Jeśli w samochodzie silnik automatycznie wyłącza się przy zatrzymaniu na światłach i uruchamia przy ruszaniu, oznacza to, że jest w nim system Start/Stop.
System Start/Stop pozwala obniżyć zużycie paliwa, jednak stawia zwiększone wymagania wobec akumulatora. Dlatego w samochodzie z takim układem montuje się specjalny typ akumulatora – AGM lub EFB. W samochodzie z tym systemem nie można tych akumulatorów zastępować zwykłym akumulatorem. Systemy Start/Stop są stosowane od 2007 r. i obecnie dwa na trzy nowe auta rejestrowane w Polsce mają taki system. Oznacza to, że po naszych drogach poruszają się setki tysięcy samochodów z tym układem.
Zasady przy wymianie akumulatora
W samochodach, w których producent zastosował akumulator AGM, należy podczas wymiany montować tylko akumulator AGM, aby zachować pełną funkcjonalność i żywotność. W samochodach z akumulatorem EFB należy zastosować EFB lub AGM.
Wymiana tylko w warsztacie
W wypadku systemu Start/Stop akumulator zawsze należy wymienić w warsztacie, ponieważ po wymianie należy go zarejestrować w sterowniku pojazdu testerem diagnostycznym. Można do tego wykorzystać urządzenie z serii Bosch KTS.
Lepiej zapobiegać niż ryzykować awarię
Warto profilaktycznie sprawdzić stan akumulatora przed zimą – chroni to przed nagłą awarią.
Dwa typy akumulatorów do Start/Stop
▶▶ Akumulatory AGM
- Przeznaczone do samochodów z systemem Start/Stop z rekuperacją energii hamowania.
- Możliwość zastosowania w miejsce tradycyjnego akumulatora.
▶▶ Akumulatory EFB
- Przeznaczone do samochodów z systemem Start/Stop.
- Możliwość zastosowania w miejsce tradycyjnego akumulatora
Autor: Jacek Pudło, Bosch Autospec nr 4/70
Komentarze