Polscy specjaliści od mechaniki precyzyjnej – wywiad z Anną Ścieszko-Osińską, Prezes Zarządu WUZETEM SA

14 września 2023, 7:16

Warszawskie Zakłady Mechaniczne WUZETEM od ponad 70 lat produkują stalowe komponenty precyzyjne dla wielu branż, w tym motoryzacji. Ostatnie lata wydają się czasem intensywnego rozwoju spółki, a także jej ekspansji poza polski rynek. O tym, czy jest tak w istocie rozmawialiśmy z Prezes Zarządu Warszawskich Zakładów Mechanicznych „PZL-WZM” w Warszawie S.A., Anną Ścieszko-Osińską.

Profil działalności spółki WUZETEM trudno określić w jednym zdaniu. Sami przedstawiacie się jako globalny dostawca stalowych komponentów precyzyjnych. Co kryje się za tym hasłem?

Anna Ścieżko-Osińska WUZETEMAnna Ścieżko-Osińska: Nasza firma specjalizuje się w produkcji rozpylaczy, wtryskiwaczy, elementów tłoczących, stosowanych w różnego rodzaju pojazdach, maszynach i urządzeniach. Produkcja tak wymagających pod względem dopasowania i jakości produktów wymaga posiadania nowoczesnego parku maszynowego, a także posiadania własnego centrum badawczo-rozwojowego oraz zespołu inżynierów. Nasze ponad 70-letnie doświadczenie w wielu branżach – a poza motoryzacją działamy w branży zbrojeniowej, rolniczej oraz w przemyśle ciężkim – pozwoliło nam na zbudowanie kompleksowej oferty. Tytuł globalnego dostawcy wynika zaś wprost z naszej działalności międzynarodowej, czyli tego, że nasze produkty dostępne są w 33 krajach.

Tak wiele lat obecności na rynku sugeruje posiadanie wspomnianego przez Panią, ogromnego doświadczenia. Z drugiej jednak strony, często “stare” firmy cierpią na tendencję do popadania w rutynę i niechęć do ustawicznego rozwoju. Jak to jest w Waszym przypadku?

Zdecydowanie nie grożą nam wspomniane przypadłości (śmiech). Pomimo 70 lat na karku, wciąż się rozwijamy, o czym świadczyć może choćby fakt podjęcia znacznych inwestycji w nasz park maszynowy i organizację produkcji w latach 2020-21. Wprowadziliśmy wówczas zmiany na właściwie każdym poziomie – od planowania produkcji, poprzez samą produkcję po handel. Zatrudniliśmy w firmie nowe osoby z bogatym doświadczeniem w firmach produkcyjnych i handlowych o międzynarodowym zasięgu. Zaowocowało to niemal dwukrotnym zwiększeniem produkcji, co przełożyło się na ponad dwukrotny wzrost obrotów. Aktualnie 100% produkcji odbywa się w naszej własnej fabryce. Zatrudniamy dziś łącznie 258 pracowników i absolutnie nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa w kwestii rozwoju naszej spółki.

Porozmawiajmy o najbardziej interesującym Czytelników naszego portalu sektorze Waszej działalności, a mianowicie o motoryzacji. Co takiego dostarczacie dla tej branży?

WUZETEM jest cenionym partnerem dla serwisów zajmujących się naprawą oraz regeneracją układów wtryskowych. Specjalizuje się w produkcji najwyższej jakości rozpylaczy, wtryskiwaczy, elementów tłoczących. Produkowane przez nas komponenty wtryskiwaczy od lat cieszą się opinią trwałych i niezawodnych. Flagowym produktem WUZETEM są końcówki do układów wtryskowych silników Diesla, czyli rozpylacze. Mamy w ofercie zarówno konwencjonalne systemy wtryskowe o ciśnieniu roboczym do 230 bar, jak i najbardziej nowoczesne systemy, spełniające normy emisji Euro6, o ciśnieniu do 3500 bar.

Trendem w europejskiej motoryzacji jest obecnie dążenie do minimalizacji śladu węglowego. Jednym z elementów tej strategii ma być zwiększanie roli regeneracji części. Wasza firma jest z tym rynkiem związana od dawna.

Tak, WUZETEM to przedsiębiorstwo, które zdecydowanie zmierza ku przyszłości i chce ją budować w zgodzie z wartościami zrównoważonego rozwoju, który jest dla Spółki fundamentem doskonalenia technologii i procesów. Wspieramy sektor regeneracji, który ma pozytywny wpływ na szeroko rozumianą gospodarkę, jak np. ochrona środowiska i oszczędność surowców, który to proces zużywa tylko 55% energii w porównaniu z produkcją nowej jednostki.

Kolejna korzyść to bezpieczeństwo, ponieważ produkty regenerowane spełniają wszelkie wymogi techniczne i dają gwarancję jakości porównywalnej z częściami oryginalnymi. Spółka z sektora części zamiennych, jak WUZETEM, dostarcza użytkownikowi końcowemu optymalną opcję wyboru, oferując najlepszą jakość za rozsądną cenę, w porównaniu z oryginalnym produktem.

