Po przeszło 50 latach ciągłej produkcji opon radialnych, Pirelli powraca do produkcji tradycyjnych opon krzyżowych (diagonalnych). Nowa odsłona opon skierowana jest do miłośników klasycznych samochodów, którzy chcą utrzymać ich oryginalny wygląd i historyczną duszę, przy jednoczesnym zachowaniu współczesnych parametrów jezdnych.
Przy współpracy z takimi producentami jak dział Ferrari Classiche, firma Pirelli stworzyła nową oponę z rodziny Collezione. Jej premiera miała miejsce na targach klasycznych samochodów i motocykli – Padova Classic we Włoszech. Rezultatem wprowadzenia nowej opony jest powrót historycznej nazwy Stella Bianca – pierwszej nowoczesnej opony marki Pirelli, która została wprowadzona w 1927 roku, a wzór jej bieżnika był najdłużej produkowanym w historii firmy.
W 1927 roku dokonano pierwszego transatlantyckiego połączenia telefonicznego między Stanami Zjednoczonymi a Wielką Brytanią, natomiast we Włoszech odbyła się pierwsza transmisja radiowa. Była to relacja z wyścigu konnego na torze San Siro. W tym samym czasie, kilka kilometrów dalej, inżynierowie Pirelli opracowywali nowy typ opony: Stella Bianca. Model ten pozostawał kluczową częścią oferty firmy przez dziesięciolecia, aż do początku lat pięćdziesiątych, kiedy to ustąpił miejsca modelowi Pirelli Stelvio. Tuż przed zasłużoną emeryturą, Stella Bianca triumfowała w Grand Prix Włoch na torze Monza
w samochodzie Ferrari 500, prowadzonym przez legendarnego Alberto Ascariego.
Współczesna opona Pirelli Stella Bianca wygląda tak samo jak jej protoplasta, jednak
w swojej budowie skrywa nowoczesne technologie. Konstrukcja opony inspirowana jest historycznym projektem. Wybór ten został podyktowany chęcią przywrócenia oryginalnego wyglądu klasycznym samochodom, do których dedykowana jest opona Stella Bianca. Ta decyzja stanowiła wyzwanie dla fabryki Izmit w Turcji, która odpowiada za produkcję opon sportowych i serii Pirelli Collezione.
Wzór bieżnika nowej Pirelli Stella Bianca został odtworzony z pomocą archiwum Fondazione Pirelli, gdzie przechowywane są wszystkie historyczne dokumenty firmy. Znakowanie na ściankach bocznych oraz logotyp Pirelli z tamtych lat zostały również odwzorowane przez zespół projektantów, którzy dokładnie przeanalizowali materiały zgromadzone przez fundację. Rozmiar wybrany dla opony Pirelli Collezione Stella Bianca jest najbardziej popularnym rozmiarem dla klasycznych samochodów sportowych –
6.00-16. Sam bieżnik natomiast, jest bardzo zbliżony do oryginalnego modelu Pirelli Corsa.
W 1927 roku Europa odrodziła się po I wojnie światowej, a dzięki ożywieniu gospodarczemu i „szalonym latom dwudziestym” badania technologiczne wkroczyły w nową epokę. Na europejskich drogach nie było wtedy wielu samochodów, a znaczącą ich większość stanowiły samochody luksusowe i sportowe, które obecnie są jednymi z najbardziej poszukiwanych kolekcjonerskich modeli. Alfa Romeo 20-30 z 1921, Diatto Tipo 30, Itala 61, Lancia Lambda, OM 665 „Superba”, Fiat 525SS i inne klejnoty włoskiego przemysłu motoryzacyjnego potrzebowały opon. Tak właśnie narodziła się Stella Bianca od Pirelli.
Komentarze