Podczas serwisowania samochodów BMW z silnikami N43 (4 cylindry) lub N53 (6 cylindrów) często zdarza się, że świece zapłonowe ulegają uszkodzeniu. Dział techniczny firmy NGK przeanalizował problem i okazało się, że najczęstszą przyczyną uszkodzeń świec zapłonowych przy montażu jest użycie nieodpowiednich narzędzi.
Po demontażu świec zapłonowych stwierdzone zostały pęknięcia izolatora. Pęknięcia te powodują przebicia i przedostawanie się iskry przez izolator skutkując wypadaniem zapłonu. Pęknięcia izolatora zostały spowodowane uderzeniami w boczną ściankę. Ponadto kontrola wzrokowa wykazała ślady działania nadmiernej siły powodującej uszkodzenia mechaniczne nasady świecy zapłonowej.
Przyczyna
Wszystkie reklamowane świece zapłonowe były montowane w silnikach BMW – kod N43 i N53. W silnikach tych świeca zapłonowa jest zamontowana w wąskim otworze załamującym się pod kątem ponad 5°. Z tego względu świecę zapłonową należy odkręcać i dokręcać przy pomocy specjalnego, przegubowego klucza nasadowego. Nie wolno stosować zwykłego klucza nasadowego, ponieważ skutkuje to niewspółosiowością klucza względem świecy zapłonowej.
Pozycja montażu świecy zapłonowej nie jest widoczna od góry otworu. Z tego powodu mechanicy często używają zwykłego klucza nasadowego do świec, dokręcając je na siłę (nawet uderzając w świecę). Dowodzą tego ślady na świecach. Ponieważ świece zapłonowe zamontowane są pod kątem, klucz nasadowy wywiera nacisk na bok świecy, powodując pękanie izolatora.
Zapobieganie
W celu uniknięcia uszkodzeń należy koniecznie stosować specjalny, nasadowy klucz przegubowy. Narzędzia takie są dostępne w ofercie wyspecjalizowanych producentów narzędzi (Uwaga: potrzebna jest nasadka sześciokątna!).
Ilustracja 1.
1. Przekrój głowicy silnika BMW N43 (4 cylindry) lub N53 (6 cylindrów) z widocznym gniazdem świecy zapłonowej oraz skośnie zamocowaną świecą zapłonową.
2. Użycie typowej, nieprzegubowej nasadki do świec zapłonowych powoduje uszkodzenie świecy ze względu na nieosiowość klucza i świecy zapłonowej.
3. Nasadowy, przegubowy klucz do świec zapłonowych zapobiega uszkodzeniu izolatora.
Ilustracja 2.
1. Ślady klucza nasadowego, który został nasunięty na siłę.
2. Pęknięcia izolatora powodujące przebicia (świeca rozebrana – usunięty gwint)
Pomoc techniczna
Dla zainteresowanych producent świec zapłonowych – firma NGK udostępniła na swoim kanale na serwisie YouTube.com filmy instruktażowe dotyczące tego problemu. Firma ta od 2015 roku udostępnia za pomocą platformy video materiały pomocne mechanikom. Ostatnio dodano dwa nowe klipy 3D o czujnikach temperatury spalin oraz o momencie obrotowym dla świec zapłonowych. Ponadto na stronie internetowej producenta dostępne są materiały w formie e-poradników dotyczące całego zakresu części produkowanych przez tego producenta. Filmy instruktażowe znajdują się pod adresem: www.youtube.com/ngksparkplugeurope
Krótkie, animowane klipy tworzone przez dział techniczny mówią o diagnostyce, instalacji i cechach charakterystycznych produktów NGK. Mają one służyć przede wszystkim warsztatom i dystrybutorom, ale także wszystkim kierowcom zainteresowanym tą tematyką. Jeden z dodanych ostatnio filmów dotyczy miejsc instalacji czujników temperatury spalin (EGTS), natomiast kolejny informuje o momentach obrotowych dla świec zapłonowych. Wkrótce dołączą do nich kolejne. Każdy film produkowany jest w kilku językach, w tym także w polskim.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
blacha, 22 marca 2018, 10:26 0 0
Ciekawe, ciekawe
Odpowiedz
Matrix, 23 marca 2018, 12:05 0 0
Ciekawe dlaczego inne nie pękają....
Odpowiedz
T o m, 23 marca 2018, 19:58 1 0
Hmm... ciekawe jak taki szesciokątny klucz przegubowy założyć na dwunastokątną świece:)
Odpowiedz
dunajec, 23 marca 2018, 20:43 0 0
Też próbuję to sobie wyobrazić i nic mi nie wychodzi.
Odpowiedz
sabo, 25 marca 2018, 12:49 2 0
żadna to nowość ponieważ chyba byłem szybszy od NGK gdyż już dawno zauważyłem ten problem i wcale nie jest potrzebny jakiś wymyślny klucz bo wystarczy nasadka na kwadrat 3/8" i uchylna przedłużka. No i cały problem rozwiązany.
Odpowiedz
ridick, 9 lutego 2022, 8:57 1 0
jak mozna to było tak spierniczyć przy projektowaniu silnika???
Odpowiedz