Na części opakowań żarówek i palników ksenonowych można znaleźć informację, że dane źródło generuje np. do 150% jaśniejsze światło. Co tak naprawdę to oznacza? Spróbujmy to wyjaśnić.
Jednym z podstawowych parametrów źródła światła jest strumień świetlny mierzony w lumenach. Wynika on w dużej mierze z konstrukcji danego źródła i jest ściśle określony (z pewną, niewielką tolerancją) w regulaminach Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych EKG ONZ. Dla żarówek H7 wynosi on 1500 lm, dla typu H4 – 1000/1650 lm, dla ksenonów bez poziomowania – 2000 lm, zaś dla palników D1S – 3200 lm. Od razu zaznaczmy, że wartość strumienia świetlnego emitowanego z reflektora samochodowego zawsze będzie nieco niższa niż dla samej żarówki czy palnika ksenonowego. Konstruktorzy dążą jednak do tego, by te straty były jak najmniejsze.
Precyzyjnie określone wartości strumienia świetlnego dla danego typu źródła oznaczają, że zarówno żarówka standardowa, np. OSRAM Original, jak i taka o podwyższonych parametrach (OSRAM Night Breaker Laser) mają identyczne parametry. Oczywiście jeśli chodzi o strumień świetlny. Różnią się czymś innym – w żarówkach Night Breaker Laser żarnik ma inną konstrukcję, która pozwala uzyskać wyższą luminancję, co w efekcie przekłada się na jaśniejsze światło i większy zasięg. Oczywiście podobnie jak w przypadku strumienia świetlnego wiele zależy od samego reflektora. Właśnie dlatego na opakowaniach można znaleźć informację, że dana żarówka generuje np. do 150% jaśniejsze światło niż wymaga norma.
Oczywiście nie ma nic za darmo – wyśrubowane parametry i specjalna konstrukcja oznaczają, że taka żarówka ma krótszą trwałość niż standardowa. Dlatego wybór żarówki powinien być dopasowany do potrzeb – kierowcy, którzy rzadko wyjeżdżają nocą poza teren zabudowany lub gdy dostęp do reflektora jest bardzo trudny powinni sięgnąć po źródła o wysokiej trwałości, np. OSRAM Ultra Life. Dla szukających maksymalnego zasięgu najlepsze będą produkty linii Night Breaker Laser. Jest także sporo kompromisowych rozwiązań – żarówki Original, Cool Blue Intense czy Night Breaker Silver.
Niezwykle ważna jest też właściwa dystrybucja światła – chodzi o to, by droga była możliwie dobrze oświetlona w konkretnym obszarze przed samochodem. Można to ocenić mierząc natężenie oświetlenia na drodze w punktach zdefiniowanych w regulacjach ECE, przy czym trzy najważniejsze punkty znajdują się w odległości 50m i 75m z prawej strony jezdni oraz 50m przed samochodem. Obszar pomiędzy tymi punktami jest kluczowy z punktu widzenia bezpieczeństwa.
Jednak nawet źródło światła o doskonałych parametrach nie zda się na nic, jeśli założymy je w zabrudzonym lub zużytym reflektorze. Warto więc na co dzień dbać o stan i czystość naszych reflektorów i mieć na uwadze, że po kilku czy kilkunastu latach eksploatacji odbłyśnik nie będzie działał już tak skutecznie jak w nowej lampie, a klosz może być zmatowiały. Taki reflektor trzeba wymienić lub zregenerować.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 5 października 2018, 8:45 1 0
Niech cwaniacy napiszą na jaki czas jest gwarancja i niech się nie zasłaniają że na opakowaniu można przeczytać inf mniej niż rok a u innych producentów nawet 1000 godzin
Odpowiedz
edii, 5 października 2018, 17:22 0 0
h 4 sa na wymarciu ,czy sa h1 i h7
Odpowiedz