Czym są i w jaki sposób produkuje się tuleje zawieszenia? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.
Czym są tuleje zawieszenia w pojazdach?
Tuleje metalowo-gumowe zawieszenia są obecne we wszystkich pojazdach na całym świecie. Znajdują się w układach kierowniczych i zawieszenia, a także w elementach łączących podwozia, silnika, mocowaniach skrzyni biegów oraz amortyzatorach.
Tuleje metalowo-gumowe zawieszenia spełniają następujące funkcje:
- Są miejscem, w którym części układu łączą się ze sobą lub z podwoziem samochodu.
- Tłumią wibracje, zmniejszają naprężenia i tarcie występujące pomiędzy metalowymi częściami zawieszenia, pozwalając poszczególnym częściom osadzić się w konstrukcji samochodu. Przede wszystkim umożliwiają kierowanie pojazdem oraz sprawowanie nad nim kontroli.
Ogólną korzyścią płynącą ze stosowania tulei dobrej jakości jest zmniejszenie hałasu generowanego przez pojazd, redukcja wibracji i wybieranie nierówności. Pozwala to kierowcy cieszyć się lepiej pracującym zawieszeniem oraz dynamiką jazdy, a także prowadzić samochód w sposób bezpieczny i przewidywalny.
Specjaliści stale badają osiągi tulei i wnikliwie analizują wszystkie części, by produkować tuleje, które zapewnią doskonałą dynamikę zawieszenia, ale jednocześnie będą działały cicho i bezawaryjnie przez długi czas. Należy pamiętać, że wiele z tulei zamontowanych w pojeździe pracuje nawet wtedy, gdy samochód nie znajduje się w ruchu.
Z czego produkuje się tuleje?
Większość tulei składa się z metalowej obudowy oraz gumowego wypełnienia, a ich budowa jest ściśle związana z miejscem stosowania tulei oraz zasadami jej działania.
Rozmiar tulei zazwyczaj jest zależny od masy oraz wymiarów pojazdu. W produkcji tulei wykorzystuje się metale takie jak żelazo lub aluminium, a element tłumiący jest zazwyczaj produkowany z gumy lub poliuretanu. Rodzaj oraz kształt danej tulei również może różnić się zależnie od pełnionej przez nią funkcji.
Przeznaczona do produkcji guma musi być mocna, elastyczna i wytrzymała. Charakteryzować ją musi wysoka odporność na zużycie spowodowane nieustanną pracą, a także odporność na skrajne temperatury oraz zanieczyszczenia mogące znajdować się w oleju czy soli drogowej. Stosowana w tulejach guma musi zachowywać swoje właściwości również wtedy, gdy samochód jest obciążony ładunkiem w pełni lub nawet przeładowany.
Produkuje się także tuleje z gumy o różnych stopniach sztywności. Określają one, jak twardy lub miękki ma być materiał ich wykonania.
Specjaliści określają tę cechę mianem „pewnej twardości”. W procesie produkcji skład gumy używanej w tulei zostanie zmodyfikowany, by możliwe było osiągnięcie odpowiedniego poziomu „pewnej twardości” wymaganej w przypadku tulei o konkretnym przeznaczeniu.
W trakcie produkcji twardość gumy zostanie określona zgodnie z przyjętą skalą, a poziom twardości będzie miał wpływ na prowadzenie oraz właściwości jezdne danego pojazdu.
Komentarze