Warsztaty samochodowe profesjonalizują się – wyniki badania

23 listopada 2017, 12:46

Zmienia się branża zakładów mechaniki pojazdów. Wyższe standardy obsługi klienta, większy nacisk na kwestie bhp i prawidłową gospodarkę odpadami oraz postępująca komputeryzacja sprawiają, że warsztaty mechaniczne świadczą usługi w coraz bardziej profesjonalny sposób.

 

Według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, organizatora konkursu Warsztat Roku, zakłady mechaniczne przywiązują wagę do jakości świadczenia usług. Aż 97 proc. warsztatów, które zakwalifikowały się do finału konkursu, posiada urządzenia diagnostyczne z aktualnym oprogramowaniem. Jednak nawet wśród najlepszych warsztatów wciąż pojawiają się problemy, chociażby z cennikami. Jedynie 59 proc. zakładów miało odpowiednią ekspozycję produktów. Umowa na odbieranie odpadów podpisana jest niemalże przez wszystkie zakłady świadczące usługi mechaniki pojazdowej.

– Statystyki pokazują, że z roku na rok na polskich drogach przybywa coraz więcej samochodów. Tym samym liczba kierowców, którzy będą potrzebowali wsparcia profesjonalnego zakładu mechaniki pojazdowej potencjalnie wzrasta. Wzrastają także wymagania kierowców, szczególnie te związane z bezpieczeństwem i standardami warsztatów – zauważa Andrzej Smółko, prezes CWS-boco Polska, Przewodniczący Koalicji Bezpieczni w Pracy.

Pańskie oko…

Warsztaty przechodzą regularnie kontrole w ramach nadzoru instytucji państwowych. Wyłapują one rożnego typu nieprawidłowości. Z danych zebranych przez portal motofocus.pl wynika, że około 90 proc. warsztatów biorących w badaniu zostało poddanych kontroli. Instytucjami kontrolującymi najczęściej są Inspekcja Handlowa, Urząd Skarbowy i Państwowa Inspekcja Pracy.

Profesjonalny to również bezpieczny

Praca w warsztatach samochodowych wiąże się często z ryzykiem wystąpienia zdarzenia niebezpiecznego. Jak w każdej aktywności zawodowej, ryzyka wypadków nie możemy zlikwidować. Jesteśmy w stanie je co najwyżej zminimalizować. Statystyki GUS pokazują, że najczęstszą przyczyną wypadków od lat jest nieprawidłowe zachowanie pracownika w miejscu pracy – w 2016 było to ponad 60 proc. zdarzeń niebezpiecznych. Pierwszym krokiem, oprócz zapewnienia środków ochrony indywidualnej, kontroli maszyn, szeregu czynników wpływających na komfort oraz optymalizację pracy, jest edukacja pracowników. Dotyczy to całej branży motoryzacyjnej, w tym zakładów mechaniki pojazdów, gdzie zagrożenie pochodzi od spalin, chemii, przeciążeń kręgosłupa, pracy z maszynami, szlifierek, spawarek substancji łatwopalnych.

– Dobrze rozłożone akcenty w działalności serwisu samochodowego prowadzą do spełnienia oczekiwania wszystkich zainteresowanych stron. A więc klientów, którzy otrzymują usługę na najwyższych jakościowym i fachowym poziomie, ale także pracowników, którzy mają satysfakcjonujące miejsce pracy, możliwość rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Powyższe jest również korzyścią dla właścicieli serwisu, którzy realizują swoje cele ekonomiczne. Te akcenty to przede wszystkim dbałość o klienta, ale i o spełnienie wymogów prawnych, organizacyjnych, a nawet ich wyprzedzanie – mówi Tomasz Ładosz starszy specjalista ds. warsztatów w firmie Inter Cars, jednego z członków Koalicji Bezpieczni w Pracy. – Warsztaty samochodowe w dobie silnej konkurencji doceniają ”Pańskie Oko” i wiedzą, że żeby zawalczyć o klienta, muszą zadbać o swój wizerunek, na który składa się m. in. bezpieczeństwo i higieny pracy osób zatrudnionych. Odpowiednie oświetlenie, odzież ochronna, regulaminy, jakość stosowanych części samochodowych – to wszystko pozwala dbać o dobre imię warsztatu – podsumowuje Tomasz Ładosz.

Wśród ryzyka, jakie występuje w pracy mechaników samochodów, najczęściej wymienia się bolesne i męczące pozycje, stres, hałas i kontakt z substancjami chemicznymi lub biologicznymi. Dlatego pracownicy powinni mieć zapewniony dostęp do odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej.

– Odpowiednia jakość kombinezonów roboczych, rękawic, gogli, słuchawek ochronnych i butów z metalowymi noskami bezpośrednio wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa pracowników, a pośrednio na redukcję stresu związanego z pracą – mówi Ewa Gawrysiak End use market Manager Eastern Europe & Central Asia, Sales Manager Poland & Russia w firmie TenCate, członek Koalicji Bezpieczni w Pracy. – Poza aspektami bezpieczeństwa, schludny i czysty pracownik wygląda profesjonalnie, co wpływa na wizerunek warsztatu w oczach klientów – dodaje.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!