Ford Focus został wprowadzony na rynek w roku 1998 i okazał się wielkim sukcesem. Niemniej, statystyki podają, że jest to jeden z modeli najczęściej odwiedzających warsztaty. Mając to na uwadze, firma febi zidentyfikowała kilka elementów zawieszenia, które w tym modelu ulegają zużyciu i wymagają wymiany.
Zawieszenie przednie
Niezależne zawieszenie przednie w Fordzie Focusie oparte jest na kolumnach McPhersona połączonych ze zwrotnicą oraz na wahaczach i stabilizatorze. Zużyte łączniki stabilizatora, mogą powodować stukanie podczas pokonywania nierówności drogowych.
Jednym z najczęściej zużywających się elementów w modelu MK 2 są tuleje wahacza (rys. 1). Element ten jest dostępny wraz z całym wahaczem lub jako oddzielna część zamienna z nowymi śrubami mocującymi. Ta druga jest dostępna w ofercie febi i stanowi tańszą alternatywę do wymiany całego wahacza, który bez problemu daje się rozebrać na części.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/07/z1.jpg)
Podczas wymiany, bardzo istotną rolę odgrywa właściwe ustawienie nowej tulei. Tuleja musi być odpowiednio spozycjonowania, co zapewnia jej właściwe działanie i wysoką trwałość wymienianego elementu. Starą tuleję można wycisnąć lub ostrożnie wyciąć przy pomocy odpowiedniego narzędzia, tak by nie doszło do uszkodzenia trzpienia, na którym osadzona jest tuleja.
Po zdemontowaniu starej i zużytej tulei należy oczyścić trzpień wahacza, a następnie wcisnąć nowy element. Dostępny jest specjalny przyrząd pozwalający zachować właściwe ustawienie nowej tulei podczas wciskania na trzpień (rys. 2).
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/07/z2.png)
Teraz, naprawiony wahacz można zamontować w samochodzie. Tuleja (febi 34218) znajduje zastosowanie w kilku innych modelach Forda, Mazdy i Volvo.
Zawieszenie tylne
Do modelu Ford Focus opracowano, przyjęte z dużym uznaniem, zawieszenie wielowahaczowe. Jego kompaktowa konstrukcja pozwala wygospodarować maksymalną przestrzeń bagażową i zapewnia doskonałe prowadzenie. Cienki wahacz prowadzący utrzymuje koło w osi wzdłużnej pojazdu oraz absorbuje momenty podczas hamowania pojazdu. Jest on wspierany przez trzy inne wahacze pomagające utrzymać koło we właściwej pozycji. Wszystkie te elementy wyposażone są w tuleje, które podatne są na zużycie. Tuleja wahacza prowadzącego (febi 34249), którą można wymieniać podobnie jak w wahaczu przednim, również musi zostać odpowiednio spozycjonowana podczas montażu. W innym przypadku dojdzie do zawinięcia gumy, co w rezultacie prowadzi do skrócenia żywotności tulei (rys. 3).
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/07/z3.png)
Zlokalizowany pomiędzy belką poprzeczną a zwrotnicą wahacz zawieszenia, jest podatny na przeciążenia, co po dłuższej eksploatacji może skutkować jego uszkodzeniem. Podczas demontażu tego wahacza w celu jego wymiany lub uzyskania dostępu do innych elementów, takich jak sprężyna zawieszenia, bardzo często okazuje się, że śruby mocujące są mocno skorodowane (rys. 4).
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/07/z4.png)
Prowadzi to do zrywania śrub podczas demontażu lub zapiekania się w wewnętrznej tulejce. Dlatego przy demontażu wahacza często zachodzi konieczność ich odcięcia. Wewnętrzna śruba o konstrukcji mimośrodowej służy do regulacji pochylenia koła i w celu przeprowadzenia odpowiedniego ustawienia musi obracać się swobodnie. Zaleca się dokręcanie wszystkich nowych połączeń śrubowych wyłącznie w samochodzie opuszczonym na koła i z dociążonym zawieszeniem. Pojazd nie może być uniesiony na podnośniku, ponieważ powoduje to niepożądane naprężenie i obciążenie tulei, co może skutkować dokręceniem ich w niewłaściwej pozycji. Po przeprowadzeniu naprawy układu zawieszenia, zaleca się kontrolę geometrii kół, co zapewni odpowiednie prowadzenie pojazdu.
Wiele oferowanych przez febi komponentów układu zawieszenia jest dostępnych w zestawach ProKit, które zawierają wszystkie elementy montażowe potrzebne do przeprowadzenia naprawy. Pozwala to mechanikowi zaoszczędzić czas i pieniądze, ponieważ nie ma potrzeby wyszukiwania i zamawiania dodatkowych części zamiennych.
Cały asortyment elementów układu kierowniczego i zawieszenia jest dostępny na stronie:
partsfinder.bilsteingroup.com
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Damos, 6 sierpnia 2018, 7:38 3 0
Brednie z tym częstym odwiedzaniem warsztaty... fok w połączeniu z benzyniakiem to wøl roboczy. 200 000 Bez problemu w zawiasie a i 300 000 jeśli jeździł Ph po trasie. Jeden minus to gnije. Przed liftem wszystko po lifcie mniej doly drzwi klapa do końca gnila i okolice mocowania zawieszenia tył. Te auta jeździły do mechanika głównie z dieslem ... co do zawieszenia to aktualnie ten model ma 15 - 20 lat więc ze starości gumy pekly Ale fok 1 po lifcie z ciepłego kraju i nie przegranym benzyniakiem jest autem które nie daje nam zarobic. Fok 2 jeszcze lepszy szczególnie z 2,0 Benz. Gnije klapa tył i Nadole przy zderzak w wersjach przed fl
Odpowiedz
moto, 16 sierpnia 2018, 16:35 2 0
FEBI 34218 jest wahacz do Omega B
Odpowiedz
robert, 20 sierpnia 2018, 13:41 0 0
Mój fokus z 99 roku 1.6 benzyna sprowadziłem z włoch kiedy miał 10 lat i przejechane 100 tys km. Teraz ma juz 19 lat i przebieg 305 tys i ma się bardzo dobrze, nie rozumiem o co chodzi z tą korozją w innych wersjach bo ja jak wejde pod autko to widzę fabryczną ochronę podwozia i wystepują może i małe ogniska rdzy , szczególnie tam gdzie był podnośnik nieudolnie wkładany, po za tym korozji brak. Hamule były wymieniane raz , a w zaieszeniu tylko przednie stabilizatory, reszta zawieszenia jest w oryginale a na przeglądzie mówią że że wszystko jest ok. To auto nigdy nie było w warsztacie samochodowym, a jedynie z paskiem rozrządu do wymiany.Olej wymieniam co 10 tys km czyli juz 20 razy wymieniłem mu olej.
Odpowiedz