Alternator, w najprostszym ujęciu, to prądnica prądu przemiennego, która służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. Prąd w alternatorze wytwarzany jest w nieruchomych uzwojeniach stojana poprzez wirujące pole magnetyczne wirnika. Produkt stosowany jest powszechnie jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych, gdzie ładuje akumulator.
Pierwszą prądnicę skonstruował w 1891 r. i opatentował Nikola Tesla. Dzisiejsze alternatory sterowane są sygnałami cyfrowymi, dlatego kontrola ich jakości wymaga zastosowania najnowocześniejszych maszyn.
Alternator zbudowany jest m.in. z: koła pasowego, obudowy przedniej, łożyska przedniego oraz jego blokady, wirnika, łożyska tylnego, uzwojenia, obudowy tylnej, prostownika, regulatora napięcia, osłony alternatora.
Alternator może sygnalizować ewentualną awarię na różne sposoby. Jednym z nich jest nadmierny hałas, jaki może z niego dobiegać. W tym przypadku możemy brać pod uwagę dwa rodzaje usterek: elektryczne oraz mechaniczne.
Przyczyny elektryczne:
- W tej kwestii możemy mieć do czynienia ze zwarciem uzwojeń stojana lub uszkodzeniem (zwarciem diody/diod) mostka prostowniczego.
Konieczne jest wtedy zdemontowanie alternatora, oszacowanie i wymiana uszkodzonych elementów.
Przyczyny mechaniczne:
- Uszkodzone koło napędowe. W tym przypadku należy wymienić koło oraz pasek klinowy.
- Uszkodzone łożysko (łożyskowanie wirnika / obie obudowy alternatora, przednia i tylna). Po zdiagnozowaniu tego uszkodzenia trzeba wymienić komplet łożysk.
- Oś wirnika jest krzywa, co skutkuje koniecznością wymiany wirnika.
Z racji sezonu wakacyjnego, warto zwracać szczególną uwagę na sygnały płynące z pojazdu, aby dokonać zawczasu odpowiedniej diagnostyki oraz napraw.
Komentarze