Nieprawidłowo działający czujnik ciśnienia/włącznik ciśnieniowy może doprowadzić do zakłamania parametrów roboczych układu, tym samym powodując obniżenie wydajności albo całkowitą awarię układu. Zadaniem czujnika jest też ochrona głównych podzespołów układu. Uszkodzenie czujnika/włącznika może wpłynąć na pracę oraz trwałość sprężarki klimatyzacji lub wentylatora. Specjaliści marki Nissens przygotowali poradnik, który umożliwi skuteczną diagnostykę i naprawę.
Czym jest i jaką funkcję pełni czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji?
Czujnik ciśnienia (włącznik ciśnieniowy) jest urządzeniem zabezpieczającym, które ma na celu zapewnić prawidłowe parametry robocze układu klimatyzacji. Podzespół ten ułatwia utrzymanie odpowiednich parametrów układu poprzez monitorowanie i kontrolę ciśnienia czynnika chłodniczego. Może znajdować się on w układzie zarówno po stronie niskiego jak i wysokiego ciśnienia.
W nowoczesnych układach klimatyzacji sygnał czujnika ciśnienia jest wykorzystywany przez jednostkę sterującą pojazdu (sterowanie układem ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, lub jednostkę sterowania silnikiem) do realizacji wielu funkcji:
- włączania oraz wyłączania sprężarki,
- sterowania układem poprzez regulację pracy sprężarki za pośrednictwem zaworu ECV,
- uruchamiania i regulacji prędkości wentylatora chłodzącego skraplacz,
- wyłączania sprężarki w celu uniknięcia uszkodzeń w przypadku niskiego ciśnienia w obrębie układu (np. brak czynnika chłodniczego),
- wyłączania sprężarki w celu uniknięcia uszkodzeń w przypadku wysokiego ciśnienia (funkcja bezpieczeństwa)
Oznaki wadliwego działania czujnika ciśnienia/włącznika ciśnieniowego w układzie klimatyzacji
- Sprężarka nie uruchamia się w ogóle – nie jest wysyłany sygnał polecenia cofnięcia sprzęgła.
- Sprężarka klimatyzacji działa w krótkich cyklach – następuje uruchomienie sprężarki, ale na biegu jałowym, po czym sprężarka szybko się wyłącza i uruchamia ponownie.
- Zmniejszona wydajność układu klimatyzacji – mniejszy nawiew chłodnego powietrza wewnątrz kabiny.
- W układzie klimatyzacji w ogóle nie dochodzi do wytworzenia zimnego powietrza.
- Nieprawidłowe działanie wentylatora klimatyzacji, np. wentylator nie zatrzymuje się.
Najczęstsze usterki czujnika ciśnienia/włącznika ciśnieniowego
- Mechaniczne uszkodzenia czujnika – w zależności od jego budowy, uszkodzeniu mogą ulec różne elementy wewnętrzne: membrana czujnika i wewnętrzne elementy stykowe, elektroniczne elementy pomiarowe wewnątrz urządzenia.
- Wyciek czynnika chłodniczego – wniknięcie oleju do wnętrza urządzenia może doprowadzić do szybszego zużycia oraz wystąpienia awarii.
- Zablokowany czujnik/włącznik – nieprawidłowy sygnał wyjściowy.
- Niewłaściwe wykrywanie – nieprawidłowy sygnał wyjściowy.
- Ograniczenia dotyczące elementu pomiarowego czujnika – poważne zanieczyszczenie układu spowodowane przez czujniki zamocowane bezpośrednio na przewodzie oraz bez zaworu Schradera
Zalecane rozwiązanie
- Przeprowadzenie diagnostyki układu klimatyzacji i niesprawnego czujnika ciśnienia.
Należy dokładnie sprawdzić układ klimatyzacji, potwierdzić, że za objawami wystąpienia awarii układu klimatyzacji nie stoją inne przyczyny źródłowe poza niesprawnym czujnikiem. Mogą to być np. niewłaściwa ilość czynnika chłodniczego (zwłaszcza przepełnienie albo brak czynnika chłodniczego spowodowane wyciekami), usterki sprężarki klimatyzacji, wliczając w to zatarcie, zanieczyszczenie układu oraz ograniczenia przepływu bądź awarie instalacji elektrycznej w pojeździe, w tym przekaźników oraz jednostek sterowania. W przypadku czujników/włączników zamocowanych na zaworze Schradera należy sprawdzić, czy z zaworu nie wycieka czynnik chłodniczy, w przypadku nieszczelności należy wymienić nieszczelny zawór. - Jeżeli sprężarka klimatyzacji nie uruchamia się, należy sprawdzić urządzenia odpowiadające za wysyłanie sygnału wejściowego w układzie, np. czujniki odpowiadające za pomiar temperatury otoczenia lub kabiny itp.
- Sprawdzić wartości ciśnienia roboczego układu.
