Powszechne awarie turbosprężarek

, 8 maja 2019, 9:42

Poniższe informacje przedstawiają najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek. Warto zapoznać się z nimi w celu ułatwienia identyfikacji uszkodzeń w sytuacjach reklamacyjnych i udzielenia porad na temat sposobów uniknięcia przyszłych awarii.

Zabrudzenie olejowe

Co powoduje zabrudzenie olejowe?

  • Gdy używany jest zatkany/uszkodzony lub niskiej jakości filtr oleju
  • Nadmiar wilgoci może prowadzić do przedwczesnej degradacji oleju
  • Duża ilość nagaru w silniku może szybko zanieczyścić nowy olej
  • Również gdy poziom oleju jest zbyt niski lub gdy używany jest zły gatunek oleju, turbosprężarka ulegnie awarii.

Zapobieganie awarii:

  • Używanie nowego oleju i filtrów przyczynia się do zmniejszenia ryzyka
  • Przy wymianie, stosowanie oleju odpowiedniej klasy
  • Wymiana lub czyszczenie rur doprowadzających olej wraz z mikrofiltrami

Overspeeding

Co powoduje nadmierną prędkość obrotową (overspeeding)?

  • Modyfikacje silnika, w tym „chipowanie” czy „over-fuelling” (zbytnie
    zasilanie paliwem)
  • Zmienny dopływ powietrza do turbosprężarki – może to być spowodowane rozerwaniem przewodu powietrza lub jego całkowitym rozłączeniem, lub ograniczeniom w filtrze wlotu powietrza lub w przewodach
  • Nieprawidłowe ustawienie przepustnicy spalin lub mechanizmu
    zmiennej geometrii (VNT)
  • Zużyte wtryskiwacze
  • Zamontowanie nieprawidłowej turbosprężarki
  • Utrata sygnału do elektronicznego siłownika/sterownika (SREA) przepustnicy spalin lub sterowania zmienną geometrią

Brak smarowania

Przyczyny braku smarowania/nieprawidłowego smarowania:

  • Nieprawidłowa konserwacja filtra oleju
  • Niski poziom oleju w misce olejowej
  • Niewłaściwa uszczelka wlotu prowadząca do ograniczenia dopływu oleju
  • Uszkodzony, zablokowany lub niskiej jakości filtr oleju

Zapobieganie awarii:

  • Krytyczne znaczenie ma dopływ oleju do turbosprężarki, należy zawsze sprawdzać czy ciśnienie oleju jest prawidłowe
  • Silikon zastosowany na uszczelkach olejowych może z łatwością oderwać się i zablokować przepływ oleju – Nie należy go używać!
  • Wyczyszczenie lub wymiana przewodów doprowadzających olej powoduje usunięcie osadów węgla lub zabrudzeń mogących ograniczać dopływ oleju do systemu łożyskowania

Uszkodzenie przez ciało obce

Oznaki uszkodzenia przez ciało obce:

  • Hałas dochodzący z turbosprężarki podczas pracy
  • Uszkodzone łopatki koła kompresji lub wałka
  • Wżery wokół wlotu powietrza

Co powoduje uszkodzenie przez ciało obce?

  • Uszkodzony/wadliwy, słabej jakości filtr powietrza powodujący wsysanie przedmiotów do wlotu powietrza
  • Śruby, nakrętki, podkładki, kawałki szmat lub inne przedmioty pozostawione w rurze wlotowej podczas serwisowania
  • Pęknięte elementy silnika, np. zawory lub fragmenty uszkodzonego tłoku, końcówki wtryskiwacza

Zapobieganie awarii:

  • Upewnić się, że nie pozostały żadne elementy z poprzedniej awarii turbosprężarki
  • Używanie nowych uszczelek zapobiega możliwości zerwania ich i zapewnia idealne uszczelnienie
  • Sprawdzić czy nie ma uszkodzeń na przewodach powietrza i czy nie znajdują w nich różne obiekty

Wycieki oleju

Oznaki wycieków oleju:

  • Niebieski dym z rury wydechowej
  • Czarny dym z rury wydechowej
  • Olej w obudowach zewnętrznych turbosprężarki

Przyczyny wycieku oleju od strony kompresji:

  • Blokada/ograniczenie w rurze doprowadzającej powietrze lub filtrze powietrza. Może to wytwarzać próżnię, co z kolei powoduje wyciek oleju od strony kompresji
  • Przedostanie się dodatkowego powietrza do przewodów wlotu lub do intercoolera

Przyczyny wycieku oleju od strony turbiny:

  • Wycieki w układzie wydechowym
  • Zatkana obudowa łożyskowań
  • Wycieki w układzie recyrkulacji spalin (EGR)

Przyczyny wycieku oleju z obydwu stron:

  • Powtarzające się wyłączenia gorącego silnika prowadzące do osadów węgla (koksu) w obudowie centralnej
  • Fizyczne uszkodzenie części obrotowych turbosprężarek i nadmierny luz na łożyskach
  • Montaż niewłaściwej turbosprężarki
  • Ograniczenia w rurze powrotnej oleju

Zapobieganie awarii:

  • Upewnić się, że układy odprowadzania powietrza i oleju nie są zablokowane
  • Sprawdzić czy w układzie wydechowym nie ma wycieków
  • Upewnić się, że filtr cząstek stałych i katalizator nie są zablokowane

Na podstawie materiałów Melett

Jeżeli zainteresował Cię artykuł, więcej informacji na tematy związane z regeneracją turbosprężarek znajdziesz w bazie wiedzy Melett TurboHub. Firma Melett służy także doradztwem i wsparciem technicznym: www.melett.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!