Różnego typu pojazdy o wąskim rozstawie kół (np. quady) potrzebują specyficznych rozwiązań, które pozwolą na wiarygodny i bezpieczny pomiar skuteczności hamowania. Urządzenia takie od niedawna oferuje linia diagnostyczna CERTUS produkowana przez firmę WSOP.
Rolki hamulcowe w wersji asymetrycznej to kolejna nowość w gamie urządzeń wchodzących w skład linii diagnostycznej CERTUS. Jest to wynik prac badawczych prowadzonych od kilku lat w Centrum Badawczo-Rozwojowym WSOP w Knurowie.
– Wersja z poszerzanymi, asymetrycznymi rolkami jest niezwykle uniwersalna w użyciu i pozwala badać szeroki wachlarz pojazdów. Urządzenie to z powodzeniem można zastosować na każdej stacji kontroli pojazdów, ponieważ pozwala badać nie tylko typowe jednoślady i samochody o d.m.c. do 3,5t, ale również trójkołowce i quady oraz inne pojazdy o małym rozstawie kół – podkreślił Jarosław Cichoń, prezes zarządu WSOP.
Wersja ta zalecana jest szczególnie dla linii montowanych przed kanałem diagnostycznym i sprawdzi się wszędzie tam, gdzie na przegląd przyjeżdżają takie właśnie pojazdy. Nieprzypadkowo pierwsze tego typu rolki zostały przez firmę WSOP zamontowane u klienta na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, gdzie często spotykane są terenowe quady.
Jak przebiega badanie pojazdów o małym rozstawie kół?
Minimalny rozstaw między wewnętrznymi krańcami rolek to w przypadku wersji asymetrycznej tylko 250 mm (standardowo jest to 800 mm). Tak niewielka odległość pozwala na bezpieczny pomiar np. pojazdów typu quad bez konieczności stosowania opóźnieniomierza, dodatkowych rolek wolnobieżnych i bez obawy o uszkodzenie układu przeniesienia napędu.
Już za pierwszym przejazdem diagnosta uzyskuje wiarygodne wyniki pomiarów zmierzone indywidualnie dla każdego z kół. Z uwagi na niesymetryczne umiejscowienie urządzenia względem osi stanowiska konieczne jest stosowanie krat podestowych, które zabezpieczają pojazd przed wjechaniem do kanału. Sama procedura pomiaru sił hamowania wygląda identycznie, jak w przypadku standardowych rolek.
Rolki hamulcowe w wersji asymetrycznej to kolejna nowość, która zwiększa możliwości diagnostyczne linii CERTUS. Dotyczy to szerokiego wachlarza pojazdów: od tych nietypowych o bardzo wąskim rozstawie kół, poprzez naczepy, pojazdy ponadgabarytowe, przyczepy niskopodwoziowe, a skończywszy na niskozawieszonych samochodach tuningowanych.
Stworzenie nowych urządzeń diagnostycznych CERTUS zostało częściowo sfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Komentarze