Zawory recyrkulacji spalin EGR – informacje techniczne dla warsztatów

16 maja 2022, 10:54

Firma TRISCAN posiada w swojej ofercie ponad 320 referencji zaworów EGR. W związku z tym przygotowała pakiet informacji technicznych dla warsztatów, dotyczący tych podzespołów.

Zawory EGR TRISCAN

Technologia zaworów EGR

EGR to skrót oznaczający recyrkulację spalin. Zawory EGR są montowane w prawie każdym obecnie produkowanym silniku spalinowym. Zawór EGR ma na celu zmniejszenie emisji cząstek NOx z silnika. Zawory EGR działają poprzez recyrkulację około 10 procent emisji spalin do kolektora dolotowego. Gdy te gazy są ponownie wprowadzane do kolektora dolotowego, rozcieńczają wlotową mieszankę paliwowo-powietrzną, zmniejszając w ten sposób szczytowe temperatury spalania i z kolei obniżając ilość gazów NOx wytwarzanych przez silnik podczas pracy.

Istnieją dwa rodzaje zaworów EGR:

  • Kontrolowane podciśnieniem
    Zawory EGR sterowanie podciśnieniem - schemat
  • Sterowanie elektryczne
    zawory EGR schemat

Wadliwy zawór EGR – objawy

Diagnozując stan zaworów EGR zawsze należy sprawdzić czy nie uległy uszkodzeniu wiązki przewodów EGR. Pozostałe najczęściej spotykane objawy usterki to:

  • Włączona kontrolka silnika
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Niewydolność silnika
  • Wolne obroty
  • Częste gaśnięcie na biegu jałowym
  • Zapach paliwa
  • Nieudany test emisji
  • Odgłos stukania silnika

Najczęstsze kody błędów EGR

Badanie komputerem diagnostycznym, najczęściej ujawnia następujące błędy związane z zaworem EGR:

  • P0400: EGR usterka przepływu
  • P0401: EGR niewystarczający przepływ
  • P0402: EGR nadmierny przepływ
  • P0403: EGR awaria obwodu
  • P0404: EGR zakres/wydajność obwodu
  • P0405: EGR niski obwód sensora A
  • P0406: EGR wysoki obwód sensora A
  • P0407: EGR niski obwód sensora B
  • P0408: EGR wysoki obwód sensora B
  • P1403: EGR niski elektrozawór

Tabelę z objaśnieniem błędów przedstawiamy poniżej:

kody błędów EGR - tabela
Kody błędów EGR – tabela

Uszkodzenia zaworów EGR - przyczyny

Chłodnice zaworów EGR – co to takiego?

Chłodnice EGR poprawiają ogólne osiągi pojazdu poprzez chłodzenie spalin przed ich ponownym wprowadzeniem do kolektora dolotowego. W ten sposób obniża się temperaturę spalania, zapobiegając stukaniu zaworów i detonacji. Zmniejsza się również ilość wytwarzanych gazów NOx. Chłodzenie EGR jest zwykle ułatwione dzięki cyrkulacji płynu chłodzącego. Rozmiar i typ chłodnicy EGR w pojeździe zależy od wielkości silnika, a także obowiązującej normy emisji.

Objawy wadliwej chłodnicy EGR

Najczęściej spotykane oznaki usterki chłodnicy EGR to:

  • Przegrzanie silnika
  • Utrata płynu z układu chłodzenia
  • Wyciek spalin
  • Świecąca kontrolka silnika – kod błędu P0400-P0402 (ograniczony przepływ powietrza)
  •  Biały dym wydostający się z rury wydechowej

Nieszczelność chłodnicy EGR może spowodować uszkodzenie silnika, turbosprężarki i układu wydechowego. W przypadku nieszczelności konieczna jest natychmiastowa wymiana. Diagnoza nieszczelności chłodnicy EGR może być trudna, ponieważ rzadko występują oznaki zewnętrzne.

Chłodnica zaworu EGR Triscan
TRISCAN ma w swojej ofercie ponad 60 referencji chłodnic zaworów EGR

 

Jak sprawdzić stan chłodnicy EGR?

Czynności naprawcze w przypadku podejrzenia wadliwej pracy chłodnicy EGR:

  1. Dokonaj wizualnej kontroli chłodnicy EGR za pomocą endoskopu. Jeśli osady nagaru zawierają wilgoć, oznacza to wyciek.
  2. Wykonaj próbę ciśnieniową układu chłodzenia dla gorącego jak i zimnego silnika pod ciśnieniem 1,5 bar.
  3. Jeśli ciśnienie spadnie o więcej niż 0,2 bar po 10 minutach – wskazuje to na nieszczelność.
  4. Nawet jeśli nie ma śladów zewnętrznego wycieku  możesz mieć nieszczelność w chłodnicy EGR.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!