Na targach Consumer Electronics Show (CES) firma Hankook prezentuje najnowszą wersję bezpowietrznej opony koncepcyjnej i-Flex, która powstała we współpracy z Hyundai Motor Company. Biomimetyczna budowa zapewnia amortyzację wstrząsów i nośność, a bezpowietrzna konstrukcja zwiększa bezpieczeństwo i obniża koszty utrzymania – to ważne zalety dla koncepcji autonomicznej mobilności.
Przyszłościowe rozwiązania w zakresie autonomicznej mobilności wymagają nowej generacji opon, które łączą minimalne wymagania w zakresie utrzymania z maksymalnym bezpieczeństwem i doskonałym komfortem jazdy. Opony niepneumatyczne (NPT) doskonale nadają się do tego obszaru zastosowania. Firma oponiarska Hankook Tire & Technology prezentuje powstałą we współpracy z Hyundai Motor Company bezpowietrzną oponę „i-Flex” na największej na świecie imprezie poświęconej technologiom konsumenckim, CES 2022, która odbyła się w dniach 5-8 stycznia.
Na targach CES 2022 koncern Hyundai Motor Company po raz pierwszy zaprezentował swój moduł Plug & Drive (PnD). Opiera się ona na technologii robotycznej, która umożliwia stworzenie Mobility of Things (MoT) – ekosystemu, w którym wszystkie obiekty są mobilne. Opona i-Flex firmy Hankook została opracowana z myślą o maksymalnym wykorzystaniu właściwości i funkcji modułu PnD.
i-Flex to futurystyczna, niepneumatyczna opona koncepcyjna o biomimetycznej budowie. Kompaktowy 10‑calowy format, średnica 400 mm i szerokość 105 mm w połączeniu z bezpowietrzną konstrukcją czynią najnowszą wersję opony optymalnym partnerem w transporcie. Co równie ważne, w przeciwieństwie do konwencjonalnych opon, wypadki spowodowane przebiciem należą już do przeszłości. Poza tym opona nie wymaga monitorowania ciśnienia powietrza ani dopompowywania, co czyni ją optymalnym rozwiązaniem dla pojazdów autonomicznych.
Opona i-Flex została opracowana w oparciu o rygorystyczne badania biomimetyczne i testy. Aby opona pochłaniała wstrząsy z drogi i była w stanie przenosić duże obciążenia, zastosowano konstrukcję z wielowarstwową szprychą samoblokującą inspirowaną strukturą komórkową żywych organizmów. Wielowarstwowa szprycha samoblokująca tworzy strukturę trójwymiarowej komórki dla zapewnienia lepszej amortyzacji wstrząsów, pozwalając jednocześnie na łączenie się heksagonalnych i tetragonalnych struktur komórkowych o różnej sztywności, co ma zapewnić większą stabilność przy przenoszeniu obciążeń.
Dodatkowo wklęsły profil bieżnika w kształcie litery C zapewnia maksymalną powierzchnię styku opony z nawierzchnią, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Bieżnik, zaprojektowany z myślą o wielokierunkowym ruchu pojazdu, przyjmuje charakterystyczny dla korpusu opony wzór plastra miodu.
Hankook Tire dąży do stworzenia bardziej zrównoważonej przyszłości mobilności, dlatego od 2010 r. pracuje nad technologią opon niepneumatycznych. Te ciągłe wysiłki doprowadziły do powstania i-Flex. Hankook kontynuuje badania i rozwój, aby wprowadzać dalsze ulepszenia.
Hankook Innovative Performance (H.I.P), filozofia Hankook Tire w zakresie technologii, jest podstawą zaangażowania firmy w zrównoważoną i przyjazną dla środowiska mobilność.
Komentarze