NARVA radzi jak dbać o oświetlenie pojazdu

3 listopada 2022, 16:30

Niesprawne oświetlenie pojazdu pogarsza bezpieczeństwo jazdy i może być przyczyną zatrzymania do kontroli drogowej. Temat staje się szczególnie ważny w okresie jesienno-zimowym. NARVA – uznana niemiecka marka oświetlenia samochodowego – podpowiada, jak ograniczyć ryzyko stresujących sytuacji na drodze i wyjaśnia dyskusyjne kwestie, które nurtują kierowców.

Na wstępie należy zaznaczyć, że sprawne oświetlenie pojazdu ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego i fakt ten nie podlega dyskusji. Przepalenie żarówki może być przyczyną kolizji drogowej lub wypadku, a zatem należy do tego tematu podchodzić bardzo poważnie.

Ze względu na fakt, że awarie żarówek zdarzają się niezależnie od woli kierowcy, producenta samochodu czy producenta żarówek polskie prawo nie przewiduje mandatów za tego typu usterki. Z drugiej jednak strony, policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu z niesprawnym oświetleniem. Chodzi o sytuację, w której funkcjonariusz stwierdza istotne zagrożenie bezpieczeństwa jazdy, a kierowca nie jest w stanie usunąć usterki na miejscu, np. wymieniając żarówkę.

Z punktu widzenia kierowcy już sam fakt zatrzymania do kontroli drogowej z powodu niesprawnego oświetlenia bywa źródłem niepotrzebnego stresu. Nie da się całkowicie wyeliminować z życia takich sytuacji, jednak można istotnie zminimalizować szanse ich wystąpienia. Eksperci z firmy NARVA wskazują najważniejsze, sprawdzone metody.

Okresowa wymiana żarówek
Tylko nieliczni kierowcy raz na rok wymieniają komplet żarówek. Niektórzy uważają, że jest to marnowanie pieniędzy, jednak radykalnie obniża ryzyko awarii oświetlenia na drodze. Bardzo trudno określić trwałość żarówki samochodowej, ponieważ zależy ona nie tylko od samej jakości wykonania, ale także od stanu/konstrukcji instalacji oraz warunków eksploatacji. Przyjmuje się, że typowa żarówka halogenowa wytrzymuje od 300 do 1000 godzin pracy. W niesprzyjających okolicznościach będzie to zatem mniej niż rok. W sprzyjających – nie więcej niż 2-3 lata. Można zatem uznać, że profilaktyczna wymiana ma sens, zwłaszcza wtedy, gdy samochód jeździ średnio godzinę dziennie lub dłużej.

Warto w tym miejscu dodać, że przecież w niektórych samochodach wymiana żarówek wymaga sporej zręczności lub nawet stanowiska warsztatowego, więc każdy sposób zminimalizowania ryzyka wykonywania tej czynności w warunkach drogowych, nocą, w deszczu lub na mrozie jest wart przemyślenia.

Kontrola napięcia w instalacji elektrycznej
Niektóre modele samochodów mają zbyt wysokie napięcie w instalacji elektrycznej. Zalecane przez producentów żarówek to 13,2-13,5 V. W praktyce okazuje się, że w wybranych samochodach jest to bliżej 14V a czasem nawet 14,4 V. W tym ostatnim przypadku skraca to żywotność żarówek nawet do ¼ deklarowanej przez producenta.
Oczywiście nie da się w prosty sposób obniżyć tego napięcia, no chyba, że jest wynikiem jakiejś awarii, którą można i trzeba usunąć.
Zdając sobie sprawę z problemu warto jednak pokusić się o pewne działania profilaktyczne. Może to być częstsza wymiana żarówek lub zastosowanie żarówek o podwyższonej wytrzymałości. Bez wątpienia należy natomiast zrezygnować z zakupu do takich pojazdów żarówek dających więcej światła, które z przyczyn konstrukcyjnych są bardziej delikatne.

Stosowanie markowych żarówek
Markowe żarówki, np. takie jak NARVA są bardziej wytrzymałe od najtańszych zamienników dostępnych na rynku. Wynika to ze względów technicznych. Chodzi m.in. o jakość wykonania styków, które nie przegrzewają się, wyższej klasy bańkę żarówki, która wytrzymuje wyższe ciśnienie gazów wewnątrz żarówki, co z kolei przekłada się na dłuższą żywotność żarnika. Liczą się także sam skład chemiczny gazu w bańce oraz materiał i jakość wykonania wspomnianego żarnika. A zatem lepsza marka i wyższa cena na półce sklepowej to w większości przypadków rzeczywiście wyższa jakość.

Stosowanie żarówek o podwyższonej wytrzymałości
Nawet jeśli w danym modelu napięcie na kostkach przyłączeniowych żarówek ma optymalną wartość, zastosowanie żarówek o podwyższonej wytrzymałości ma sens – będą działały dłużej niż zwykłe.

Dbałość o stan reflektorów i połączeń
Przewody połączeniowe oraz kostki powinny być sprawne i suche, a reflektory zamknięte (chodzi o klapki osłaniające tylną część reflektora). Poważnym obciążeniem dla żarówek są nieszczelności reflektorów. Woda zalegająca w ich wnętrzu jest zjawiskiem niedopuszczalnym.

Możliwie jak najczęstsza kontrola oświetlenia
W dzisiejszych czasach zapominamy o kontroli oświetlenia przed wyjazdem. O ile codzienne sprawdzanie pojazdu przed wyjazdem np. do pracy praktykują głównie kierowcy pojazdów ciężarowych, o tyle kierowcom pojazdów osobowych rekomendujemy wykonywanie tych czynności przynajmniej raz w tygodniu lub przed każdą dłuższą podróżą. Oczywiście zgodnie z zasadami wpajanymi na kursach prawa jazdy, rozważny kierowca sprawdza oświetlenie przed każdą jazdą bez wyjątku.

Unikanie manipulacji pseudotuningowych
Wrogiem sprawnego oświetlenia jest montaż niezgodnych z homologacją żarówek „tuningowych” zakupionych w internecie lub podłączanie do instalacji oświetleniowej innych odbiorników (np. czujników cofania) w niewłaściwy sposób.  Tego typu postępowanie może obniżyć niezawodność oświetlenia.

Na koniec przypominamy o konieczności zaopatrzenia się w zestaw zapasowych żarówek i zapoznanie się z ich procedurą wymiany właściwą dla danego modelu samochodu. I nie chodzi to o przepisy ruchu drogowego, które w różnych krajach mogą mieć odmienne stanowisko w tej kwestii. To wyłącznie sprawa zdrowego rozsądku i świadomości tego jak ważne jest sprawne oświetlenie pojazdu, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!