Brembo ujawnia wszystkie liczby. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o faktach i liczbach dotyczących hamulców Brembo w samochodach Nascar.
Wszyscy miłośnicy wyścigów Nascar Cup Series noszą głęboko w sercu numer ulubionego kierowcy: niektórzy uwielbiają numer 48 (Jimmie Johnson), inni szaleją na punkcie numeru 18 (Kyle Busch), inni są fanami numeru 78 (Martin Truex Jr.), a jeszcze inni podziwiają numer 4 (Kevin Harvick).
Jedyny numer, który został oficjalnie wycofany z wyścigów Nascar to numer 61, który należał do Richiego Evansa przed jego fatalnym wypadkiem w 1985 roku na torze Martinsville Speedway. Evans zwyciężył w ponad 400 wyścigach Whelen Modified oraz osiem razy z rzędu zdobył tytuł mistrzowski Nascar National Modified Championship, w latach od 1978 do 1985.
Wielu uważa, że również numer 43 należący do Richarda Petty’ego oraz numer 3 należący do Dale’a Earnhardta powinny zostać wycofane. Ten sam zaszczyt powinien spotkać numer 24 należący do Jeffa Gordona oraz numer 21 używany przez zespół Wood Brothers Racing. My w Brembo nie mamy w tej kwestii absolutnej pewności, ponieważ jedni z nas uważają, że należy wycofywać numery legendarnych kierowców, natomiast pozostali mają przeciwne zdanie.
Jednak wszyscy eksperci zgadzają się co do jednego: Wyścigi Nascar nie mogą odbywać się bez użycia hamulców, nawet w przypadku rywalizacji na torach owalnych. Aby podkreślić wagę tych podzespołów, sporządziliśmy listę 28 liczb kojarzących się z hamulcami.
0: Tyle razy kierowcy korzystają z hamulców podczas wyścigów na dużych torach owalnych, jak w Indianapolis, Talladega i Daytona, mając na względzie faktyczne zadziałanie układu hamulcowego, z wyjątkiem okrążenia w celu powrotu do alei serwisowej lub z powodu wypadku. Jednak hamulce są wykorzystywane na tych torach – w chwili gdy samochód znajduje się bezpośrednio za innym – w celu uniknięcia zderzenia. Kierowcy wolą lekko naciskać na hamulce i utrzymywać silnik na pełnych obrotach niż nie naciskać na hamulce i zwalniać pedał gazu.
2: Liczba Nascar Cup Series, podczas których Martin Truex Jr. uplasował się na pierwszych dwóch pozycjach. Ścigając się dla zespołu Furniture Row Racing swoją Toyotą wyposażoną w hamulce Brembo, wygrał osiem wyścigów oraz zdobył tytuł mistrzowski w 2017 roku, natomiast w rozgrywkach mistrzowskich w 2018 roku wygrał 4 wyścigi i był wicemistrzem.
2,5: Maksymalna siła hamowania (przeciążenia) oddziałująca na kierowców Nascar, która jest o 25% większa niż siła hamowania w samochodach biorących udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w klasie LM GTE Pro. Niewiarygodna różnica, biorąc pod uwagę, że samochody Nascar osiągają masę 1540 kg, posiadają żeliwne tarcze (mniej wydajne niż karbonowe) oraz układy hamulcowe o zmniejszonych rozmiarach.
2,65: Masa klocka hamulcowego w funtach. Idealna temperatura robocza to 400°F. Różnice, które występują między klockami hamulcowymi, dotyczą nie tylko przednich i tylnych klocków, lecz również często dotyczą bocznych klocków, ponieważ na torach owalnych występują tylko zakręty w lewą stronę.
3: Liczba wyścigów Nascar Cup Series, które wygrał Jimmie Johnson, używając hamulców Brembo.
4: Liczba tłoczków w zaciskach Brembo do torów Intermediate oraz Speedway. Wszyscy pozostali producenci nadal stosują zaciski 6-tłoczkowe, co uważane było za obowiązkowe. Dzięki ciągłemu rozwojowi technicznemu, nasze obecne 4-tłoczkowe zaciski zapewniają te same wyniki co zaciski 6-tłoczkowe produkowane przez naszych konkurentów, lecz zapewniają lepsze wyczucie pedału.
