powinno się zalecić jej wymianę.

Złe lub brak smarowania i przygotowania zacisku

Nieprawidłowe smarowanie może prowadzić do zapieczenia prowadnic zacisku lub nieprawidłowego działania układu hamulcowego. Z kolei nałożenie smaru gdzie nie jest to wskazane, może okazać się niebezpieczne. Niezwykle ważne jest także odpowiednie oczyszczenie zacisku hamulcowego.

Z tym obszernym tematem można zapoznać się w artykule pt.:

Układ hamulcowy – smarować czy nie?

Użycie udarowego klucza do przykręcenia koła

Choć dla niektórych jest to oczywiste, to niestety zdarzają się warsztaty, w których praktykuje się przykręcanie śrub kół udarowym kluczem bez zachowania odpowiedniego momentu obrotowego. Może to spowodować deformację tarczy hamulcowej lub piasty. Takie uszkodzenie objawia się m.in. wibracjami podczas hamowania.

W naszej firmie obserwujemy, że liczba reklamacji tarcz hamulcowych lawinowo rośnie w okresie sezonowej wymiany opon i kół. Wiąże się to z tym, że pod presją czasu mechanicy w pierwszej kolejności przykręcają koła przy użyciu klucza udarowego, po czym dla picu używają klucza dynamometrycznego. Mówię “dla picu” ponieważ koło bardzo często w takiej sytuacji jest już za mocno przykręcone i użycie klucza dynamometrycznego na tym etapie nic nie zmienia.

Zauważamy jednak optymistyczną tendencję spadkową i coraz większa ilość warsztatów wulkanizacyjnych nie dopuszcza do używania kluczy udarowych podczas montażu kół. – skomentował Tomasz Hurt.

fot. unsplash.com

Nieprawidłowy montaż klocków

Niewłaściwe zamontowanie klocków hamulcowych, np. pomylenie strony tarczy lub ignorowanie oznaczeń producenta, prowadzi do hałasu, nierównego zużycia tarcz i spadku skuteczności hamowania.

Brak pomiaru bicia bocznego tarczy

Pominięcie kontroli bicia bocznego tarczy to częsty błąd, który prowadzi do nierównomiernego zużycia i drgań podczas hamowania.

Bardzo istotny jest pomiar bicia bocznego tarczy. W tym celu należy przykręcić nową tarczę, używając wszystkich nakrętek bądź śrub oraz klucza dynamometrycznego. Następnie przy użyciu miernika zegarowego, określamy bicie boczne tarczy, które należy skonfrontować z wymaganiami producenta pojazdu. Są samochody, w których maksymalne bicie wynosi 0.1mm, ale w innych, jak np. BMW X5, tolerancja to jedynie 0.01mm. W takim wypadku niewłaściwy moment dokręcenia koła może spowodować znaczną odchyłkę od normy – przestrzega specjalista  marki Delphi.

Stosowanie tanich zamienników

Niskiej jakości zamienniki często nie spełniają wymaganych norm i charakteryzują się krótszą trwałością, co prowadzi do szybkiego zużycia oraz problemów z hamowaniem. Produkty renomowanych marek zawsze posiadają homologację ECE R90, co gwarantuje odpowiednią jakość. Jeśli jednak klient preferuje opcję ekonomiczną, to należy upewnić się, że wybrany produkt także został homologowany.

Staranność i przestrzeganie procedur podczas wymiany klocków i tarcz hamulcowych są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości układu hamulcowego. Regularna diagnostyka, stosowanie odpowiednich narzędzi oraz wybór wysokiej jakości części minimalizują ryzyko błędów, poprawiają komfort jazdy i zapobiegają przedwczesnym awariom. Zachęcamy do obejrzenia całego odcinka MotoFocus TV, w którym Witold Hańczka wraz z Tomaszem Hurtem uważnie przyjrzeli się omawianej problematyce.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!