MotoRad, czyli termostaty i nie tylko – wywiad z managerem firmy na kraje CEE

5 stycznia 2024, 8:25

Termostat to niewielki, ale niezwykle ważny element układu chłodzenia silnika spalinowego. Na rynku funkcjonuje kilka firm, które specjalizują się w produkcji tego właśnie elementu. Wśród nich MotoRad, działający globalnie na rynku termostatów, ale oferujący także inny asortyment. Producent ma obecnie swojego przedstawiciela na rynki Europy Środkowo-Wschodniej, w tym na Polskę – Artema Davydova. Porozmawialiśmy z nim na temat firmy i jej działalności.

Jak długo MotoRad jest obecny na rynku?

Artem Davydov: Założona w 1958 roku przez Josepha Fishmana firma MotoRad posiada ponad 60-letnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji precyzyjnych termostatów, a także korków (m.in. paliwa, oleju, płynu chłodniczego) dla światowego rynku OEM i rynku części zamiennych.

Firma jest liderem na rynku aftermarket w segmencie termostatów w Ameryce Północnej i numerem 1 w zakresie ofertowego pokrycia parku samochodowego w regionie EMEA. Markę MotoRad wśród konkurencji wyróżniają unikalna, innowacyjna technologia oraz know-how, zarządzanie kategoriami produktów i najlepsze pokrycie rynku EMEA.

Czym pierwotnie zajmowała się firma prowadzona przez Josepha Fishmana? Nie od początku były to termostaty.

Rzeczywiście. Joseph Fishman był „gwiazdą” izraelskiej branży produkującej matryce. Założył mały sklep z narzędziami i matrycami w Hajfie w Izraelu, aby produkować niestandardowe formy i dystrybuować maszyny do tłoczenia. Następnie firma Fishman, dzięki wiedzy specjalistycznej w zakresie technologii i automatyzacji, zdecydowała się zainwestować w rozwój podstawowej linii termostatów do silników.

Dziś opracowywanie, produkcja i dystrybucja rozwiązań do zarządzania temperaturą silnika jest największą częścią działalności firmy MotoRad.

Zakład produkcyjny MotoRad

Czym różnią się termostaty z wyższej półki cenowej od tych tańszych?

O klasie produktu nie decyduje cena, ale poziom jakości producenta. W przypadku MotoRad, system produkcyjny został poddany audytowi i kwalifikacji przez wiodące firmy z branży motoryzacyjnej OEM, takie jak: GM, Chrysler, VW, Audi i inne firmy Tier 1 (pierwszy montaż przyp. red). Wyniki były bardzo dla nas satysfakcjonujące.

Jakie są główne zadania termostatu we współczesnych silnikach?

Termostat reguluje temperaturę płynu chłodzącego. Znajduje się pomiędzy silnikiem a chłodnicą i blokuje przepływ płynu chłodzącego do chłodnicy do czasu nagrzania silnika. Gdy silnik osiągnie temperaturę roboczą, termostat otwiera się, umożliwiając przepływ płynu chłodzącego przez silnik i utrzymanie temperatury. Termostat jest zabezpieczeniem i regulatorem, który może zapobiec przegrzaniu silnika.

Jaką awarię termostatu najtrudniej jest rozpoznać?

Istnieją dwa główne typy awarii termostatu stosunkowo proste do zdiagnozowania. Termostat otwarty: brak ciepła z nawiewów we wnętrzu pojazdu. Termostat zamknięty: przegrzanie silnika.

Brak ciepła pochodzącego z nawiewów jest prawdopodobnie trudniejszy do rozpoznania, ponieważ z funkcji ogrzewania korzystamy tylko wtedy, gdy na zewnątrz jest zimno.

Dlaczego termostaty do niektórych samochodów dostępne są wyłącznie razem z ich obudową?

Producenci OEM projektują termostaty zgodnie ze specyfikacjami i wymaganiami konkretnych platform pojazdów. W ciągu ostatnich dwóch dekad zaobserwowano, że większość nowych części stała się mniej tradycyjna, bardziej złożona i ma spełniać więcej funkcji.

Termostat zintegrowany w zabudowie

Które grupy produktowe poza termostatami określiłby Pan mianem wiodących w ofercie MotoRad?

Posiadamy szeroką gamę wszystkich rozwiązań do zarządzania temperaturą, takich jak kołnierze przewodów płynu chłodzącego, korki chłodnicy, korki wlewu oleju, korki paliwa.

Jakie mogą być skutki jazdy z uszkodzonym korkiem chłodnicy?

Uszkodzony korek chłodnicy może spowodować przegrzanie silnika, doprowadzić do wycieków płynu chłodzącego i do uszkodzenia silnika oraz innych krytycznych elementów układu chłodzenia. Jeśli korek nie radzi sobie z wahaniami ciśnienia, może to spowodować wrzenie płynu chłodzącego, co z kolei prowadzi do braku absorpcji ciepła przez silnik i przegrzania. Dlatego ważne jest, aby niezwłocznie rozwiązać wszelkie problemy z korkiem chłodnicy, by zapobiec poważniejszym uszkodzeniom silnika.

Jakie są plany firmy MotoRad na rok 2024?

Głównymi celami MotoRad na rok 2024 są wzrost sprzedaży w regionie EMEA poprzez rozbudowę sieci dystrybucji i poprawę rozpoznawalności marki MotoRad. Chcemy także utrzymać wysoki poziom obsługi, do jakiego przyzwyczajeni są nasi klienci. Planujemy pozostać na pozycji nr 1 w ujęciu globalnym i wprowadzić na rynek EMEA nowe produkty z kategorii zarządzania układem chłodzenia i silnikiem.

Podstawową wartością dla MotoRad jest innowacyjność, dlatego staramy się ją realizować poprzez wszystkie nasze możliwości, takie jak nowatorskie narzędzia do przetwarzania danych, aplikacje IT, nowe technologie, operacje i usprawnienia łańcucha dostaw.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 6 stycznia 2024, 15:24 1 0

Fabryka w Izraelu, to nic dziwnego, że w USA są liderem, w EU będzie się ciężko przebić, choć w Polsce kiedyś była firma co to sprzedawała.

Odpowiedz

Anonim, 6 stycznia 2024, 16:01 1 0

Conti pakuje motorad na Europę

Odpowiedz

Piotrek Ka., 7 stycznia 2024, 21:07 2 -1

Pracowałem w firmie która dystrybułowała MotoRada do Polski . To faktycznie wysokiej jakości towar . Dodatkowo pakowany jest w zestawach Gatesa czy Wahler .

Odpowiedz