4,5: Masa w funtach tylnego zacisku używanego na torach Short Track. Na torach Speedway oraz Intermediate, ta liczba jest nawet mniejsza, ponieważ hamulce są rzadziej używane: 3,37 funta dla wersji podstawowej oraz 2,67 funta dla wersji Light. Bez względu na typ toru wyścigowego, przednie zaciski mają większą masę niż tylne, ponieważ siła hamowania oddziałuje głównie na przedni układ hamulcowy.
6: Liczba tłoczków w przednich zaciskach używanych na torach Short Track. Na tych torach układ hamulcowy jest wykorzystywany zarówno do hamowania, jak i do wspomagania pojazdu podczas wykonywania zakrętów na ograniczonej przestrzeni, co tłumaczy zastosowanie 6 tłoczków.
8: Liczba wyścigów Nascar Cup Series, w których zwycięstwo odniosło sześciu różnych kierowców korzystających z hamulców Brembo.
9: Zużycie klocka w milimetrach, odnotowane w tym roku w Martinsville. W Watkins Glen, odnotowano zużycie o wielkości 11 milimetrów. Te liczby mogą się różnić na innych podobnych torach, w zależności od użytego materiału ciernego oraz stylu jazdy kierowcy.
14: Czas użycia hamulców, wyrażony w sekundach, na jednym okrążeniu w Martinsville, co daje około 7 sekund na zakręt. Biorąc pod uwagę, że najszybsi kierowcy pokonują okrążenie w czasie nieco dłuższym niż 20 sekund, wyrażony w procentach okres czasu, w ciągu którego używane są hamulce, odpowiada 70% czasu trwania całego wyścigu.
17,75: Masa w funtach całego tylnego zespołu koła, używanego na większości torów Short Track. Termin „masa zespołu” odnosi się do całego układu obejmującego tarczę, zacisk, klocek oraz niezbędne elementy montażowe służące do połączenia części.
21,26: Masa w funtach przedniej tarczy o zwiększonej wytrzymałości, używanej na torach Short Track. Jest to model tarczy najczęściej używany przez kierowców mających „ciężką stopę” i właśnie dlatego ma on grubość 42 mm. Natomiast tarcza Super Light waży mniej, ponieważ jej grubość to „zaledwie” 38 mm. Jest to nadal więcej niż 32-35 mm grubości tarcz żeliwnych używanych w samochodach GTE-Pro w wyścigach Endurance.
22: Wyrażona w milimetrach grubość kanalików wentylacyjnych w tarczy używanej w Watkins Glen – torze, który podczas rozgrywek mistrzowskich stanowi największe wyzwanie dla układów hamulcowych, ponieważ na całej jego długości, wynoszącej 3,35 mili, znajduje się 11 zakrętów. Ten tor wyścigowy w USA, oprócz najwyższego poziomu trudności, jest również miejscem, gdzie Brembo najdłużej odnosi zwycięstwa. To właśnie tutaj, w latach siedemdziesiątych, Brembo osiągnęło swoje pierwsze sukcesy w Formule 1.
25: Liczba lat, które upłynęły od debiutu w wyścigach Nascar Cup Series samochodu wyposażonego w hamulce Brembo. Pierwszy był P.J. Jones za kierownicą Forda Melling Racing w Watkins Glen. Przekroczył linię mety jako 8., pozostawiając w tyle 30 samochodów.
32: Wyrażona w milimetrach maksymalna grubość tylnych tarczy z 72 kanalikami wentylacyjnymi, używanych w wyścigach Road Course oraz na torach Short Track.
40: Najniższe ciśnienie wyrażone w barach (800 psi), osiągnięte przez płyn hamulcowy na pierwszym zakręcie toru Watkins Glen. W wielu przypadkach, można z łatwością osiągnąć ciśnienie 1200 psi (60 barów) w tym samym punkcie toru.
