Mocne dymienie, spadek mocy i głośniejsza praca nie zawsze muszą oznaczać poważną usterkę silnika.
Zanim zdecydujemy się na poważną naprawę warto upewnić się, czy przypadkiem przyczyną niesprawności nie są… zanieczyszczenia. Za spalanie oleju może odpowiadać nagar na rowkach pierścieni, za stukające popychacze szlam zapychający kanały olejowe. Czarny dym z rury wydechowej często ustępuje po wyczyszczeniu wtryskiwaczy. Właśnie dlatego warto dokładnie zdiagnozować silnik zanim zdecydujemy o poważnej naprawie.
Wielu kierowców na słowo dodatek do oleju automatycznie przywołuje na myśl – motodoktor, czyli innymi słowy „zagęszczacz oleju” zapisał się w historii jako synonim oszustwa i tzw. “picowania” samochodu przed sprzedażą. Na szczęście powoli ten stereotyp przechodzi do historii, bowiem na rynku pojawiło się sporo ciekawych preparatów, które faktycznie mogą rozwiązać określone problemy silnika. Warto poznać właściwości najpopularniejszych z nich, dlatego że w wielu przypadkach chemiczna terapia może być dużo tańszą alternatywą kosztownej naprawy.
Dodatki do oleju można podzielić na modyfikatory tarcia, płukanki i dodatki, które regenerują stare uszczelki i „wyciszają pracę” hydraulicznych popychaczy.
Modyfikatory, czyli poprawianie fabryki
Modyfikator oleju to preparaty, które poprawiają właściwości smarne lub zmieniają lepkość oleju. Dodatki te mają duży sens w wielu przypadkach i to zarówno w samochodach z dużym przebiegiem jak i zupełnie nowych. Do tych pierwszych zalecany jest Oil Additive oparty o dwusiarczek molibdenu MoS2 nr 8342. Dwusiarczek znany jest od lat, ma bardzo niski współczynnik tarcia i nie zwiększa lepkości oleju. Dzięki tym właściwościom można podnieść w bezpieczny sposób ciśnienie oleju i kompresję. Cząstki dwusiarczku w sposób mechaniczny wnikają w rysy i wżery na cylindrach i czopach wału korbowego. Do samochodów z mniejszym przebiegiem polecamy preparat Ceratec nr 7181. Jego działanie oparte jest o działanie chemiczne i mechaniczne. Ceratec jest idealny do mocno „wyjałowionych” olejów typu „low saps”. Oleje do DPF mają znacznie zmniejszoną ilość substancji przeciw-zużyciowych, jako że to właśnie te dodatki tworzą popiół, który zapycha filtr cząstek stałych. Ceratec tworzy trwałą powłokę ceramiczną, która wystarcza nawet na 50 000 km. Dzięki zastosowaniu go, silnik zauważalnie cichnie, ma lepszą kulturę pracy, większą kompresję i lepsze osiągi.
Płukanki
Płukanki wywołują wiele kontrowersji ale w czasach olejów long life to już konieczność. Dodatek należy zaaplikować do układu smarowania lekko rozgrzanego silnika i pozwolić mu na pracę przez około 10 minut (co ważne silnik powinien pracować na “wolnych obrotach”). Płukanie układu olejowego udrażnia wszystkie kanały olejowe poprawia pracę hydraulicznych popychaczy i zmiennych faz rozrządu, a co najważniejsze oczyszcza rowki pierścieni i poprawia kompresję. Płukanie układu olejowego polecamy przy każdej wymianie oleju.
Na zużyte uszczelki
Zużyte uszczelniacze zaworowe to bardzo częsta przypadłość. Tylko w nielicznych przypadkach simeringi można wymienić na samochodzie. Po pierwsze taka operacja wymaga od mechanika saperskich umiejętności, a poza tym w wielu silnikach nie zawsze jest możliwa. W takich przypadkach trzeba zdjąć głowicę, co nie jest operacją tanią i prostą. Na szczęście pozostaje jeszcze możliwość trzecia polegająca na zastosowaniu preparatu nr 2671, który przeciwdziała wyciekom oleju. Jak to działa?
Nie ma tu żadnej magii, ot po prostu w dodatku Liqui Moly Stop wyciekom oleju silnikowego znajdują się plastyfikatory, a więc substancje reagujące z gumą. Po wlaniu do oleju i przejechaniu około 1000 kilometrów środek zmiękcza i delikatnie powiększa wszystkie elementy wykonane z gumy pozostające w spektrum działania oleju. Dzięki temu ograniczymy przenikanie oleju do komory spalania, w końcu pozbędziemy się uporczywych plam.
Na głośną hydraulikę
Hałas wydobywający się z góry silnika to bardzo częsta przypadłość wielu samochodów. W wielu przypadkach spowodowane to jest usterka hydraulicznych popychaczy. Zanim sięgniemy do portfela warto… wypłukać układ smarowania. Zanieczyszczenia blokujące przepływ oleju to najczęstsza przyczyna usterki tych elementów. Jeżeli płukanie nie pomoże pozostaje zastosować specjalistyczny preparat na bazie odpowiednich estrów Liqui Moly Hydrostossel Additiv nr art. 8345. Po dodaniu tego preparatu na ściankach szklanek pojawi się warstwa tłumiąca, która zdecydowanie zniweluje odgłosy wydobywające się z od maski.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Marcin (fb28cali), 18 lipca 2019, 21:22 1 -1
Naciąganie kasy..
Odpowiedz
Marta, 7 września 2019, 15:52 0 0
Dzień dobry,
reprezentuję firmę wykonującą strony i sklepy internetowe i chciałabym dowiedzieć się czy są Państwo zainteresowani takimi usługami? Mamy kilkanaście lat doświadczenia, wykonaliśmy ponad 3200 stron i sklepów, oferta i ceny są odpowiednie do możliwości jednoosobowych działalności, małych i średnich firm. Działamy sprawnie, wyręczając klienta w wielu rzeczach.
Nie chciałabym tracić Państwa czasu, jeśli są Państwo zainteresowani proszę o odpowiedź (najlepiej podając numer telefonu kontaktowego) - skontaktuję się i przedstawię szczegóły naszej oferty.
Serdecznie zapraszam do kontaktu.
Marta Barg
tel.: 792-519-647
Odpowiedz