Półosie napędowe – trwałe, ale nie wieczne

20 lutego 2018, 11:57

Inter Cars SA wprowadza do oferty półosie napędowe marki Point Gear. Pod marką tą oferowane są regenerowane półosie napędowe do samochodów osobowych i dostawczych.

Półosie Point Gear zostały poddane procesowi fabrycznej regeneracji, przez co ich jakość jest zbliżona do nowych produktów marek premium. Jednocześnie produkty dostępne są atrakcyjnych cenach. Marka oferuje także uproszczoną politykę dokonywania zwrotów rdzeni.

Odpowiedzialna rola półosi

Niektóre elementy konstrukcyjne pojazdów charakteryzują się dużą trwałością. Przykładem są półosie napędowe, które nierzadko pracują poprawnie przez cały okres eksploatacji samochodu. Jeżeli jednak zauważymy symptomy uszkodzenia półosi, nie powinniśmy zwlekać z ich wymianą.

W układzie napędowym pojazdu, moment obrotowy wytworzony przez silnik przekazany jest do skrzyni biegów, gdzie zostaje wystopniowany i przekazany dalej – do półosi. Zadaniem półosi jest dalsza dystrybucja momentu na koła. We współczesnych samochodach – aby umożliwić skręty i wychylanie kół, półosie wyposażone są w przeguby napędowe. Są one elementem stosunkowo trwałym, ale podatnym na zużycie. W przypadku niektórych modeli pojazdów, ze względów konstrukcyjnych wymiana tylko uszkodzonego przegubu jest niemożliwa, następuje wówczas konieczność wymiany całej półosi.

Najważniejszym z punktu widzenia eksploatacyjnego elementem półosi napędowej jest jej gumowa osłona, chroniąca przegub przed kontaktem z otoczeniem. Każde, mniejsze lub większe uszkodzenie osłony doprowadzi z czasem do zużycia przegubu. Osłona może być uszkodzona mechanicznie (np. przecięta), jednak najczęściej po prostu parcieje, czyli niszczy się wraz z upływem czasu. Znajdujący się pod osłoną smar, po kontakcie z zabrudzeniami, dostającymi się przez nieszczelność w osłonie, stopniowo przestanie spełniać swoją funkcję. Efekty będą odczuwalne dla użytkownika samochodu.

Objawy usterki

Jeżeli uszkodzeniu ulegnie przegub zewnętrzny, użytkownik samochodu będzie słyszał charakterystyczne trzaski i stuki przy skręconych kołach. Objawy uszkodzenia przegubu wewnętrznego są trudniejsze do jednoznacznej klasyfikacji, jednak przeważnie są to drgania, odczuwalne na kierownicy pojazdu. Wizualna ocena uszkodzeń półosi nie sprawi kłopotu żadnemu mechanikowi. Jedyną decyzją, jaką można podjąć w takiej sytuacji jest wymiana przegubów lub całej półosi – w modelach pojazdów, gdzie wymiana tylko przegubów jest niemożliwa. Mechanik dokonujący oględzin pojazdu może również zasygnalizować klientowi wymianę półosi, jeżeli dostrzeże, że jest ona w złym stanie. Wymiana jest również bezwzględnie konieczna w przypadku uszkodzeń powypadkowych – gdzie półoś została wygięta lub poluzowana w zaczepach.

Uszkodzenia półosi zdarza się obserwować często w pojazdach starszych, z bardzo dużym przebiegiem lub nadmiernie obciążanych (np. często ciągnących przyczepę). Za usterki półosi odpowiedzialni są też sami kierowcy. Gwałtowne ruszanie pojazdem na mocno skręconych kołach naraża przeguby na szybsze zużycie. Między innymi dlatego młodzi amatorzy parkingowego „driftu” są częstymi gośćmi warsztatów. Usterek półosi nie wolno ignorować. W skrajnych wypadkach może dojść np. do złamania przegubu i zablokowania koła, co może skończyć się poważnym wypadkiem.

Wymiana półosi – kwestie ekonomiczne

Półosie napędowe ulegają zużyciu głównie w autach z dużym przebiegiem, najczęściej kilku lub kilkunastoletnich. W przypadku takich pojazdów istotnym problemem okazują się zazwyczaj koszty naprawy. Jak wspomnieliśmy wyżej, wymiany przegubu lub całej półosi nie warto odkładać na później. Najlepiej użyć pełnowartościowych części. Alternatywą dla nowych półosi marek premium są półosie poddane fabrycznej regeneracji.

– Półosie napędowe stosowane na pierwszy montaż w samochodach charakteryzują się wyższą jakością niż zamienniki dostępne na rynku wtórnym. Poddając te elementy fabrycznej regeneracji możemy uzyskać produkt pełnowartościowy, którego trwałość jest porównywalna z oryginałem. – mówi Robert Wołosewicz z firmy Inter Cars – Atutem regenerowanych półosi jest ich relacja jakości do ceny. Są tańsze od nowych produktów marek premium, a zarazem zdecydowanie lepsze od tanich produktów dalekowschodnich. W przypadku zakupu półosi marki Point Gear, dodatkowym atutem jest uproszczona procedura zwrotu rdzeni. – dodaje Robert Wołosewicz.

Każdy mechanik zdaje sobie sprawę, że naprawa starszych pojazdów zwykle wiąże się z poważnymi rozterkami natury finansowej ze strony klientów. Doradzając wybór produktu po fabrycznej regeneracji, jesteśmy w stanie uzyskać kompromis pomiędzy niską ceną, a zadowalającą jakością, która pozwoli uniknąć przyszłych reklamacji. Pamiętajmy, że montowana półoś powinna służyć przez cały pozostały okres eksploatacji pojazdu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!