Sondaż – Krótkie podsumowanie sieci warsztatowych

, 8 czerwca 2005, 0:00

Firmy świadczące usługi napraw najogólniej można podzielić na warsztaty autoryzowane przez producentów samochodów, szybkiej obsługi tak zwane „Fast Fit”, zrzeszone w sieci tworzonej przez dystrybutorów (również producentów części) oraz warsztaty niezależne.

Ilość warsztatów autoryzowanych przez producentów samochodów to ok. 1270 punktów.
W krajach wysoko rozwiniętych ta grupa warsztatów posiada znaczne udziały w rynku. Należy spodziewać się, że i u nas może nastąpić podobne zjawisko, choć ze względu na zasobność portfeli polskich kierowców nie nastąpi to jutro.

Do warsztatów szybkiej obsługi zaliczamy warsztaty:
Carman, Shell autoserv, Midas, Feu Vert i Norauto. Łączna ich liczba to 64 stacje. Przewidywania wskazywały jednoznacznie na dynamiczny rozwój tej grupy warsztatów. Jednakże życie okazuje się bogatsze.

Jeśli chodzi o sieć serwisów Carman po okresie znacznych inwestycji przeżywa teraz okres restrukturyzacji. Obecnie sieć ta liczy 27 warsztatów, jednak od lutego 2004 roku firma znajduje się w upadłości i została wystawiona na sprzedaż. Najnowsze doniesienia prasowe (Puls Biznesu) mówią, że pierwszy przetarg na sieć serwisów Carman nie zakończyła się sukcesem. Przyczyną zaistniałej sytuacji najprawdopodobniej była zbyt wysoka minimalna cena zakupu, która wynosi ponad 23 mln zł. Najprawdopodobniej w informacji o kolejnym przetargu nie zostanie wymieniona cena minimalna, a finalną kwotę zaakceptuje rada wierzycieli. Na pierwszym miejscu wśród kandydatów do zakupu sieci Carman znajduje się firma Inter Cars. Pozostałe firmy zainteresowane przejęciem serwisów to JC Auto, Shell autoserv, a także Fota.
Jeszcze rok temu na rynku funkcjonowała sieć Kwik-Fit, dziś przejęła ją firma Shell Autoserv. Obecnie sieć ta posiada 13 stacji obsługi, a w następnych latach planowany jest bardzo dynamiczny rozwój tej sieci warsztatów. Rozwój będzie następował w kierunku zwiększenia liczby warsztatów o kolejnych 70 stacji obsługi na terenie kraju.
Również sieć Midas została sprzedana i obecnie należy do sieci Norauto.

Znaczną część rynku usług motoryzacyjnych zajmują warsztaty zrzeszone w sieciach organizowanych przez ogólnopolskie firmy dystrybucyjne. Aktualnie liczba tych warsztatów wynosi 2.234 i stale rośnie. Planowany wzrost ilości warsztatów sieciowych na rok 2005 wynosi 9 procent.

Jak obecnie rozkładają się ilości stacji warsztatowych poszczególnych sieci, a także jakie są plany dalszego ich rozwoju?
Dane dotyczące niektórych sieci przedstawiamy w poniższej tabeli.

]1[

Największą z sieci (ilościowo) jest obecnie sieć Lider Serwis. Sieć ta powstała w 2001 roku, a obecnie działa w niej 660 warsztatów. Jednakże plany tego roczne nie zakładają rozbudowy sieci, a wyłącznie mają na celu podniesienie standardów jakościowych.

Kolejna sieć to stacje Q-Service, których ilość wynosi 380 punktów obsługi, a planowany wzrost w tym roku wynieść ma 80 nowych warsztatów.
Przy okazji tej sieci należy wymienić również stacje AutoCrew. Sieć ta została zbudowana na bazie najlepszych warsztatów Q-Service. Obecnie ich liczba to 48 warsztatów, jednakże plany zakładają rozwój o 40 kolejnych stacji.
W dalszej kolejności warto zwrócić uwagę na stacje Perfect Service. Sieć tych warsztatów bardzo szybko wyrosła i liczy obecnie 317 punktów obsługi. Plany rozwoju sieci są jednak znaczące i w najbliższym roku ilość warsztatów ma się zwiększyć o 200 nowych stacji.

W sieci OK. Serwis (180) podobnie jak w przypadku Lider Serwis obecnie prowadzone są działania w celu zwiększenia standardów jakości.
Nieco mniej niż w innych sieciach jest warsztatów należących do AD Polska (85), ale dobór ich dokonywany jest ze szczególną starannością. Planowany jest w tym roku rozwój warsztatów tej sieci w ilości 30-50 stacji.
Na uwagę zasługuje również sieć Euro Warsztat, która obecnie posiada najmniej punktów serwisowych (około 50), jednakże planowany jest dalszy dwukrotny rozwój ilości tych stacji w najbliższym latach.

Komentarze

Brak komentarzy!