Praktyka warsztatowa REPXPERT.PL: adaptacja sprzęgła w zrobotyzowanych skrzyniach biegów na przykładzie Opel Astra H

24 listopada 2021, 23:36

Wymieniając sprzęgło w zrobotyzowanej skrzyni biegów należy pamiętać o przeprowadzeniu nastaw podstawowych. Jak każdy układ mechatroniczny bez adaptacji nie będzie pracował poprawnie, o czym zostaniemy poinformowani stosownym błędem zapisanym w pamięci sterownika. Najbardziej uciążliwy będzie jednak brak możliwości zmiany biegów.

Fot. 1 Opisywany samochód

W tym przypadku mechatronika nie wie, w jakim zakresie skoku łożyska oporowego (CSC) ma pracować sprzęgło, gdzie jest punkt załączania sprzęgła oraz jaka jest jego charakterystyka. Dobrze obrazuje to poniższy przebieg czasowy: brak offsetu w zakresie pracy łożyska oporowego.

Fot. 2 Błędny przebieg zakresu pracy centralnego siłownika (linia czerwona).
Fot. 3 Wybór rodzaju adaptacji

Aby naprawa się powiodła, po wymianie sprzęgła i napełnieniu układu w tym przypadku płynem hamulcowym należy wykonać dwa przyuczenia z użyciem testera diagnostycznego. Pierwsze dotyczy sterowania sprzęgłem, drugie mechanizmem wybierania biegów. Skupimy się na działaniu sprzęgła. Tester przeprowadzi nas przez proces pod warunkiem spełnienia poniższych warunków:

Fot. 4 Warunki przeprowadzenia nastaw

Potem poprosi o kilkukrotną zmianę ustawienia selektora w pozycji A i N. Generując „punkt odniesienia”, czyli adaptację punktu załączania sprzęgła. Jest to ważne, gdyż każde sprzęgło w wyniku procesu produkcji będzie miało indywidulaną wartość adaptacyjną. Procedura odbywa się statycznie bez testu drogowego. Wyuczanie parametrów przekładni odbywa się z uniesieniem pojazdu na podnośniku. W rezultacie możemy odczytać poprawne przebiegi czasowe pracy łożyska oporowego i poślizgu sprzęgła.

Fot. 5 Poprawny przebieg (linia niebieska).. 1 pik: redukcja biegu, 2 pik: zmiana w górę, 3 pik: redukcja
Fot. 6 Wartości adaptacji będą miały wartości indywidulane dla poszczególnych sprzęgieł

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL

Autor: Kacper Zabłocki

Artykuł sponsorowany Schaeffler

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!