Niskie oraz wysokie ciśnienie czynnika chłodniczego jest zależne od konstrukcji układu, czynnika chłodniczego oraz temperatury otoczenia. Aby uzyskać informacje w kwestii prawidłowo przeprowadzonej diagnostyki ciśnienia roboczego, należy zapoznać się z odpowiednią instrukcją dotyczącą diagnostyki, dokumentacją pojazdu oraz tabelą wartości ciśnienia i temperatury poszczególnych czynników chłodniczych. Porównać parametry ciśnień odczytanych w czasie rzeczywistym podczas przeprowadzania diagnostyki OBD. Nieprawidłowe odczyty będą wskazywały na usterkę czujnika ciśnienia. - Po podłączeniu czujnika i włączeniu zapłonu należy sprawdzić, czy jednostka sterowania silnikiem podaje sygnał zasilania do czujnika.
Większość czujników posiada połączenia trójprzewodowe – zasilanie, uziemienie oraz sygnał. Na początku należy sprawdzić, czy do czujnika doprowadzony jest prawidłowe napięcie zasilania. W tym celu należy zmierzyć napięcie między uziemieniem podwozia a przewodem napięciowym w wiązce czujnika przy pomocą miernika wielofunkcyjnego (zasilanie różni się w zależności od konstrukcji danego układu, zazwyczaj wynosi od 4 do 12 V prądu stałego).Następnie należy sprawdzić uziemienie czujnika, za które również odpowiada jednostka sterowania silnikiem. Pomiar należy przeprowadzić między źródłem napięcia (+) a przewodem uziemiającym w wiązce czujnika. Właściwe napięcie uziemienia czujnika powinno zazwyczaj być równe wartości napięcia akumulatora w pojeździe.
W przypadku wystąpienia problemów należy sprawdzić, czy problem z sygnałem nie ma związku z modułem jednostki sterowania silnikiem lub okablowaniem elektrycznym czujnika, powodując przerwę lub zwarcie w obwodzie. Należy również sprawdzić izolację okablowania oraz mocowanie gniazda przyłączeniowego.
Działanie czujnika można przetestować sprawdzając, czy generuje on jakikolwiek sygnał wyjściowy. W tym celu należy odłączyć czujnik od układu klimatyzacji, pozostawiając podłączony do wiązki w pojeździe. Podłączyć sondy miernika wielofunkcyjnego– jedną do przewodu uziemienia czujnika z jednostki sterowania silnikiem, drugą do przewodu sygnałowego w wiązce. Użyć sprężonego powietrza do przedmuchania końcówki pomiarowej czujnika. Zmiany wywołane przez sprężone powietrze zazwyczaj prowadzą do powstania zmian napięcia w działającym prawidłowo czujniku. - Należy przeprowadzić diagnostykę przy użyciu testera, tak aby móc odczytać kody błędów, które są powiązane z czujnikiem.
P0530 – Usterka obwodu czujnika ciśnienia czynnika chłodniczego układu klimatyzacji
P0531 – Problem dotyczący zakresu/wydajności obwodu czujnika ciśnienia czynnika chłodniczego układu klimatyzacji
P0532 – Niski sygnał wejściowy obwodu czujnika ciśnienia czynnika chłodniczego układu klimatyzacji
P0533 – Wysoki sygnał wejściowy obwodu czujnika ciśnienia czynnika chłodniczego układu klimatyzacji - We włączniku ciśnieniowym należy sprawdzić, czy znajduje się w położeniu otwartym czy zamkniętym.
Włączniki mogą być wyposażone w 2, 3 albo 4 piny i służyć do wykrywania wysokiego albo niskiego ciśnienia. Włącznik przeznaczony do wykrywania wysokiego ciśnienia jest zwykle zamknięty jeżeli nie został aktywowany, z kolei odpowiednio wysokie ciśnienie prowadzi do otwarcia włącznika. Włącznik przeznaczony do wykrywania niskiego ciśnienia jest zwykle zamknięty jeżeli nie został aktywowany i zamyka obwód, jeżeli odczyta określoną wartość ciśnienia. Znając rodzaj włącznika, można sprawdzić, czy jest on prawidłowo zamknięty albo otwarty, poprzez zbadanie ciągłości przy pomocy miernika wielofunkcyjnego. - Jeżeli w toku rozwiązywania problemu uda się potwierdzić awarię włącznika/czujnika ciśnieniowego, należy wtedy wymienić tę część.
UWAGA!
Jeżeli miejsce montażowe czujnika nie jest wyposażone w zawór Schradera, to należy pamiętać aby przed wymianą czujnika ciśnienia najpierw odessać czynnik chłodniczy z układu i dopiero przystąpić do wymiany.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
serviceac, 17 lutego 2024, 22:49 2 0
Hmm...
Może najpierw należałoby wyjaśnić na czym polega różnica między czujnikiem ciśnienia, a włącznikiem ciśnienia. Pinów często mają tyle samo. Potem, wiedząc z którym rodzajem mamy do czynienia można by opisać ich diagnostykę różniącą się moim zdaniem diametralnie.
Typowy powierzchowny artykuł podsunięty przez producenta części.
Odpowiedz