Wasz rynkowy sukces jest zależny w dużej mierze od poziomu wiedzy odbiorców Waszych produktów, czyli warsztatów zajmujących się naprawą czy regeneracją wtryskiwaczy. Czy staracie się w jakiś sposób merytorycznie wesprzeć współpracujące z Wami firmy?

Oczywiście staramy się stwarzać realne możliwości rozwoju dla użytkownika końcowego, oferując mu dostęp do informacji technicznych w ramach regeneracji części zamiennych. Spółka jest autorem unikatowych instrukcji technicznych dotyczących sposobu wymiany rozpylaczy do wszystkich dostępnych na rynku wtryskiwaczy, we wszystkich kluczowych wersjach językowych.

Od lat zabiegamy, aby regeneracja części jak najszybciej została uznana za preferowaną formę recyklingu w oficjalnych dokumentach prawnych. Wpisuje się ona ściśle w naszą strategię i wizję rozwoju, którą w skrócie określamy mianem Strategi 3RE.

Co kryje się za tym hermetycznym terminem?

Kluczowe cechy naszej działalności, czyli
– REdefinicja kierunku rozwoju biznesu – otwieranie się na nowe technologie, produkty i usługi, ciągłe poszerzanie oferty;
– REgeneracja, wpisana w DNA WUZETEM, polegająca na wydłużaniu cyklu życia pojazdów i innych urządzeń, oraz;
– REdukcja wpływu na środowisko naturalne.

Wspomniała Pani o obecności spółki w 33 krajach. Które rynki eksportowe są obecnie najważniejsze dla WUZETEM?

Kluczowym dla nas rynkiem zagranicznym są Stany Zjednoczone, gdzie rozpoczęliśmy działalność już w latach 80. XX wieku. Jest to wymagający rynek, na którym działają największe fabryki regeneracyjne, oczekujące jakości i niezawodności komponentów. Obecnie 43% naszej produkcji jest adresowana do odbiorców w USA, a spółka corocznie zwiększa swój udział w tym rynku.

Nasze wyroby są jednak także dobrze znane na rynkach Unii Europejskiej, gdzie udział w sprzedaży jest na poziomie 8% i tutaj także odnotowujemy coroczny wzrost.

Co rusz mówi Pani o jakości Waszych produktów, a jak wiemy, za jakość trzeba płacić. Jak zatem pozycjonowane rynkowo są Wasze wyroby? Pytam tutaj nadal o branżę motoryzacyjną.

Jakość produktów WUZETEM jest porównywalna z częściami oryginalnymi do układów wtryskowych silników Diesla, takich marek jak Bosch, Denso, Delphi czy Siemens. Regenerowane części samochodowe zapewniają niemal identycznie wysoką jakość, jak nowe podzespoły, ale są od nich zdecydowanie tańsze szacujemy, że nawet o ok. 50%.

Do najczęściej regenerowanych części należą układy wtryskowe, które są jednymi z droższych podzespołów współczesnych silników wysokoprężnych. Na ich prawidłowy proces odnowy ma wpływ wiele czynników. Powodzenie regeneracji układu wtryskowego zależy od przeprowadzenia jej przez doświadczony serwis, przy użyciu najwyższej jakości części zamiennych. Daje to gwarancję jego dalszej, bezawaryjnej eksploatacji. Produkowane przez nas komponenty wtryskiwaczy, m.in.: rozpylacze czy elementy tłoczące, od lat cieszą się opinią trwałych i niezawodnych.

Czy dokonywana w ostatnim czasie modernizacja parku maszynowego ma na celu przekształcić Wasze zakłady w fabrykę wpisującą się w ideę Przemysłu 4.0?

Tak, wszystkie nowe rozwiązania wdrażamy zgodnie z tą ideą. Najnowsze inwestycje firmy są częścią długofalowej strategii ukierunkowanej na wzrost efektywności produkcji, dywersyfikację oferty oraz podniesienie konkurencyjności firmy. Zakup urządzeń takich jak maszyna do nakładania powłok DLC (diamond-like carbon), specjalistyczne myjnie czy precyzyjna drążarka do otworów rozpylających, mają fundamentalny wpływ na jakość produkcji, która jest najistotniejszym elementem budowania przewagi konkurencyjnej

Czym jest wspomniana powłoka DLC? Czytałem, że wykorzystujecie ją nie tylko w motoryzacji, ale też w przemyśle lotniczym czy zbrojeniowym.

Szczegółowy proces technologiczny nakładania powłok został zaprojektowany i wdrożony specjalnie na potrzeby igieł do rozpylaczy, które są wykorzystywane do produkcji flagowych rozpylaczy, znajdujących się w ofercie firmy. Zanim powierzchnia igły zostanie powleczona powłoką DLC, jest poddana precyzyjnemu szlifowaniu, które zapewnia bardzo niską chropowatość.

