Nowy 2-biegowy napęd prezentowany przez koncern ZF łączy w sobie zaawansowany silnik elektryczny z przekładnią zmianową i odpowiednio dobraną elektroniką sterującą. Lepsza sprawność konwersji energii w porównaniu z poprzednimi napędami elektrycznymi zwiększa zasięg pojazdu po każdym ładowaniu akumulatora. Dzięki kompaktowej konstrukcji stanowi on interesującą alternatywę również dla samochodów osobowych klasy kompakt.
Modułowa konstrukcja jednostki napędowej może być adaptowana i skalowana do wykorzystania w samochodach sportowych i o podwyższonej dynamice.
Dzięki temu nowemu rozwiązaniu w postaci 2-biegowej elektrycznej jednostki napędowej, ZF wprowadza nowy poziom elektromobilności do segmentu samochodów osobowych.
– W samochodach elektrycznych używanych na co dzień ważne jest, aby uzyskać jak największy zasięg przy każdym ładowaniu akumulatora. Poprawa wydajności konwersji energii o jeden procent przekłada się na zwiększenie zasięgu o dwa procent – mówi Bert Hellwig, szef działu System House w dywizji E-Mobility firmy ZF.
Aby zwiększyć wydajność nowego układu napędowego zintegrowanego w osi, ZF stworzył nowy silnik elektryczny o maksymalnej mocy 140 kW w połączeniu z przekładnią dwustopniową.
Pojazdy z nową 2-stopniową skrzynią biegów zużywają mniej energii, co z kolei pozwala zwiększyć zasięg nawet o pięć procent w porównaniu z jednostkami jednostopniowymi. Zmiana przełożenia następuje przy prędkości 70 km/h. Dzięki połączeniu z siecią komunikacyjną CAN pojazdu, na życzenie klienta możliwe jest również wdrożenie innych strategii zmiany biegów, np. w połączeniu z mapą cyfrową i GPS. Pojazd na podstawie trasy zaprogramowanej w GPS może np. obliczyć odległość do najbliższej stacji ładowania i działać predyktywnie, przełączając się na tryb Eco. Bardziej efektywna strategia zmiany biegów może np. uwzględniać również topografię terenu na trasach szybkiego ruchu oraz w ruchu pozamiejskim. Oprogramowanie napędu można aktualizować poprzez połączenie sieciowe z usługą w chmurze, bez użycia kabli.
Nowy napęd 2-biegowy oferuje producentom pojazdów dwie opcje wykorzystania ulepszonej sprawności konwersji energii. Producent oryginalnego wyposażenia (OEM) może wybrać zwiększony zasięg, zachowując ten sam rozmiar akumulatora, albo zastosować mniejszy akumulator.
Dzięki konstrukcji optymalizującej wymagania przestrzenne, system 2-biegowy jest znakomitym rozwiązaniem dla kompaktowych samochodów osobowych, w których rozmiary wnętrza mają pierwszorzędne znaczenie.
Koncepcja 2 przełożeń daje nowe możliwości tym producentom samochodów, którzy dążą do większej wydajności.
– Do tej pory producenci pojazdów elektrycznych musieli wybierać między wysokim momentem początkowym a wysoką prędkością maksymalną. Teraz jesteśmy w stanie rozwiązać ten konflikt. Nowy napęd będzie kompatybilny z samochodami o zwiększonej dynamice oraz masie – mam tu na przykład na myśli samochody osobowe ciągnące przyczepę – tłumaczy Bert Hellwig.
Modułowa koncepcja ZF łączy 2-stopniową skrzynię biegów z jeszcze mocniejszymi silnikami elektrycznymi o mocy znamionowej nawet do 250 kW. Zapewniają one jeszcze większe przyśpieszenia i potencjalnie jeszcze wyższe prędkości maksymalne. Dzięki modułowej koncepcji, nowy napęd może spełnić szereg różnych wymagań.
Komentarze