Tarcze hamulcowe z maksymalnie 1480 otworami wentylacyjnymi, lżejsze zaciski i niższy moment hamujący.
Dzięki doświadczeniu nabytemu w ciągu 44 sezonów Formuły 1, w trakcie których bolidy z hamulcami Brembo zdobyły 24 tytuły Mistrza Świata Kierowców i 28 tytułów Mistrza Świata Konstruktorów, Brembo zaprojektowało spersonalizowane układy hamulcowe dla każdego zespołu.
Trzy opcje wśród tarcz karbonowych
Wprowadzenie we wszystkich bolidach nowego skrzydła, o prostej konstrukcji i z mniejszym obciążeniem z przodu, spowoduje obniżenie momentu hamującego i jednocześnie wzrost energii wymagającej rozproszenia, gdyż pojazdy będą szybsze, a hamowanie w zasadzie dłuższe. Aby zapewnić większe bezpieczeństwo i najlepsze osiągi, Brembo utrzymało wartości granicy momentu obrotowego stosowanego na statycznych i dynamicznych stanowiskach testowych na tym samym poziomie, co w 2018 roku, gdy obciążenie aerodynamiczne było z pewnością większe.
Wzrost energii – nawet stłumionej – decyduje o wzroście temperatur. Aby rozwiązać ten problem, Brembo zoptymalizowało wentylację tarcz hamulcowych, umieszczając w najbardziej zaawansowanych wersjach nawet 1500 otworów wentylacyjnych.
Większość samochodów będzie wyposażonych w tarcze przednie o grubości 32 mm i tarcze tylne o grubości 28 mm. W zależności od temperatur panujących podczas Grand Prix oraz konkretnej strategii przewidzianej na wyścig, każdy kierowca może wybrać między trzema różnymi opcjami tarcz Brembo: biorąc pod uwagę przedni układ hamulcowy, dostępne opcje to średni poziom chłodzenia (800 otworów), wysoki poziom chłodzenia (1250 otworów) oraz bardzo wysoki poziom chłodzenia (1480 otworów).
Aby zoptymalizować wydajność emisyjną, inżynierowie Brembo pracują nad zapewnieniem wszystkim zespołom opcji w postaci zastosowania tarczy tylnej o mniejszej średnicy na torach stawiających mniejsze wyzwania hamulcom, takim jak Le Castellet lub Silverstone.
Bardziej zaawansowane badania nad lekkością
Brembo kontynuuje prace nad konstrukcją układu hamulcowego, kładąc nacisk na maksymalną miniaturyzację podzespołów systemu Brake by Wire oraz zmniejszenie masy zacisków aluminiowo-litowych. Brembo dostarczy tradycyjne zaciski sześciotłoczkowe o maksymalnych parametrach dopuszczonych regulaminem 7 zespołom z 10.
Jednocześnie podjęto próbę skrócenia czasu reakcji systemu i tym samym reaktywności modułów BBW: poziom integracji z samochodami jest coraz większy i w sezonie 2019 cztery zespoły będą korzystać z modułów Brembo BBW.
Personalizacja, telemetria i konserwacja
Każdy zespół, w zależności od konkretnych potrzeb samochodu, we współpracy z technikami Brembo określa optymalny stosunek masy do sztywności zacisków hamulcowych. Zaawansowane metody projektowania stosowane przez inżynierów Brembo umożliwią zaprojektowanie dla każdego zespołu zacisku hamulcowego ze zoptymalizowanym pożądanym stosunkiem masy do sztywności. W tej sytuacji niektóre zespoły preferować będą zaciski lżejsze, lecz zarazem mniej sztywne, natomiast inne zdecydują się na bardziej zachowawcze rozwiązania, charakteryzujące się większą sztywnością, lecz także większą masą. Ta delikatna równowaga pozwoli firmie Brembo na rozwijanie układu hamulcowego w całkowicie autonomiczny sposób.
Dzięki czujnikom, zespoły będą w każdej chwili znać temperaturę tarcz i zacisków: umożliwi im to natychmiastowe obliczenie zużycia tarcz i klocków. Po dokonaniu oceny danych technicy będą mogli udzielić kierowcy wskazówek, jak zrównoważyć siły hamowania w pojeździe: nastąpi to po stwierdzeniu nietypowego zachowania.
Każdy zespół zamawia średnio od 10 do 15 zestawów zacisków Brembo rocznie. Liczba ta pomaga zaspokoić potrzeby związane z wypadkami i brakiem dostępności niektórych zestawów. Jednak niektóre zespoły zaczynają od mniejszego zamówienia, przewidując, że sytuacja zmieni się w trakcie sezonu, aby następnie zamówić bardziej zoptymalizowane zaciski.
Na torach, na których hamuje się wiele razy pod rząd, temperatura zacisków sięga 200°C. Okres eksploatacyjny zacisku w Formule 1 nie przekracza 10 tys. km; w tym czasie okresowe przeglądy są planowane i realizowane bezpośrednio przez Brembo w jej działach produkcyjnych. Jak chodzi o materiał cierny, w trakcie sezonu Brembo dostarcza każdemu zespołowi średnio od 150 do 300 tarcz i nawet 600 klocków hamulcowych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 21 czerwca 2019, 15:48 0 0
Bez watpienia jest to tlumaczenie ktore nie jest rewelacyjne.
Odpowiedz