Co to jest sprzęgło podwójne 2CT?

29 maja 2018, 23:00

Sprzęgło podwójne – zalety i historia dwusprzęgłowej skrzyni biegów w samochodach osobowych.

Sprzęgło podwójne jest obecnie najlepszym możliwym połączeniem zalet automatycznych i manualnych skrzyń biegów. Klasyczna skrzynia biegów automatyczna kojarzona jest przede wszystkim z komfortem podróżowania, prostotą obsługi i automatyczną zmianą przełożeń. Manualna to dynamiczna zmiana przełożeń, precyzja działania, niższe zużycie paliwa.

Wspomniane już wcześniej skrzynie biegów manualne, automatyczne i dwusprzęgłowe to nie wszystko, istnieją również inne mniej popularne rozwiązania. Przykładem mogą być bezstopniowe skrzynie CVT, w których zmiana przełożenia regulowana jest za pomocą łańcucha, a rozwiązanie to wszyscy kojarzą ze skuterami. Skrzynie manualne zrobotyzowane używane głównie w małych miejskich autach gdzie w uproszczeniu zamontowana jest skrzynia manualna ale za zmianę biegów odpowiada komputer, a z racji tego że ze środka pojazdu zniknął pedał sprzęgła jest mylona ze skrzynią automatyczną. Do tego jeszcze kilka rozwiązań używanych głównie w sportach motorowych takie jak np. skrzynie sekwencyjne, skrzynie kłowe lub manualne ze sprzęgłem dwutarczowym do przenoszenia bardzo dużego momentu obrotowego silnika.

Warto przyjrzeć się dokładniej zużyciu paliwa: za punkt odniesienia możemy przyjąć samochód osobowy wyposażony w manualną skrzynię biegów (MT). Porównanie go z innymi rozwiązaniami takimi jak automatyczna skrzynia biegów (AT), dwusprzęgłowa skrzynia biegów mokra (DCT wet) i dwusprzęgłowa skrzynia biegów sucha (DCT dry) obrazuje poniższy wykres.

Widzimy na nim że skrzynia automatyczna (AT) powoduje wzrost zużycia paliwa o 5%-15%. Pojazd z dwusprzęgłową mokrą (DCT wet) zużywa mniej więcej tyle samo paliwa co ten ze skrzynią manualną. Jedynie pojazdy wyposażone w dwusprzęgłową suchą (DCT dry) są w stanie generować oszczędność paliwa nawet na poziomie 11%, a to jest już realna oszczędność na każdym przejechanym kilometrze jak również zmniejszona emisja CO2.

Przyjrzyjmy się nieco historii powstawania rozwiązania jakim jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów i system sprzęgła podwójnego. Pierwszy patent na takie rozwiązanie powstał już roku 1939-1940 jednak został wykorzystany dopiero w 1984 roku kiedy Porsche zastosowało ją w modelu 962 przygotowanym na wyścigi LeMans (1 miejsce w ’86). DCT nie trafiła dalej do produkcji seryjnej ponieważ elektronika nie była jeszcze wystarczająco zaawansowana, a sama zmiana biegów była zbyt „sportowa”. Przełom nastąpił w roku 2003 gdy dzięki współpracy takich firm jak LuK (dwumasowe koło zamachowe), BorgWarner (sprzęgło) i Continental (elektronika) powstała 6-biegowa dwusprzęgłowa mokra skrzynia biegów dla VW o nazwie DSG (Direct-Shift-Gearbox). 2008 rok przyniósł 7-biegową dwusprzęgłową suchą skrzynię biegów VW DSG (LuK – sprzęgło, DKZ / Continental – elektronika). Następne lata to stały rozwój tej technologii i zastosowanie jej przez innych producentów pojazdów np. 2010 rok Ford PowerShift i Renault EDC (LuK – sprzęgło, DKZ / Getrag – skrzynia biegów) oraz 2013 gdy Honda zastosowała suchą i mokrą dwusprzęgłową skrzynię biegów (LuK – sprzęgło, DKZ / Honda – skrzynia biegów).

Zachęcamy do przeczytania kolejnych artykułów z serii „Schaeffler LuK 2CT”

Więcej praktycznych informacji na www.repxpert.pl, info@repxpert.pl, tel. 22 245 85 55.

Artykuł sponsorowany Schaeffler, autor: Przemysław Glinka, Specjalista ds. produktu

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!