Zablokowana tylna klapa w Nissanie Micra – porada Blue Print

, 9 sierpnia 2018, 8:59

Wraz z ewolucją konstrukcji samochodu wiele jego układów z podzespołów czysto mechanicznych, stało się rozwiązaniami w pełni elektronicznymi lub są połączeniem mechaniki i elektroniki. Jednym z takich przykładów jest zamek tylnej klapy, który został unowocześniony ze względu na komfort użytkowania, łatwość obsługi oraz względy bezpieczeństwa. Ale niestety, skomplikowane układy mogą stać się również źródłem problemów…

Problem z tylną klapą – Micra

Opisywany samochód to Nissan Micra K12, którego właściciel skarżył się na brak możliwości otwarcia tylnej klapy. Podczas wizyty w warsztacie potwierdziło się, że w przeciwieństwie do tylnej klapy, wszystkie drzwi można było bez problemu otworzyć i zamknąć.

Konieczne stało się znalezienie przyczyny. Najczęściej w takiej sytuacji dostęp do zamka tylnej klapy jest możliwy po zdemontowaniu tapicerki, ale w tym przypadku było to niemożliwe, ponieważ tylnej klapy nie można było otworzyć. Jak w każdym przypadku diagnozowania możliwych przyczyn problemów, poznanie zasad działania układu pozwala warsztatowi zaoszczędzić czas dzięki wyeliminowaniu czasochłonnych poszukiwań źródeł usterek. Mechanizm zwalniania i otwierania zamka, składa się z dwóch mikroprzełączników wbudowanych w zewnętrzny przełącznik zwalniający (Rys. 1) oraz siłownika zwalniającego z przełącznikiem pozycyjnym otwarcia lub zamknięciami, który jest elementem mechanicznego układu zamykania. Wszystkie elementy elektryczne podłączone są do modułu sterowania nadwozia (moduł komfortu), który steruje układem.

Rys. 1.

Po naciśnięciu zewnętrznego przełącznika tylnej klapy, zamyka on obwód masowy. Wtedy siłownik otwierający otrzymuje sygnał z modułu sterowania nadwoziem i klapa zostaje otwarta. Na desce rozdzielczej zapala się kontrolka informująca o otwartej tylnej klapie (Rys. 2). Sygnał ten wykorzystywany jest również przez system alarmowy pojazdu.

Rys. 2.

Ze względu na to, iż nie mamy tu do czynienia z mogącym się zablokować lub uszkodzić prostym zamkiem mechanicznym tylnej klapy, do rozwiązania problemu potrzebne jest użycie odpowiedniego testera diagnostycznego. Samochód nie jest wyposażony w wewnętrzny przycisk otwierający tylną klapę, jednakże funkcja taka jest dostępna w menu testera diagnostycznego. Po skorzystaniu z tej opcji zamek otworzył się, co potwierdziło, że przyczyną problemów jest usterka układu elektrycznego.

Podejrzenie padło na mikroprzełącznik, dlatego zdemontowano tapicerkę tylnej klapy. Odszukano złącze przełącznika i zamek został zamknięty bez zatrzaskiwania tylnej klapy. Po odłączeniu złącza, wykorzystując odpowiedni przewód mostkujący, zasymulowano pracę przełącznika. Siłownik zamka uruchomił się, co udowodniło, że przyczyną problemu jest zewnętrzny przełącznik, a nie wiązka przewodów lub moduł sterowania nadwozia. Po zdemontowaniu klamki tylnej klapy, zdemontowano niesprawny przełącznik i zamontowano nowy element marki Blue Print (ADN19701). Następnie klamkę zamontowano w tylnej klapie. (Rys. 3)

Rys. 3.

Najpierw przeprowadzono test układu – bez zamykania tylnej klapy. Ze względu na to, iż układ pracował bez zarzutu, zamontowano wszystkie elementy tapicerki. Następnie, ponownie przeprowadzono test mechanizmu otwierania tylnej klapy. Pozwoliło to raz jeszcze sprawdzić poprawność działania, zanim samochód został przekazany właścicielowi.

Cała oferta części elektrycznych dostępna jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com
Blue Print jest marką należąca do bilstein group – firmy skupiającej również inne marki. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com

Komentarze

Brak komentarzy