Zawieszenie pneumatyczne w Porsche Panamera

25 października 2023, 23:59

Układ zawieszenia pneumatycznego w samochodach Porsche Panamera 970 różni się od typowego układu. W tym modelu zastosowano układ zamknięty, będący połączeniem elektronicznej kontroli poziomowania oraz sprężyn wypełnionych dwutlenkiem węgla (CO2) lub azotem 5. Systemy zamknięte wymagają dodatkowej wiedzy do poprawnego zdiagnozowania błędów i uszkodzeń oraz właściwego montażu ich podzespołów. Poniżej kilka wskazówek dotyczących serwisowania układu zawieszenia w Porsche Panamera 970.

Wskazówka 1

Należy zawsze przestrzegać instrukcji serwisowych producenta pojazdu. W przeciwnym razie, system może zwracać błędy.

Wskazówka 2

Trzeba upewnić się, że otoczenie miejsca naprawy jest czyste.

Wskazówka 3

Miechy/kolumny muszą być wymienione jeśli pojazd jechał lub był holowany z pustym miechem lub miechami.

Wskazówka 4

Pojazd podniesiony z pustym układem zawieszenia nie może być opuszczony na koła lub przemieszczany. W przypadku, gdy miechy/kolumny są puste, a pojazd jest uniesiony na podnośniku, tworzy się podciśnienie. Po upuszczeniu pojazdu na rękawach poduszek tworzą się zagniecenia, co w konsekwencji może doprowadzić do szybkiego uszkodzenia części.

Wskazówka 5

Nie należy dokręcać złączki voss. W konsekwencji może dojść do uszkodzenia gwintu wewnętrznego i nieszczelności.

Wskazówka 6

Podczas montażu, należy zwrócić uwagę na właściwą orientację miecha przed jego napełnieniem lub obciążeniem. Złącze elektryczne na miechu musi znajdować się w odpowiednim położeniu i nie opierać się o żadne elementy. W przeciwnym razie może dojść do jego wyłamania.

Wskazówka 7

Podczas zakładania miecha, należy upewnić się, że osłona opaski zaciskowej jest na swoim miejscu, czyli na samym dole. W przeciwnym razie może ona uszkodzić rękaw miecha po jego napełnieniu gazem.

Wskazówka 8

Należy przestrzegać procedury napełniania. W przeciwnym razie może dojść do wyłamania złącza elektrycznego lub innego uszkodzenia miecha. W krańcowych przypadkach może dojść do eksplozji miecha ze względu na błędny rozkład ciśnienia lub zbyt wysoką jego wartość.

Wskazówka 9

W przeciwieństwie do tradycyjnego układu zawieszenia pneumatycznego, zadaniem kompresora nie jest wytworzenie ciśnienia, i może on jedynie częściowo kompensować jego utratę. Ponieważ układ jest zamknięty, CO2 lub azot 5 wykorzystywany do napełniania miechów musi być przechowywany w zbiorniku. W układzie wykorzystującym powietrze atmosferyczne, jego nadmiar jest kierowany do atmosfery. W omawianym układzie gaz zostaje w układzie, a nadmiar ciśnienia jest kierowany do zbiornika. Należy mieć to na uwadze pracując z układami zamkniętymi.

Wskazówka 10

Po wymianie jakiegokolwiek elementu np. miecha, kolumny, kompresora czy zaworu ciśnienie wyjściowe w układzie winno wynosić 17 bar.

Artykuł sponsorowany Arnott

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!