Nokian przedstawił nową linię opon zimowych Hakkapeliitta R5

, 8 lutego 2022, 12:20

Nokian zaprezentował nową linię flagowych opon zimowych Hakkapeliitta R5 dla samochodów osobowych, typu SUV oraz odmianę przygotowaną dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych – oznaczoną symbolem EV. Nowe opony zimowe trafią do sprzedaży jesienią bieżącego roku.

opona zimowa nokian

Nowe opony zimowe Nokian – co się zmieniło?

Jak podaje producent, w nowej konstrukcji bieżnika rząd bloków rozpoczyna się od środka i rozdwaja. Takie rozwiązanie powoduje, że w porównaniu z poprzednim modelem Hakkapeliitta R3, nowa generacja ma o 40% więcej bloków bieżnika na barkach i w obszarze pośrednim, a także o 10% gęstszą lamelizację. Samoblokujące się lamele 3D powodują ściskanie się bloków bieżnika przy kontakcie z drogą, co poprawia sztywność opony na zakręcie.

W konsekwencji został zwiększony poziom styczności gumy z nawierzchnią o 4%, co ma wpływ na przyczepność na śliskich nawierzchniach. Do 4% wzrosła również efektywność opony na lodzie i śniegu, natomiast droga hamowania na lodzie z prędkości 80 km/h jest krótsza o ok. 5,6 m, w porównaniu z poprzednim modelem.

Wyżej wymieniona przyczepność na lodzie została zwiększona przez kryształki Arctic Grip, które dodawane są do mieszanki gumowej bieżnika. Mają one za zadanie zwiększyć tarcie między nawierzchnią a oponą. Kryształki powinny być skuteczne przez cały okres żywotności opony, ponieważ wraz z kolejną ścieraną warstwą pojawiają się nowe.

– Nowe opony Hakkapeliitta R5 wyznaczają jeszcze wyższy standard wydajności. Nowy wzór bieżnika, a także innowacje, takie jak kryształki Arctic Grip i konstrukcja Double Block Grip, umożliwiły znaczącą poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy zimą – cech cenionych najbardziej w zimowych oponach bez kolców. Dla kierowców oznacza to zrównoważoną i przewidywalną jazdę, a niższy opór toczenia dodatkowo zwiększa ekologiczne zalety naszych nowych opon — mówi Samu Lepisto, menedżer ds. rozwoju Nokian Tyres.

Opory toczenia nowej zimowej opony Nokian

Producentom bardzo trudno połączyć dwie z natury sprzeczne ze sobą fizyczne właściwości – opory toczenia i przyczepność. W oponach zimowych Hakkapeliitta R5 postanowiono na redukcję najbardziej uciążliwych, szczytowych poziomów hałasu. Ma w tym pomóc nowy wzór bieżnika Silent Touch, który jest złożony z większej liczby mniejszych bloków i rowków bieżnika. Uzyskano w ten sposób o 4,4% niższy opór toczenia od poprzednika, co przekłada się na zmniejszenie poziomu hałasu i poprawę efektywności paliwowej o 2,8%. Eksperci Nokian wyliczyli, że niższe opory toczenia pozwolą w ciągu roku zmniejszyć emisję CO2 o ok. 35 kg, natomiast w przypadku serii EV do samochodów elektrycznych, zaoszczędzić do ok. 42 kWh energii.

– Podczas projektowania nowych opon trzeba uwzględnić czynniki środowiskowe na całym etapie produkcji i w pełnym cyklu życia produktu. Nowe Hakkapeliitta R5 opracowaliśmy z myślą o zmniejszeniu śladu węglowego, począwszy od doboru materiałów. Nowa mieszanka Green Trace umożliwia bezpieczną i przyjazną środowisku jazdę, dzięki takim składnikom jak naturalna guma, stal z recyklingu, oleje pochodzenia roślinnego i żywica sosnowa. Szczycimy się tym, że nowa mieszanka składa się w jednej trzeciej z materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Nowe opony Hakkapeliitta R5 są trwałe, proekologiczne i odporne na zużycie, a jednocześnie są najbardziej energooszczędnymi oponami zimowymi na świecie — mówi Katriina Markkula, menedżer ds. rozwoju Nokian Tyres.

Opony do samochodów elektrycznych – Nokian Hakkapeliitta R5 EV

Opona do samochodów elektrycznych z serii Hakkapeliitta R5 została oznaczona symbolem EV. Opony do pojazdów z tego segmentu wyróżniają się przede wszystkim niższym oporem toczenia, który wpływa m.in. na generowany hałas. W oponach Hakkapeliitta R5 EV zastosowano technologię SilentDrive, na którą składa się pianka akustyczna umieszczona w warstwie butylowej opony.

Pianka akustyczna w oponach Hakkapeliitta R5 EV

W nowych zimówkach Nokian zastosowano również mieszankę Green Trace, zoptymalizowaną pod kątem pojazdów elektrycznych, wytrzymującą większą wagę i wysoki moment obrotowy. Dodatkowo aerodynamiczna konstrukcja ścian bocznych, w postaci braku wypukłych napisów ma zmniejszać opór powietrza opony.

Nowe opony Nokian Hakkapeliitta R5 będą dostępne w rozmiarach od 14 do 22 cali w kategoriach prędkości Q (160 km/h), R (170 km/h) i T (190 km/h). Większość produktów ma oznaczenie XL wskazujące najwyższe możliwe obciążenie w tym rozmiarze.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!