42: Maksymalna grubość przednich tarcz używanych w wyścigach Road Course oraz na torach Short Track. Na torach Intermediate, maksymalna grubość przednich tarcz wynosi 38 mm, a na torach Speedway jest jeszcze mniejsza i wynosi 28 mm.
43: Numer Bobby’ego Hamiltona, który za kierownicą samochodu Plymouth należącego do Petty Enterprises, zwyciężył w wyścigu w Phoenix, dnia 27 października 1996 roku. Był to pierwszy triumf Brembo w wyścigach Nascar Cup Series. Sklasyfikowany na 17. pozycji Hamilton błyszczał podczas całego wyścigu, utrzymując pozycję lidera przez 40 okrążeń, w tym przez ostatnich 30. Od 13 lat samochód o numerze 43 nie wygrał żadnego wyścigu Nascar Cup Series.
72: Maksymalna liczba kanalików wentylacyjnych w każdej tarczy. To niewiele w porównaniu z 1400 otworami w tarczach używanych w Formule 1 lub 430 otworami znajdującymi się w prototypach w klasie LMP1.
154: Maksymalne obciążenie, wyrażone w funtach, pedału hamulca przy pojedynczym zadziałaniu hamulca. Biorąc pod uwagę, że długość wyścigów wynosi 600 mil (w przeciwieństwie do wyścigów Formuły 1, których długość nigdy nie przekracza 190 mil), obciążenie wytrzymywane przez kierowców Nascar trwa zdecydowanie dłużej.
308: Średnica, wyrażona w milimetrach, przednich tarcz, które zazwyczaj są używane na torach Intermediate. Ta wartość została naukowo obliczona, w celu uzyskania możliwie jak najlepszych osiągów w tych samochodach na tego typu torach, przy jednoczesnym zmniejszeniu do minimum masy i zwiększeniu do maksimum wydajności. Użycie większych (lub mniejszych) tarcz nie zapewniłoby tego samego wachlarza korzyści, jak w przypadku tarcz o średnicy 308 mm.
328: Maksymalna średnica, wyrażona w milimetrach, która może zostać użyta w przednich tarczach. Tarcze tej samej wielkości są używane w wyścigach motocyklowych w Mistrzostwach Świata Superbike’ów.
600: Liczba mil, którą można pokonać przed wymianą tarcz. Z wyjątkiem sytuacji, gdy pojazd ulegnie wypadkowi lub dojdzie w nim do pożaru, jeden zacisk może być używany w wielu wyścigach, a następnie, raz w roku jest wysyłany do Brembo w celu rutynowej konserwacji.
635: Temperatura, wyrażona w stopniach Fahrenheita, w której płyn hamulcowy Brembo HTC 64T ulega zagotowaniu, co jest wskaźnikiem lepszym niż w przypadku konkurencyjnych produktów.Dzięki temu uzyskuje się większą odporność na zjawisko korka parowego oraz doskonałą skuteczność hamowania w każdych warunkach.
1000: Ogólna liczba sekcji hamowania na 500 okrążeniach na torach Short Track. W Formule 1, każdy bolid wykonuje około 500 operacji hamowania w jednym wyścigu, przy czym wartość szczytowa to 940 operacji hamowania podczas wyścigu Grand Prix Monaco.
1800: Najwyższa temperatura wyrażona w stopniach Fahrenheita, osiągnięta przez tarcze.
1999: Rok, w którym pierwszy samochód wyposażony w hamulce Brembo zwyciężył w wyścigu Nascar Cup Series. Dale Jarrett zdobył wówczas tytuł za kierownicą Forda dla zespołu Robert Yates Racing. W tym samym roku wygrał cztery wyścigi i zapewnił sobie tytuł mistrzowski, wyprzedzając o 201 punktów swoich rywali.
Teraz, gdy znasz już wszystkie liczby, jesteś w pełni gotów do emocjonującej gry w Bingo! Zabawa z odpowiedzialnością i umiarem jest przyjemnym i pozytywnym doświadczeniem, lecz udanie się na wyścig Nascar to jeszcze większa frajda.
Komentarze