Koła pasowe wału z tłumikiem skrętnym to urządzenie pochłaniające drgania wytwarzane przez wał korbowy, często stosowane w samochodach, by zapobiec uszkodzeniom wywoływanym przez drgania.
Koła pasowe DPV
Zazwyczaj jest on stosowany jako napędowe koło pasowe dla pasków PV, aby zwiększyć trwałość innych elementów wyposażenia dodatkowego takich jak: pompa wody, pompa wspomaganie kierownicy, alternator, sprężarka AC.
Zaleca się wymianę tej części wtedy, gdy gumowy element chłonący na skutek zużycia nie jest już w stanie kompensować drgań. Dlatego też radzimy sprawdzać, czy gumowy pierścień tłumika nie stał się zbyt sztywny (należy sprawdzać, czy starzenie się gumy nie spowodowało zbytniego jej stwardzenia, skrystalizowania lub pęknięć).
APV i ATB: Napinacze i rolki paska wielorowkowego oraz rozrządu
Wzrost osiągów silnika, a także coraz większa ilość wyposażenia dodatkowego spowodowały znaczny postęp w projektowaniu i wyborze materiałów przeznaczonych dla wszystkich części sztywnych.
Części sterowania rozrządem i wyposażeniem dodatkowym, zarówno z napinaczami stałymi, jak i automatycznymi, muszą spełniać wymagania konstruktorów, a są to między innymi:
- Coraz bardziej ograniczona przestrzeń robocza
- Wysokie ciśnienia wtrysku
- Wysokie temperatury
- Wysokie przeciążenia
- Wydłużanie się dystansu pomiędzy kolejnymi wymianami części
Właśnie dlatego napinacze (stałe lub automatyczne) muszą spełniać niezwykle wysokie wymagania jakościowe.
Podstawowe rodzaje napinaczy to:
- napinacze stałe. Naprężenie końcowe paska otrzymane na koniec montażu pozostaje niezmienione w czasie. Naprężenie paska uzyskane jest w chwili samego założenia.
- napinacze automatyczne, sprężynowe lub hydrauliczne. Są to napinacze dynamiczne, ponieważ po założeniu są one w stanie dostosować się i zoptymalizować naprężenie paska w zależności od obciążenia silnika, w każdych warunkach działania.
Komentarze