Sondaż – Żywotność tłumików

, 21 września 2005, 0:00

Przeprowadzając analizę zachowań wśród właścicieli warsztatów i mechaników samochodowych sprawdzaliśmy czym kierują się przy wyborze marki tłumika. W przypadku pojedynczego wskazania przez wszystkie warsztaty razem, najważniejszym kryterium jest cena i stanowi 36,7% wszystkich odpowiedzi.

Zaraz za nią znajduje się jakość 34,7%, jednakże rozkład ten znacznie zmienia się w poszczególnych badanych grupach.
Już w przypadku trzech wskazań widoczna jest zmiana, jako pierwsze najważniejsze kryterium pojawiła się jakość 23,6%, cena spadła na drugie miejsce 23,2%.

Kryteria wyboru marki tłumików ( warsztaty wszystkie )

Pojedyncze wskazanie

Trzy wskazania

Cena

36,7

23,2

Zaufanie do marki

21,8

14,8

Jakość

34,7

23,6

Gwarancja

2,7

10,2

Łatwość montażu

0,7

10,2

Szybkość dostawy

3,4

16,1

Homologacja europejska
(e lub E)

0

2

Najważniejsza grupa firm to Liderzy. Do tej grupy zaliczone zostały warsztaty obsługujące ponad 100 klientów na miesiąc w zakresie napraw układu wydechowego.

Dla tej grupy firm wśród wszystkich oczekiwań najważniejszą pozycję zajmuje szybkość dostawy 21%. Jest to najbardziej odmienne oczekiwanie w stosunku do wcześniej przedstawionych wyników przy pojedynczym wskazaniu, a nawet i przy trzech wskazaniach. Niemniej jednak można stwierdzić, że jest to zachowanie całkowicie zrozumiałe. Niewykluczone, że właśnie to kryterium nadaje im przewagę rynkową.

Zjawisko naprawy tłumików ma coraz mniejsze rozmiary, jednakże nadal istnieje i przy dzisiejszym dużym napływie używanych samochodów nadal pewnie pozostanie. Obecnie 16,3% warsztatów dość często dokonuje napraw tłumików.
Pocieszające jest to, że 83,1% warsztatów rzadko lub nigdy nie naprawia tłumików tylko wymienia na nowy.

Częstotliwość zdarzeń

Procent warsztatów decydujących się na naprawę tłumików – zamiast wymiany na nowy

Nigdy

30

Rzadko

53,1

Dość często

16,3

Często

0,6

Zobaczmy jakie usterki najczęściej występują w układzie wydechowym.
W przypadku pojedynczego i potrójnego kryterium wyboru korozja (wypalenie puszki tłumika) oraz korozja na spoinach znalazły się jako najczęściej wskazywane odpowiedzi.
Obie formy korozji uzyskały po około 32% głosów przy jednokrotnym wskazaniu.

W przypadku trzech wskazań oczywiste jest rozdrobnienie głosów, jednakże najbardziej widoczną zmianą jest skok z 7 na 4 pozycję awarii wynikających z uszkodzeń elementów elastycznych.

Najczęściej występujące usterki w układzie wydechowym

Pierwsze wskazanie

Trzy wskazania

Pęknięta przegroda (luźne elementy w środku)

13,9

15

Korozja na spoinach

32,3

17,1

Głośny (po pewnym czasie eksploatacji)

10,6

10

Urwany wieszak

4

10,6

Korozja (wypalenie puszki tłumika)

32,7

18,8

Pęknięty (nieszczelny element elastyczny)

2

12,1

Nieszczelność na łączeniach

3,3

10,2

Pasowność

0

1

Uszkodzony katalizator

0,7

3,8

Inne

0,7

1,3

Elementy montażowe, a żywotność tłumików

Bardzo ciekawym połączeniem okazuje się skrzyżowanie wyników, dotyczących czasu powrotu klienta na ponowną wymianę z przypadkami wymian elementów montażowych.

Dane te zapewne pokrywają się z powszechnymi odczuciami. Jednakże jako ciekawe wyniki badań, mogą posłużyć ewentualnemu wpływaniu na właściciela samochodu. Celem jest oczywiście wzrost sprzedaży elementów montażowych i zabezpieczenie się przed reklamacjami.

Podejście do wymiany elementów montażowych uwidacznia poniższa tabela.
Większość warsztatów tzn. 65,6% podczas naprawy układu wydechowego wymienia te elementy montażowe, które wyglądają na zużyte.

Przypadki wymiany elementów montażowych

% wszyscy

Przy każdej wymianie tłumika (wszystkie elementy)

28,8

Przy każdej wymianie te elementy, które wyglądają na zużyte

65,6

Tylko na wyraźne życzenie klienta

5,6

Zobaczmy jaki wpływ ma wymiana elementów montażowych na żywotność układu wydechowego.

W przypadku firm, które wymieniają elementy montażowe „dopiero na wyraźną prośbę”, 50% klientów powraca na ponowną naprawę (wymianę) w ciągu 24 miesięcy.
Do firm wymieniających „wszystkie elementy montażowe” klienci powracający w ciągu 24 miesięcy stanowią tylko 32,5%.

 

Procent firm deklarujących sposób wymiany elementów montażowych

Czas powrotu na powtórną wymianę

Wszystkie

Tylko zużyte

Na prośbę klienta

Do 24 miesięcy

32,5

35,2

50

Powyżej 24 miesięcy

67,5

64,8

50

Patrząc krótkowzrocznie to może i dobrze, jednakże jeżeli klient zauważy, który z warsztatów dokonał solidniejszej naprawy to skutki będą łatwe do przewidzenia.

Alfred Franke
alfred@motofocus.pl

Komentarze

Brak komentarzy