Rozwiązania febi: Awarie tylnego zacisku w samochodach grupy VAG

17 maja 2023, 10:23

Zaciski hamulcowe są jednym z podstawowych elementów układu hamulcowego, które odpowiadają za bezpieczeństwo. Często awaria zacisku może zostać naprawiona poprzez jego regenerację. Specjaliści marki febi przedstawiają przyczyny awarii tylnych zacisków hamulcowych samochodów marek Audi, VW, Škoda i SEAT. Informują jakie usterki dyskwalifikują zacisk hamulcowy z naprawy i wyjaśniają, co warto wymienić przy okazji aby uniknąć kolejnych awarii.

Tylny zacisk febi VAG

Jaką rolę odgrywa tylny zacisk hamulcowy?

Tylny zacisk hamulcowy to jeden głównych elementów układu hamulcowego pojazdu. Jest uruchamiany hydraulicznie – gdy używany jest hamulec zasadniczy, lub mechanicznie – gdy zaciągany jest hamulec postojowy. Dzięki sile hydraulicznej lub mechanicznej zacisk hamulcowy wywiera nacisk na tylną stronę klocka hamulcowego, a tym samym powoduje docisk materiału ciernego klocka hamulcowego do powierzchni roboczej tarczy hamulcowej.

Dlaczego zaciski hamulcowe ulegają awariom?

Wymienione wyżej numery zacisków hamulcowych pasują do wielu popularnych modeli marki Volkswagen, Audi, SEAT i Skoda. Wszystkie one są narażone na problemy z działaniem tego elementu. Brak możliwości wsunięcia tłoczka hamulcowego podczas wymiany klocków hamulcowych, hałasy podczas hamowania, nieskuteczne działanie hamulca postojowego – to tylko kilka z objawów zapieczenia zacisku hamulcowego. Narażenie na działanie drobin piasku, kamyczków oraz zanieczyszczeń drogowych może doprowadzić do pęknięcia gumowej osłony zabezpieczającej tłoczek hamulcowy. To z kolei pozwala na przedostawanie się wody i drobinek rysujących tłoczek. Skutkiem jest uszkodzenie uszczelniacza tłoczka oraz wycieki płynu hamulcowego. Również uszczelnienie przechodzącej przez korpus zacisku dźwigni hamulca ręcznego jest podatne na podobne problemy, co przekłada się na nieskuteczne działanie hamulca postojowego.
Śruba i mechanizm regulacyjny hamulca ręcznego mogą zostać zanieczyszczone i ulec zapieczeniu. W takim przypadku spada skuteczność działania hamulca postojowego.

Co warto wymienić razem z zaciskiem?

Przy wymianie niesprawnego zacisku hamulcowego, podczas demontażu metalowej rurki hamulcowej może dojść do jej uszkodzenia (LH – 172799, RH – 172798). Łączy ona zacisk hamulcowy z elastycznym przewodem hamulcowym. Dlatego zaleca się użycie nowej metalowej rurki hamulcowej oraz metalowej spinki mocującej przewodu elastycznego (19520).

Więcej informacji technicznych można znaleźć na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com

Numery katalogowe zacisków:
LH – 178061, 178049, 178106, 178962
RH – 178063, 178050, 178107, 178963

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!