Cena, marka, rodzaj uszkodzenia? Czym się kierować podejmując decyzję o kupnie nowego, albo regeneracji starego alternatora? Porad udziela ekspert HC-CARGO.
Poniżej przedstawiamy podstawy diagnozy oraz regeneracji alternatorów. Doradzamy również, kiedy nie dać się zwieść częściom nowym, ani nie napracować się bez sensu przy częściach używanych.
DIAGNOSTYKA
Do profesjonalnej diagnozy alternatorów pomocny jest bardziej lub mniej zaawansowany stół probierczy, który można uzupełnić przystawką umożliwiającą sprawdzanie nowoczesnych urządzeń komunikujących się ze sterownikami. Poszczególne elementy alternatora po jego rozmontowaniu można sprawdzić, wykorzystując specjalne testery. Bardzo pomocnym przyrządem jest także diagnoskop oraz oscyloskop.
NAPRAWA
Przywrócenie sprawności/zdatności alternatora polega na wymianie lub regeneracji jego elementów składowych, dobór prawidłowej technologii naprawy jest uzależniony od:
1) Możliwości technicznych warsztatu
2) Wiedzy pracowników
3) Dostępności części
4) Aspektów opłacalności
Elementy wymienne
Elementy składowe alternatora, które zgodnie z technologią naprawy można zregenerować bądź wymienić na nowe to:
1) Wirnik oraz stojan (wymiana lub regeneracja z wykorzystaniem metody przezwojenia)
2) Zespół prostowniczy (wymiana lub regeneracja przez wymianę uszkodzonych diod)
3) Osłony (z wykorzystaniem metody spawania lub klejenia)
4) Połączenia śrubowe (wymiana lub poprawienie gwintów)
5) Sprzęgła alternatora (wymiana sprężyn lub łożysk)
Nie zaleca się spawania obudów wykonanych ze stopów aluminium (wykorzystując tę metodę powstają naprężenia i pęknięcia).
Elementy niewymienne
Elementy składowe alternatora, które zgodnie z technologią NIE podlegają naprawie, a tylko wymianie:
1) Wkładki pod łożyska, łożyska
2) Szczotki
3) Regulator napięcia
4) Koło pasowe
5) Obudowa wykonane ze stopów aluminium
6) Płyty prostownicze (przy uszkodzeniach typu przerwana/ wypalona ścieżka)
JEŚLI NOWY TO DOBREJ JAKOŚCI
Oczywiście alternatywą pod względem opłacalności jest zakup nowej jednostki. Należy jednak pamiętać, że rynek zalany jest całą ofertą nowych i tanich alternatorów produkowanych jednak bez żadnych reżimów technologicznych, które pomimo niższej ceny nie mogą być realną alternatywą dla dobrze zregenerowanej jednostki na markowych częściach.
KLUCZ TO WŁAŚCIWY DOBÓR CZĘŚCI
Kolejnym elementem skutecznej naprawy jest właściwy dobór części zamiennych. Jednak jego zasady i kryteria jeszcze do niedawna uchodziły za wiedzę tajemną, dostępną jedynie dla nielicznych. Drukowane katalogi pozwalające bez problemów rozeznać się w tej tematyce należały do rzadkości, a liczący kilkaset stron katalog CARGO uchodził za elektrotechniczną biblię, swoisty rarytas. Dzisiaj, choć katalog papierowy nadal pozostał, wiedza ta dostarczana jest przede wszystkim drogą elektroniczną. Specjalny program doboru części umieszczony na stronie www.hc-cargo.pl umożliwia praktycznie każdemu rozebrać dowolny rozrusznik lub alternator na najmniejsze elementy składowe. Dzięki takim narzędziom coraz więcej mechaników próbuje swoich sił w prostych naprawach elektromechanicznych.
CZY WARTO NAJTANIEJ?
Pamiętać tu jednak trzeba o bardzo prostej prawdzie: „Prądu nie da się oszukać”. Oznacza to w praktyce, iż stosowanie najtańszych na rynku części (i całych zespołów), masowo importowanych z dalekiego wschodu, bez żadnej kontroli jakościowej, może być przyczyną kolejnych uszkodzeń, a przede wszystkim – unieruchomienia pojazdu. Z jednej strony jest powszechnie wiadome, a ryzykowanie awarii całego podzespołu, a finalnie pojazdu dla kilku- czy kilkunastu złotych pozornych oszczędności na częściach niewiadomego pochodzenia, nie ma żadnego sensu – to mimo to, oczekiwanie najniższej ceny bywa bardzo częste.
I tak jak masowe towary konsumenckie o zdecydowanie niższej jakości wykonania w najlepszym wypadku mogą zapewnić co najwyżej niższy standard użytkowania – co dla wielu użytkowników może być akceptowalne, tak w urządzeniach elektrycznych nie ma miejsca na takie kompromisy, …bo nie ma przecież prądu niższej jakości.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Kawosz, 25 stycznia 2020, 12:41 2 0
"(...)masowo importowanych z dalekiego wschodu" - krytykują samych siebie?
Odpowiedz