Nowoczesne pojazdy wyposażone są w bardzo zaawansowane systemy wspierające kierowcę w prowadzeniu auta. Od 2014r wszystkie nowe auta są wyposażone w system ESP. Obecnie pełni on nie tylko funkcje bezpieczeństwa utrzymania pojazdu w zamierzonym torze jazdy ale posiada wiele funkcji podnoszących komfort. Np. wspomaganie ruszania na wzniesieniu czy autonomiczne hamowanie podczas parkowania.
Nawet jeśli korzystanie z prostych systemów takich jak ruszanie na wzniesieniu jest proste, to bardziej zaawansowane funkcje wymagają już wiedzy w jaki sposób wpływają na zachowanie pojazdu.
Podobne tylko z nazwy
Pozornie podobne, dwa systemy o bardzo zbliżonej nazwie mogę działać inaczej. Dla przykładu system utrzymywania pasa, a system zapobiegania przekroczenia linii mimo, że wydawałoby się działają podobnie to jednak znacznie się różnią. Pierwszy z nich to system który za pomocą kamer rozpoznaje pas po którym się porusza pojazd i utrzymuje go na nim. Wykorzystywany jest do tego aktywny układ kierowniczy, a samo utrzymanie w pasie przebiega w sposób łagodny bardzo zbliżony do działań kierowcy. Jeśli system wykryje, że kierowca nie trzyma rąk na kierownicy zasygnalizuje to, a jeśli kierowca nie przejmie kontroli auto zostanie zatrzymane. W niektórych pojazdach po zatrzymaniu następuję automatyczne wykonanie telefonu do działu bezpieczeństwa. Natomiast drugi system, którego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w pasie działa w sposób gwałtowny. Jeśli pojazd zbliża się do linii zostają przyhamowane koła po przeciwnej stronie co powoduje dość chaotyczne zachowanie auta. Wygląda to tak jakby auto „odbijało się” od niewidzialnych ścian usytuowanych na liniach.
ESP® niewidzialny asystent kierowcy
W 1995r. po raz pierwszy zaprezentowano opracowany przez Bosch układ stabilizujący tor jazdy samochodu. Odniósł on tak wielki sukces, że rozpoczęto produkcje seryjną a układ hamulcowy stał się nie tylko układem do zatrzymywania pojazdu ale także niewidzialnym asystentem kierowcy. Obecnie stał się on tak ważnym układem podnoszącym bezpieczeństwo i komfort podróżowania, że od listopada 2014 r. układ ESP® (electronic stability program) stał się drugim po ABS systemem montowanym seryjnie we wszystkich nowych samochodach osobowych wyprodukowanych w Europie. Według badań przeprowadzonych w 2012r. ESP® jest w stanie zapobiec do 80% wypadkom spowodowanym przez nadmierną prędkość. Czujniki jakie są zamontowane w pojeździe dostarczają do sterownika ESP® informacje o aktualnym położeniu pojazdu oraz o założonym przez kierowcę toru jazdy. Spośród długiej listy funkcji ESP producenci aut wybierają te, które uznają za przydatne, kierując się poziomem wyposażenia i klasą pojazdu.
Inne popularne systemy bezpieczeństwa
- BDW (Brake Disc Wiping): Podczas jazdy w deszczu elementy cierne układu hamulcowego są mokre, co powoduje zmniejszenie efektywności ich działania. Aby temu zapobiec, system hamulcowy periodycznie zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego w układzie, dosuwając klocki do tarcz. Zabieg taki ma na celu osuszenie obydwu elementów, by uzyskać maksymalną efektywność podczas hamowania.
- HDC (Hill Descent Control): Automatyczna kontrola prędkości zjeżdżania ze wzniesienia. Funkcja ta tak hamuje poszczególne koła, aby prędkość pojazdu była stała – najczęściej około 9 km/h. Pojazd jest stabilizowany i może bezpiecznie zjechać ze wzniesienia. Kierowca musi jedynie kierować pojazdem, wybierając optymalną drogę.
- HHC (Hill Hold Control): Ruszanie na wzniesieniu bywa kłopotliwe, szczególnie kiedy auto jest mocno obciążone. Aby zapobiec stoczeniu się pojazdu, kierowca musi jednocześnie operować pedałami hamulca, gazu i sprzęgła. Funkcja HHC ułatwia ruszanie na wzniesieniach poprzez utrzymywanie ciśnienia w układzie hamulcowym, przez około 2 sekund po tym, jak kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca. Kierowca ma wystarczającą ilość czasu na przełożenie nogi z pedału hamulca na pedał gazu bez używania hamulca ręcznego.
- Line assist: Funkcja ta nadzoruje ruch pojazdu po pasie. Wykorzystane są kamery zamontowane w pojeździe. Jeżeli dojdzie do najechania na jedną z linii oddzielających pas ruchu, koło po odpowiedniej stronie zostaje delikatnie przyhamowane, co powoduje korektę toru jazdy. W niektórych modelach samochodów wyposażonych w aktywny układ kierowniczy korekta ta jest dokonywana bezpośrednio przez skręt kół.
Rozważna jazda
Jak wynika z artykułu istnieje obecnie wiele systemów podnoszących bezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest, aby każdy właściciel auta zapoznał się i wiedział w jaki sposób działają by móc zapobiec niebezpiecznym sytuacjom, które mogą się pojawić na drodze. Niestety nie jest to proste, gdyż w instrukcjach obsługi często widnieje tylko informacja o systemie bez opisu w jaki sposób on działa. Czasem aby się przekonać należy sprawdzić system w kontrolowanych warunkach ale jak wiele osób jest w stanie to zrobić? Dlatego warto poruszać się po drogach w taki sposób, aby korzystanie z systemów bezpieczeństwa nie było potrzebne, ponieważ żaden system nie zastąpi logicznego myślenia i przewidywania.
Dlatego warto poruszać się po drogach w taki sposób, aby korzystanie z systemów bezpieczeństwa nie było potrzebne, ponieważ żaden system nie zastąpi logicznego myślenia i przewidywania.
Czy wiesz, że:
Firma Bosch jest pionierem w rozwoju pasywnych i aktywnych systemów bezpieczeństwa. Najnowsze systemy wykorzystują kamery i sztuczną inteligencję do oceny sytuacji na drodze i wykonania prawidłowego manewru.
Odwiedź nas na: www.motobosch.pl
Komentarze