RAPORT – Analiza rynku wycieraczek

Redakcja, 1 marca 2003, 0:00

Wielkość światowego rynku pierwotnego (pierwszy montaż) szacuje się na 2,7 mld. Euro. Na świecie głównymi dostawcami na pierwszy montaż są firmy: Bosch, Paul Journee (PJ), Denso, Trico, Valeo, SWF. Pozostałe firmy nie dostarczają na ten segment rynku lub też ich udziały są niewielkie. Badania przeprowadzone we Francji wskazały, że wycieraczki zmienia się tam raz na dwa lata, w Niemczech raz na rok, a w Polsce raz na 4 do 5 lat. Biorąc pod uwagę liczbę samochodów w Polsce można łatwo policzyć, że rynek wycieraczek to średnio 4,5 miliona sztuk rocznie. Natomiast należy pamiętać, że znaczną część tego rynku zajmują same gumki do wycieraczek.
Podliczając obroty firm działających na polskim rynku można doliczyć się sprzedanych około 3,3 miliony wycieraczek w roku 2002. Pozostałą część najprawdopodobniej stanowiły gumki i wycieraczki sprzedawane w autoryzowanych serwisach. Nabywcy samochodów z końca lat 90 dziś stają się klientami niezależnych serwisów. Obserwując również ilości sprzedawanych samochodów można śmiało założyć wzrost rynku wtórnego w 2003 roku na poziomie kilku procent.

Kto rządzi rynkiem wycieraczek samochodowych w Polsce?
Wyniki sprzedaży w 2002 roku.
Sprzedaż firmy Motgum w roku 2002 na polskim rynku można szacować na ponad
820 tys. sztuk wycieraczek, co daje jej pierwsze miejsce. Wynik ten stanowi około 10% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Produkcja tej firmy jest znacznie większa i sięga 1,4 mln. sztuk, ale prawie połowę produkcji stanowi eksport do naszych wschodnich sąsiadów. Według szacunków firma Bosch osiągnęła wynik dający jej udziału około 23%
w roku 2002. Zapewne intensywna reklama i różnego rodzaju akcje promocyjne spowodowały uzyskanie tak dobrego wyniku sprzedaży.
Firma PJ w roku 2002 sprzedała blisko 300 tys. sztuk wycieraczek co daje jej trzecią pozycję w Polsce. Sprzedaż firmy Paul Journee (PJ) stanowi około 8,9% rynku polskiego. Wzrost sprzedaży tej firmy w ostatnim roku wyniósł blisko 50%.
Valeo w roku 2002 osiągnęła sprzedaż w Polsce dającą jej 7,2% udziałów.

Całkowite wyniki Valeo Polska są znacznie lepsze, ale prawie połowa sprzedaży jest eksportowana do sąsiadujących krajów. Wielkości sprzedaży firmy Champion, choć mniejsze od wyżej wymienionych firm, stanowi około 4,6% rynku w Polsce. Firma Trico zajmuje dość silną pozycję na świecie, lecz w Polsce można powiedzieć, że dopiero raczkuje. Trico należy do grupy Gatesa, tak samo jak Tridon i Fister. Szacunkowe wielkości sprzedaży w roku 2002 wynoszą około 75 tys. sztuk.
Kolejny producent to firma SWF należy do grupy Valeo i jest znaczącym dostawcą na pierwszy montaż. Jak na razie udziały w Polsce są na bardzo niskim poziomie, lecz firma ta wykazuje bardzo duże zainteresowanie naszym rynkiem i notuje procentowo znaczne wzrosty.
Pozostałe firmy można zaliczyć do grupy "inne" Wielkości sprzedaży tych firm stanowią stosunkowo znaczny procent polskiego rynku i przy szczegółowych analizach nie można ich pomijać. W większości są to wycieraczki pochodzące z państw Dalekiego Wschodu i ich jakość jest znacznie niższa niż światowych liderów. Zgodnie z informacją uzyskaną z firmy De Molen w Polsce wiodącym w tej grupie wydaje się być chiński produkt All Ride. Sprzedaż tych wycieraczek w roku 2002 wyniosła ponad 200 tys. sztuk.
Wyniki pozostałych firm są trudne do określenia, lecz osiągają znacznie niższy poziom niż All Ride. Firmy Toya, Unipoint, Alca są zbliżone do siebie wielkością sprzedaży, natomiast wycieraczki Botari, Dyna mają wyniki jeszcze niższe, choć też nie można ich pominąć w analizach. Wszystkie te firmy razem osiągnęły około 28,6% rynku w 2002 roku.

Alfred Franke
(Źródło-publikacje i materiały własne)

Komentarze

Brak komentarzy