Nadmierne rozgrzewanie tylnych hamulców, piszczenie tylnych hamulców podczas jazdy, piszczenie tylnych hamulców, gdy uruchomiony jest elektryczny hamulec postojowy oraz świecenie kontrolki ostrzegawczej elektrycznego hamulca postojowego to problemy spotykane przez właścicieli niektórych Land Roverów Discovery i Sport.
W pamięci sterownika mogą zostać zapamiętane następujące kody błędów:
- C1A43 – obwód zasilania silnika siłownika
- C1A46 – skontrolować działanie modułu siłownika hamulca
- C1A53 – aktywowany ręczny awaryjny tryb zwolnienia hamulca – nieudane ponowne automatyczne zaciągnięcie linki przez moduł siłownika hamulca postojowego
Przyczyna
Szczęki hamulca postojowego zapiekają się w wyniku korozji, zgromadzonych zanieczyszczeń, zużycia lub niewłaściwej regulacji albo w oprogramowaniu modułu sterującego elektrycznego hamulca postojowego jest błąd. Może to powodować wyłamanie małych ząbków w układzie lub skutkować zbytnim dokręceniem małej nakrętki regulacyjnej i zablokowaniem jej ruchu.
Rozwiązanie
Jeżeli nie można automatycznie zwolnić hamulca postojowego, istnieje możliwość jego ręcznego odblokowania. Wewnątrz konsoli tunelu środkowego znajduje się pętla z linki, pociągnięcie której powoduje zwolnienie hamulca postojowego. W modelach Discovery 3 i 4 najpierw należy zdemontować prostokątną, plastikową osłonę umieszczoną zaraz za dźwignią hamulca postojowego. Natomiast w modelu Range Rover Sport dostęp do linki jest możliwy po odkręceniu dwóch śrub mocujących i zdemontowaniu dźwigni elektrycznego hamulca postojowego.
Przy wymianie siłownika hamulca postojowego, zdecydowanie zaleca się wymianę również tylnych tarcz hamulcowych, klocków i szczęk hamulcowych.
Jeżeli w samochodzie zamontowane zostały nowe szczęki hamulcowe lub tylne tarcze hamulcowe, względnie samochód pokonał po błocie (nie wodzie) więcej niż 50 mil (80 km), konieczne jest sprawdzenie oraz właściwe ustawienie szczęk hamulcowych. W przeciwnym razie dojdzie do nadmiernego zużycia okładzin hamulcowych oraz/lub powstawania hałasu i przegrzewania. W efekcie wewnętrzne elementy siłownika elektrycznego hamulca postojowego mogą wykonać ruch przekraczający ich graniczne położenie, ulegając całkowitemu unieruchomieniu, powodując zablokowanie tylnych hamulców.
Jak skontrolować szczęki hamulcowe hamulca postojowego
- Podnieść i podeprzeć samochód.
- Przy pomocy odpowiedniego przyrządu diagnostycznego usunąć ewentualne kody usterek układu i ustawić hamulec postojowy w położeniu serwisowym.
- Odłączyć od zasilania obwód hamulca postojowego, wyciągając ze skrzynki przy akumulatorze bezpiecznik 30 A elektrycznego hamulca postojowego.
- Zdemontować tylne koła, zaciski i tarcze hamulcowe.
- Sprawdzić ogólny stan szczęk hamulca postojowego, sprężyn oraz tarczy kotwicznej.
- Okładziny powinny mieć grubość minimum 2,0 mm. Jeżeli na szczękach lub innych elementach układu hamulcowego widoczne są ślady uszkodzeń w wyniku działania nadmiernej temperatury, należy je wymienić.
- Z powierzchni współpracy szczęk i bębnów hamulcowych usunąć zanieczyszczenia.
- Oczyścić cierną powierzchnię roboczą szczęk hamulcowych oraz usunąć wszelkie metalowe opiłki z okładziny ciernej.
- Usunąć wszelkie ślady korozji z tarczy kotwicznej oraz podpór szczęk hamulcowych. Powinny być gładkie i czyste.
- Punkty podporu szczęk hamulcowych na tarczy kotwicznej posmarować ceramicznym smarem do hamulców Blue Print.
- Podczas wymiany lub obsługi układu może dojść do nadwyrężenia spinek mocujących szczęki hamulcowe. Zawsze należy sprawdzić, czy szczęki hamulcowe są odpowiednio zamocowane na tarczy kotwicznej. Podczas montażu nowych szczęk hamulcowych zawsze należy stosować nowe spinki mocujące. Przy ponownym montażu używanych szczęk hamulcowych, gdy pojawią się wątpliwości odnośnie stanu spinek mocujących, należy zastosować nowe.
- Zamontować tarcze i zaciski hamulcowe.
Jak wyregulować szczęki hamulcowe
- Podnieść i podeprzeć samochód.
- Zdemontować koła.
- Przy pomocy odpowiedniego przyrządu diagnostycznego ustawić hamulec postojowy w położeniu serwisowym.
- Otwór serwisowy zrównać ze znakami na tarczy kotwicznej.
- Zlokalizować regulator szczęk hamulcowych.
- Usunąć zaślepkę z otworu serwisowego.
- Przy pomocy płaskiego śrubokręta ustawić położenie szczęk hamulcowych.
UWAGA: Ruch szczęki hamulcowej jest niewielki i może być niewyczuwalny podczas regulacji.
- Gdy szczęki hamulcowe nie zostaną wymienione na nowe, podczas regulacji starych nie będzie możliwe uzyskanie odpowiedniego luzu.
- Teraz używając śrubokręta obrócić regulator do momentu zablokowania tarczy hamulcowej – z wyczuciem, nie za mocno. Na regulator szczęk hamulcowych nie należy wywierać nadmiernej siły. Nieprzestrzeganie niniejszej instrukcji grozi ryzykiem uszkodzenia układu hamulca postojowego.
Więcej informacji technicznych można znaleźć na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com
Komentarze