W przemyśle motoryzacyjnym, lotniczym i nie tylko, zarówno w segmencie OEM i Aftermarket, można stosować powłoki DLC tam, gdzie części i poszczególne podzespoły narażone są na ekstremalne tarcie i trudne warunki pracy. To także wały napędowe czy korbowe, głowice cylindrów, zawory i ich dźwignie, koła zębate, przekładnie, piasty itd.

Czym zajmuje się na co dzień Wasze centrum badawczo-rozwojowe?

Laboratorium Badawczo-Rozwojowe pozwala nam doskonalić produkty i procesy związane z ich wytwarzaniem. Badane są tu wszystkie charakterystyki detali na podstawie których opracowana zostaje dokumentacja konstrukcyjna. Sprawia to, że firma stale rozszerza swój asortyment o coraz to nowsze konstrukcje zgodnie z oczekiwaniami rynku. Dzięki temu zakład jest w stanie wykonać dowolne stalowe elementy precyzyjne do zastosowania w dowolnych pojazdach, maszynach czy urządzeniach. Gotowe wyroby w procesie produkcyjnym są weryfikowane – na swoim wyposażeniu laboratorium posiada dwa stoły probiercze do testowania wtryskiwaczy CR – Eragon EDX611D i Hartridge Sabre Expert oraz stół probierczy do testowania pompowtryskiwaczy – Cambox.  Dział dysponuje także specjalistycznymi mikroskopami czy pneumatycznymi przyrządami pomiarowymi.

Struktura i sposób funkcjonowania Działu Rozwoju, Badań i Konstrukcji w WUZETEM pozwala firmie elastycznie reagować na zmiany i zaoferować produkt, którego Klient potrzebuje. To umacnia pozycję firmy, także na arenie międzynarodowej.

Jakie są plany firmy na bliską i daleką przyszłość? Żyjemy przecież w czasach schyłkowych dla stosowania układów wtryskowych czy szerzej, silników spalinowych w motoryzacji.

Wbrew pozorom, silniki spalinowe mają przed sobą jeszcze długą perspektywę rozwoju, zwłaszcza w sektorze pojazdów ciężarowych czy specjalistycznych, gdzie trafia znaczna część naszej produkcji. Systemy elektryczne wciąż mają swoje ograniczenia, których pokonanie zajmie wiele lat, a być może dekad. Poza tym, wspominaliśmy o rynku regeneracji, który jest dla nas kluczowy. Nie mam wątpliwości, że nawet po wprowadzeniu zakazu produkcji nowych samochodów osobowych z silnikami spalinowymi, te już eksploatowane będą utrzymywane na drogach przez kolejnych wiele lat, a pracujące w nich systemy wtryskowe będą wymagały konserwacji i napraw. Według danych Persistence Market Research w latach 2018-2026 światowy rynek regeneracji części samochodowych osiągnie wartość CAGR na poziomie 7,1%, co odpowiada prawie 91 mld USD. Jak pokazują wyniki najnowszego badania Otomoto, właściciele aut kilkunastoletnich coraz chętniej kupują podzespoły regenerowane. Zapewniają one niemal identyczną jakość, jak nowe podzespoły, a są od nich zdecydowanie tańsze.

W naszych planach absolutnie nie ma wycofywania się z motoryzacji i koncentrowania na pozostałych branżach, w których działamy. Przeciwnie, corocznie wprowadzamy po kilkadziesiąt nowych produktów, znajdujących zastosowanie w kolejnych modelach pojazdów.

A propos pozostałych sektorów Waszej działalności, nie sposób pominąć przemysłu zbrojeniowego, którego rola w kontekście wydarzeń na Ukrainie znacząco nabrała na znaczeniu. Zapewne jako polska firma, ściśle współpracujecie z Siłami Zbrojnymi RP.

Owszem, ta współpraca trwa od dawna, jednak nie można zaprzeczyć, że w związku z wydarzeniami za naszą wschodnią granicą, została w ostatnim czasie zintensyfikowana. WUZETEM jest gotowy na realizację zamówień Sił Zbrojnych w zakresie mechaniki precyzyjnej. Mowa tu m.in. o wtryskiwaczach paliwa do czołgów czy wozów bojowych piechoty, produkowanych z wykorzystaniem technologii DLC na igłach rozpylacza. Dostarczamy także precyzyjne elementy do dronów, elementów głowic naprowadzających czy zapalnikach rakiet. Pośród uczelni, z którymi współpracujemy znajduje się Wojskowa Akademia Techniczna, która pomaga nam we wprowadzaniu ulepszeń do produktów, które dostarczamy dla sektora obronnego państwa.

Ciekawostką dla Czytelników może być fakt, że nasza spółka otrzymała od MSWiA koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Otworzyło to przed WUZETEM nowe możliwości.

Artykuł sponsorowany WUZETEM

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

maria, 14 września 2023, 10:01 6 -2

gęba pełna frazesow

Odpowiedz