Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
17.05 Szkolenia firmy BETiS – czerwiec 2024 16.05 Wyniki finansowe Grupy Boryszew dają powody do zadowolenia 16.05 Największy test elektrycznych samochodów – EV Experience 2024 – już wkrótce 16.05 Poznaliśmy wyniki finansowe znanego producenta opon 16.05 Dlaczego w Polsce brakuje diagnostów samochodowych? Wywiad z inż. Zbigniewem Sikorą.

Technika

Instalacja zestawu paska rozrządu w silniku benzynowym 1.4 TB Alfa Romeo Mito

Stosowany w modelu MiTo silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra z turbodoładowaniem posiada pompę wody napędzaną paskiem rozrządu. Ponieważ wymiana paska wymaga także wymontowania pomocniczego układu napędowego, firma Dayco zaleca, aby wszystkie komponenty tego systemu – pasek rozrządu i pasek pomocniczy – były wymieniane jednocześnie. Poniższa instrukcja pomoże w wykonaniu tego procesu, by uniknąć komplikacji […]

Instrukcja montażu rolki napinającej w pojazdach z silnikiem 1.9 TDI

W zestawach wymiany rozrządu CT1028K3/WP1-5 do silnika 1.9 TDI, zawleczka blokująca (T10115) jest dostarczana w opakowaniu zestawu luzem i nie jest umieszczona w rolce napinającej. Dlaczego? Zawleczka jest wykorzystywana do zablokowania położenia zamontowanej rolki napinającej w czasie obrotu całkowicie do tyłu – w taki sposób, aby pasek mógł być zdemontowany z napięciem maksymalnie obniżonym. Zawleczka […]

Porady ZF Services: Drgania skrętne i występowanie luzu w wielostopniowych tłumikach tarcz sprzęgłowych

Drgania występujące w układzie przeniesienia napędu i jego podzespołach prowadzą do powstawania hałasu oraz przyczyniają się do zwiększonego zużycia jego elementów. Konstrukcje współczesnych wielostopniowych tłumików drgań skrętnych w tarczach sprzęgłowych często wymagają luzu wstępnego, któremu mechanicy przypisują wadliwe wykonanie. Poniżej przedstawiamy analizę występowania drgań skrętnych w pojeździe oraz zasady działania efektywnych układów ich tłumienia. Porad […]

Woda we wnętrzu Lexusa IS250/IS350 – przyczyna

W przypadku pojazdów Lexus IS250/IS350 z lat produkcji 2006-2007, zatkany odpływ kondensatu z klimatyzacji może powodować dostawanie się wody do wnętrza. Jeżeli do wnętrza pojazdu (dywaniki) dostaje się znaczna ilość wody, przyczyną może być zatkany odpływ kondensatu. Dostęp do odpływu kondensatu jest skomplikowany. Oprócz opisanego tutaj przykładowo sposobu postępowania konieczne jest w każdym przypadku posiadanie […]

Awaria przewodu ciśnieniowego filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych wyposażony jest w przewód ciśnieniowy, który doprowadza spaliny do czujnika różnicy ciśnienia. W niektórych modelach Forda przewód ten często ulega uszkodzeniu. Gdy na desce rozdzielczej pojazdu wyświetla się symbol „Filtr cząstek stałych“ (DPF)" może to wskazywać na awarię przewodu ciśnieniowego. Poniższy opis naprawy dotyczy pojazdów marki Ford: Mondeo 07 / S-Max 06 […]

Problemy z zawieszeniem można poznać po zużyciu bieżnika

Wymiana elementów zawieszenia lub układu kierowniczego oraz poważniejsze zdarzenia drogowe oznaczają konieczność sprawdzenia geometrii wszystkich kół – radzą specjaliści firmy MOOG. Czynność jest zalecana nawet gdy niektóre z elementów zawieszenia nie podlegają regulacji. Bez poprawnie ustawionej geometrii wszystkich kół ryzykujemy podróż samochodem, którego parametry mogą znacznie odbiegać od norm producenta pojazdu. Skutki złego ustawienia geometrii […]

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS) – jak to działa? cz. 2

W poprzednim artykule omówiliśmy budowę i działanie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego w samochodzie Hyundai i30. Tym razem przyjrzymy się sposobowi komunikacji pomiędzy elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego (EPS) a pozostałymi podzespołami samochodu, zabezpieczeniom wbudowanym w układ i chroniącym kierowcę w przypadku awarii układu elektrycznego oraz danym diagnostycznym i kodom błędów (DTC) generowanym w przypadku wystąpienia usterek. […]

Klimatyzacja samochodowa – jak jest zbudowana i jak działa?

Serwisowanie samochodowych układów klimatyzacji wymaga od mechaników znajomości jego budowy oraz zasady działania. Wraz ze stopniem zaawansowania technologicznego samochodów, ich podzespoły przestały być wyłącznie mechaniczne, kontrolę nad ich działaniem przejęły sterowniki. W klimatyzacji manualnej – ECU wtrysku, a w klimatyzacji elektronicznej – ECU klimatyzacji lub komputer pokładowy pojazdu. Niezbędna jest znajomość zasad współpracy i komunikacji […]

Jak poprawnie serwisować czujniki TPMS?

Obecność czujnika TPMS w kole stwarza ryzyko uszkodzenia go podczas standardowej procedury montażu i demontażu koła. Biorąc pod uwagę fakt, że koszt jednego czujnika to czasem nawet kilkaset złotych, zaleca się szczególną uwagę podczas pracy z oponą. Jak sprawdzić, czy koło wyposażone jest w czujnik ciśnienia? Najlepszym sposobem jest test wykonany przy pomocy urządzenia diagnostycznego, […]

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS) – jak to działa? cz.1.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat rozpowszechnione zostało elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS – Electric Power Steering). Artykuł wyjaśnia jego działanie na przykładzie kolumny kierowniczej montowanej w samochodzie Hyundai i30. Alternatywnie elektryczne wspomaganie układu kierowniczego nazywane jest mianem układu kierowniczego wspomaganego silnikiem (MDPS – Motor Driven Power Steering). Obecnie jest ono stosowane w większości małych lub […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.