Przy wymianie kompresora klimatyzacji bardzo ważne jest określenie prawidłowego poziomu oleju – pozwala to uniknąć szkód wynikających ze zbyt małej lub zbyt dużej ilości.
Zawsze przepłukiwać obieg czynnika chłodniczego
Po uszkodzeniu kompresora klimatyzacji należy zawsze przepłukać obieg czynnika chłodniczego. Tylko w ten sposób można zapobiec szkodom następczym spowodowanym np. przez ciała obce. Płukanie całkowicie usuwa stary olej z kompresora. Przy ponownym napełnianiu nowy kompresor jest wypełniany całkowitą ilością oleju.
Więcej informacji na temat prawidłowego napełniania kompresora klimatyzacji olejem można znaleźć w MAHLE Technical Messenger nr 03/2020.
Wymiana bez płukania: należy zawsze dostosować ilość oleju
Podczas wymiany kompresora klimatyzacji można zrezygnować z płukania tylko w wyjątkowych sytuacjach, na przykład w przypadku usterki elektrycznej. Należy jednak zadbać czystość i szczelność układu oraz o to, aby układ został napełniony prawidłową
ilością oleju o odpowiedniej specyfikacji. W przypadku wymiany kompresora klimatyzacji bez płukania bardzo ważne jest zredukowanie ilości oleju w nowym kompresorze, aby uniknąć przepełnienia i ewentualnych poważnych uszkodzeń.
W kompresorze znajduje się ok. 50% oleju do kompresora, a jego pozostała część jest rozprowadzona po innych elementach układu. W przypadku wymiany innych komponentów, przy napełnianiu należy uwzględnić ich udział procentowy w całkowitej ilości oleju (patrz grafika).
Wszystkie kompresory klimatyzacji MAHLE są fabrycznie napełniane odpowiednią ilością oleju. Aby zapobiec przepełnieniu układu, należy najpierw spuścić olej z nowego kompresora do czystego naczynia. Olej z uszkodzonego kompresora należy spuścić do drugiego naczynia i określić jego ilość za pomocą miarki. Ilość starego oleju odpowiada ilości świeżego oleju, którym należy napełnić nowy kompresor. Oleju ze starego kompresora nie wolno wykorzystywać ponownie – należy go zutylizować w sposób zgodny
z przepisami środowiskowymi.
Przykład: Jeśli nowy kompresor zawierał 110 ml oleju, a uszkodzony tylko 70 ml, to do nowego kompresora wolno wlać również tylko 70 ml oleju.
Ważne!
Jeśli w starym kompresorze znajduje się ponad 50% całkowitej ilości oleju zawartego w systemie, to należy przyjąć, że układ jest przepełniony. W takim przypadku konieczne jest przepłukanie obiegu czynnika chłodniczego w celu usunięcia nadmiaru oleju. Jeśli w kompresorze znajduje się mniej niż 30% całkowitej ilości oleju, prawdopodobnie występuje nieszczelność. Uzupełnić należy również olej odessany podczas opróżniania układu klimatyzacji za pomocą urządzenia do serwisowania klimatyzacji.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Fachowiec, 16 lutego 2023, 11:47 0 0
Hmm - chyba nie za bardzo - po co te odlewanie oleju, skoro przy wymianie kompresora na nowy i tak należy prewencyjnie przepłukać układ, aby chociażby usunąć stary olej i nie wiadomo co tam jeszcze.... - a po przepłukaniu starego oleju w układzie nie ma - więc w kompresorze powinna być nominalna ilość oleju właściwa dla danego układu; jedyne o co należy zadbać to aby w nowo zakładanym kompresorze była poprawna ilość oleju, jeżeli układ jest przepłukany
Odpowiedz