Jednym z elementów zamontowanych w pompie wysokiego ciśnienia układu Common-Rail firmy Delphi i mającym bezpośrednie połączenie ze sterownikiem jest czujnik temperatury paliwa (rys.).
Czujnik temperatury paliwa jest czujnikiem rezystancyjnym o oporności zmieniającej się wraz z temperaturą. W czujniku zastosowano rezystor półprzewodnikowy, nazywany termistorem (nazwa termistor jest połączeniem dwóch słów : „termiczny" + „rezystor"). Podstawowymi parametrami termistorów są : rezystancji znamionowa, współczynnik temperaturowy rezystancji, maksymalna temperatura pracy i maksymalna moc.
Czujnik temperatury paliwa znajduje się w dopływie paliwa z tyłu pompy wysokiego ciśnienia. Mierzy on temperaturę paliwa po stronie niskiego ciśnienia. Za pomocą tego sygnału temperatura paliwa jest stale monitorowana, aby nie dopuścić do przegrzania układu paliwowego. Czujnik temperatury paliwa ma bezpośrednie połączenie z modułem sterującym wtryskiem. Moduł IDM porównuje sygnały czujnika temperatury paliwa z danymi w charakterystykach.
Uszkodzenia czujnika temperatury paliwa
Nieszczelność czujnika temperatury paliwa może powodować gaśnięcie silnika. Objawia się wyczuwalnym zapachem oleju napędowego w okolicy pompy wysokiego ciśnienia.
Wystąpienie usterki elektrycznej czujnika temperatury paliwa (czujnik niebieski) daje następujące objawy:
• gdy obwód jest przerwany, to układ wtryskowy przyjmuje temperaturę +39 °C; skutkuje to nierówną, szarpaną pracą silnika.
• w razie zwarcia układ przyjmuje temperaturę ponad 90 °C (a więc powyżej maksymalnie dopuszczalnej temperatury paliwa). W takim przypadku układ zakłada, że w obwodzie wysokiego ciśnienia doszło do przegrzania paliwa. Silnik gaśnie lub nie daje się uruchomić.
Wystąpienie usterki elektrycznej czujnika temperatury paliwa (czujnik zielony, stara wersja) daje następujące objawy:
W obydwu przypadkach, zwarcia lub w otwartego obwodu, silnik gaśnie lub nie daje się uruchomić.
Diagnostyka czujnika temperatury paliwa
System monitorujący sprawdza czujnik pod kątem zwarcia do masy/akumulatora i przerwanego obwodu. Uszkodzenie czujnika lub luźne styki jego złącza wpisują kod usterki 0180 do pamięci sterownika (np. samochody Ford). Pojawieniu się kodu P0180 może towarzyszyć migotanie lampki kontrolnej świec żarowych.
Sposób sprawdzenia czujnika temperatury paliwa:
1. Odczytać wartość z czujnika temperatury paliwa, gdy silnik jest wyłączony. Wartość musi być realna (np. nie może wynosić -20 ° C, gdy temperatura otoczenia jest +18 ° C).
2. Jeżeli wyświetlona wartość jest realna, starannie poruszać złączem czujnika – jeżeli wartość skacze do +39 ° C (wartość zastępcza), to problem leży po stronie złącza.
3. Jeżeli wyświetlona wartość nie jest realna, stuknąć w czujnik lub wykonać jazdę próbną. Jeśli zauważy się duże skoki temperatury (np. z +150 na -230 ° C lub odwrotnie), to najprawdopodobniej czujnik temperatury paliwa jest uszkodzony.
Czujnik temperatury paliwa nie jest związany z emisją spalin (pojazdy z EOBD), tzn. jego usterka nie powoduje włączenia lampki MIL.
Rezystancja czujnika temperatury paliwa (przykład)
Temperatura [°C] | Rezystancja czujnika [Ω] |
---|---|
-10 | 12462 +/- 1128 |
+25 | 2252 +/- 112 |
+50 | 811 +/- 39 |
+80 | 283 +/- 8 |
+110 | 115 +/- 2,6 |
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Slawd, 18 listopada 2016, 15:14 8 -1
Ok ale co w przypadku kiedy stwierdzam ze na brązowym czujniki jest prad a na niebieskim nie ma prądu we wtyczce, idąc po kablu do samej skrzynki bezpieczniki nie ma na nim pradu
Odpowiedz