Ważne czynności przy wymianie termostatu

, 12 lipca 2022, 15:48

Podczas wymiany termostatu chłodziwa należy zwrócić uwagę na pewne szczególne cechy.

Termostat chłodziwa pełni w pojeździe wiele ważnych funkcji. W razie jego uszkodzenia konieczna jest więc jak najszybsza wymiana. Często zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura chłodziwa wskazuje na nieprawidłowe działanie termostatu. Jeżeli termostat nie otwiera się tak, jak powinien, powoduje zakłócenie działania obiegu chłodzenia i silnik nie pracuje w optymalnej temperaturze roboczej.

Na ogół przyczyną nieprawidłowego działania termostatu jest jego zwykłe zużycie. Jeżeli jednak nieprawidłowe działanie i nieszczelności występują w przypadku nowo zamontowanych termostatów chłodziwa, częstą przyczyną jest stosowanie podczas montażu dodatkowej masy uszczelniającej. Możliwe są następujące możliwe źródła uszkodzeń:

Niezgodność materiałowa

Uszczelki termostatu są wykonane z mieszanki różnych materiałów, a niektóre z nich nie są odporne na działanie oleju. W przypadku stosowania masy uszczelniającej zawierającej olej mineralny lub syntetyczny oryginalne uszczelnienie pęcznieje i ulega uszkodzeniu, a chłodziwo wycieka.

Pęknięcia

Oryginalne uszczelki gumowe są zaprojektowane w taki sposób, aby precyzyjnie pasowały do rowka pod uszczelkę. Jeżeli podczas montażu naniesiona zostanie dodatkowa masa uszczelniająca, to podczas dokręcania śrub mocujących może dojść do nierównomiernego przyłożenia siły – obudowa lub kołnierz termostatu może pęknąć i ulec rozszczelnieniu.

Zmniejszony przepływ chłodziwa

Często nanosi się tak dużo środka uszczelniającego, że jego cząstki dostają się do układu chłodzenia. Osadzają się one w układzie i blokują termostat lub cienkie rurki chłodnicy
chłodziwa, co powoduje zablokowanie przepływu i ograniczenie odprowadzania ciepła.

Ważne!

Termostaty wolno montować wyłącznie przy użyciu przewidzianej do tego celu uszczelki i zgodnie z wytycznymi producenta. Inne przyczyny usterek to pęcherzyki powietrza i osady w układzie chłodzenia. W związku z tym w ramach naprawy należy przepłukiwać układ chłodzenia do momentu całkowitego usunięcia pozostałości i ciał obcych, a po pierwszym napełnieniu starannie go odpowietrzyć. Powstawaniu osadów i uszkodzeniom zapobiega również regularna wymiana chłodziwa.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!