Samochody stają się coraz bardziej skomputeryzowane, dlatego też czynności, które w przeszłości uchodziły za najprostsze prace serwisowe mogą obecnie wymagać ponownej adaptacji bądź kalibracji. Jeśli nie skorzystamy z narzędzia diagnostycznego i nie przeprowadzimy kalibracji części, pojazd może zasygnalizować ponownie tą samą lub nową usterkę bądź zwyczajnie działać nieprawidłowo – co może objawiać się wyższą emisją spalin, zwiększeniem zużycia paliwa, niższymi osiągami czy zmniejszeniem bezpieczeństwa jazdy. Tak czy inaczej, warsztat może spodziewać się ponownej wizyty niezadowolonego klienta, co z kolei przekłada się na stratę w postaci czasu i zysku, a nawet utratę reputacji. W związku z powyższym, specjaliści Delphi Technologies opracowali 10 czynności serwisowych, które mogą zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych mechaników.
- W niektórych pojazdach marki Mercedes-Benz napędzanych silnikiem Diesla, tj. Sprinter 2,2L z 2013 roku, podczas montażu nowego filtra powietrza należy zgłosić w ECU fakt wymiany filtra korzystając z procedury diagnostycznej, aby ECU wyregulował odczyty przepływomierza i zapewnił poprawne obliczenie masy powietrza.
- Wymiana nowoczesnego akumulatora w pojeździe z systemem start-stop, może trwać znacznie dłużej niż wymiana tradycyjnego akumulatora, gdyż wymagane jest przeprowadzenie procedury wyzerowania historii układu zarządzania energią za pomocą urządzenia diagnostycznego. Pominięcie tej czynności może skutkować niepoprawnym działaniem systemu start-stop, co z kolei spowoduje zwiększenie zużycia paliwa i wyższą emisję spalin.
- Po wymianie zaworu recyrkulacji spalin (EGR), np. w Fordzie Focusie 1,6TDi 2011, należy ponownie zaadaptować zawór. Jeśli tego nie zrobimy, może nastąpić oderwanie grzybka zaworu, a po jego wpadnięciu możemy spodziewać się nawracającej awarii zaworu EGR, a nawet wystąpienia poważnej awarii silnika.
- Podczas montażu sprężyn zawieszenia pneumatycznego w niektórych modelach BMW, np. serii 5, należy koniecznie przeprowadzić trzyetapowy proces diagnostyczny. Jeśli nie wykonamy tych czynności w odpowiedniej kolejności pojazd po wymianie sprężyn będzie stał nierówno, jego przód będzie znajdował się wyżej, tył niżej, lub jedna strona pojazdu będzie wyżej od drugiej.
- Wymiana przedniej szyby nie jest już prostą czynnością serwisową. W przypadku pojazdów z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy (ADAS) mechanicy muszą przeprowadzić kalibrację statyczną lub dynamiczną, aby zapewnić, że te istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa systemy działają prawidłowo.
- Dla przykładu, w pojeździe marki Citroën C4 1.6D po wymianie czujnika wału korbowego mierzącego położenie wału oraz prędkość, należy usunąć zapamiętane wartości ze starego czujnika, a następnie zaadaptować nowy czujnik z ECU korzystając z procedury diagnostycznej. Jeśli tego nie zrobimy, możemy spodziewać się zwiększenia zużycia paliwa oraz utraty mocy pojazdu.
- Nawet tak proste czynności jak wymiana oleju bądź filtra mogą wymagać zastosowania procedury diagnostycznej. Przykładowo w pojeździe marki Volvo S60 1.6 z silnikiem benzynowym wymagane jest ponowne zaadaptowanie ECU, aby zapewnić, że dane odzwierciedlają aktualne wartości nowego oleju.
- Po wymianie płynu hamulcowego w elektronicznie sterowanym układzie ABS, należy skorzystać z narzędzia diagnostycznego, które uruchomi procedurę w ECU ABS. ECU ABS usuwa powietrze z modulatora dzięki szybkiemu otwieraniu i zamykaniu zaworów podczas odpowietrzania hamulców. Pominięcie tego kroku spowoduje nieprawidłowe działanie hamulców.
- Chcąc utrzymać gwarancję na niektóre pojazdy elektryczne należy przeprowadzić kontrolę stanu akumulatora z wykorzystaniem narzędzia diagnostycznego. Narzędzie sprawdzi stan techniczny akumulatora oraz poinformuje nas o stopniu jego zużycia.
- Po zamontowaniu nowego wahacza w pojeździe wyposażonym w reflektory samopoziomujące należy ponownie skalibrować czujnik odpowiedzialny za ich prawidłowe ustawienie. Za pomocą narzędzia diagnostycznego wyregulujemy odpowiednią wysokość przednich reflektorów dla danego pojazdu. Jeśli pominiemy ten krok, strumień światła z reflektorów może padać pod złym kątem, ograniczając widoczność kierowcy lub oślepiając kierowców pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka.
Przedstawione przykłady stanowią jedynie niewielki ułamek dostępnej wiedzy. Chcąc określić ich dokładną liczbę zajrzeliśmy do oprogramowania diagnostycznego Delphi Technologies. Oprogramowanie diagnostyczne dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych obejmuje ponad 4 400 różnych rodzajów silnika wymagających adaptacji / dopasowania przepływomierza. Znajdziemy tam również obsługę ponad 1 600 czujników temperatury spalin, 2 400 sond lambda i 11 500 zaworów EGR.
Zastosuj w swojej codziennej pracy pionierską wiedzę z zakresu technologii napędowych, odczytuj kody usterek, przeglądaj dane na żywo oraz skorzystaj z wielu innych wyjątkowych funkcji z pomocą urządzenia diagnostycznego od Delphi Technologies. Stworzone przez Delphi Technologies urządzenie umożliwia przeprowadzenie diagnostyki pojazdów 64 marek, 1 180 modeli i 30 750 unikalnych układów samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Swoim zasięgiem obejmuje również 74 marki, ponad 680 modeli oraz 16 600 unikalnych układów ciężarówek, naczep i autobusów, a także pokrywa 85% parku popularnych pojazdów elektrycznych.
Wybierz rozwiązanie diagnostyczne Delphi Technologies i korzystaj z niego podczas przeprowadzania zwyczajnych, rutynowych bądź bardziej złożonych procedur serwisowych. Wiedza OE wbudowana w oprogramowanie oszczędza czas i pieniądze podczas napraw. Daj się zaskoczyć jakości rozwiązania od Delphi Technologies! Zachęcamy do odwiedzenia dedykowanej diagnostyce strony, zapoznania się z pełnym wachlarzem rozwiązań diagnostycznych i znalezienia rozwiązania dopasowanego do potrzeb Twojego warsztatu.
Delphi Technologies oferuje również kursy szkoleniowe o różnorodnej tematyce. Aby uzyskać więcej informacji oraz zapisać się na szkolenie, prosimy o zapoznanie się z treścią strony szkoleniowej.
Komentarze