Renault Laguna przejechała na oryginalnym sprzęgle 200 000 km. Pojazd jest wyposażony w docisk samonastawny, dwumasowe koło zamachowe oraz łożysko hydrauliczne (wszystkie części są produkcji LuK). Przedstawiamy instrukcję wykonania wymiany niezbędnych elementów.
Kierując się opinią na temat stopnia trudności naprawy francuskich samochodów, właściciel pojazdu zdecydował się na wymianę całego zespołu sprzęgła wraz z kołem zamachowym i łożyskiem hydraulicznym.
Zastosowano następujące elementy zespołu sprzęgła:
Do naprawy potrzebne będą: podnośnik dwukolumnowy, odpowiednie narzędzia, dwa podnośniki hydrauliczne do skrzyni oraz specjalne narzędzie montażowe do sprzęgła samonastawnego. Będą one omówione w dalszej części artykułu.
W pierwszej kolejności należy wymontować (fot. 2 i 3):
- Akumulator, podstawę akumulatora, obudowę filtra powietrza i rozrusznik.
- Spuścić olej ze skrzyni biegów.
Następnie (fot. 4, 5, 6, 7, 8 i 9): Zdjąć przednie koła i nadkola oraz odłączyć końcówki drążków kierowniczych. Podstawowa różnica względem innych pojazdów polega na tym, że sworzeń pozostaje w zwrotnicy, więc trzeba odkręcić amortyzator od zwrotnicy i zdemontować ramę pomocniczą wraz ze zwrotnicami.
Aby wyjąć półoś należy wykonać następujące czynności:
Odłączyć czujnik ABS, przewód hamulcowy i odkręcić nakrętkę piasty. Zdemontować tarczę hamulcową i odkręcić nakrętkę końcówki drążka. Następnie należy odkręcić śruby mocowania zwrotnicy do amortyzatora. Do wyjęcia końcówki drążka trzeba użyć specjalnego ściągacza.
Teraz można wysunąć półoś napędową z mechanizmu różnicowego.
W dalszej kolejności należy zdemontować belkę podpierającą chłodnicę (fot. 10, 11, 12). W tym celu, należy odkręcić śruby od podstawy i odpiąć osłonę zabezpieczającą silnika.
Odłączyć czujnik poziomowania nadwozia (fot. 13).
Podwiesić na pasku chłodnicę, następnie odkręcić śruby (14) jak na poniższym rysunku.
Odkręcić śruby (15) belki podpierającej chłodnicę, zdjąć belkę, tylną podporę silnika i ramę pomocniczą (sanki) (fot. 14 i 15).
W celu zdemontowania skrzyni biegów, należy wykonać następujące czynności:
- odłączyć wtyk czujnika biegu wstecznego i odpiąć jego wiązkę
- odłączyć przewód hydrauliczny sprzęgła od skrzyni biegów.
Następnie:
Wyjąć śruby z osłony zabezpieczającej silnika oraz odpiąć przewód hydrauliczny z wysprzęglika wysuwając zabezpieczenie 2 jak na rys. poniżej.
W dalszej kolejności rozłączamy:
Linki zmiany biegów od dźwigni wybieraka oraz odpowietrzenie skrzyni biegów.
Po wyjęciu śrub z obudowy można zdjąć skrzynię biegów (zob. zdjęcia 16, 17 i 18).
Po wykonaniu tej czynności należy wyczyścić skrzynię i wymienić centralny siłownik hydrauliczny.
Następnie oczyścić wielowypusty wałka sprzęgłowego, nałożyć na nie niewielką ilość smaru, nasunąć trzykrotnie na wałek nową tarczę za każdym razem obracając ją o 120 stopni. Na koniec usunąć nadmiar smaru.
Uwaga: Na tarczach LuK znajdują się opisy „Getriebeseite” lub „Gearbox side” („strona skrzyni biegów”), które wskazują właściwą stronę zakładania tarczy. W nowym docisku samonastawnym, w odróżnieniu od zużytego, sprężynki regulujące pozycję pierścienia samoregulacji będą ściśnięte (zob. zdjęcia 19 i 20).
Centrowanie tarczy sprzęgła jest również niezwykle istotne. W tym celu należy zastosować trzpień centrujący, dostępny w zestawie narzędzi specjalnych do sprzęgieł samonastawnych. Zawsze zwracamy uwagę na zalecenia producenta dotyczące momentu dokręcania. Montaż docisku wykonujemy za pomocą wspomnianego wyżej specjalnego narzędzia do sprzęgieł SAC o nr 400 0237 10. Gwarantuje to jego poprawny montaż, bez ryzyka przedwczesnego rozprężenia się pierścienia samoregulacji.
Aby prawidłowo zamontować sprzęgło samonastawne (SAC), należy wykonać następujące czynności:
- dobrać odpowiednie elementy trzpienia centrującego;
- wsunąć trzpień w piastę tarczy sprzęgła;
- zacisnąć trzpień w tarczy sprzęgła;
- umieścić trzpień wraz z tarczą sprzęgła w otworze łożyska pilotującego;
- dokręcić trzpień centrujący, tak aby elementy były względem siebie dokładnie wyrównane;
- założyć docisk na koło zamachowe zwracając uwagę na jego właściwe posadowienie na kołkach ustalających;
- wkręcić trzy szpilki w otwory montażowe docisku co 120 stopni
- założyć na trzy szpilki trójramienny przyrząd montażowy;
- przykręcić przyrząd do szpilek nakrętkami przelotowymi
- dociskać przyrządem montażowym sprężynę talerzową, aż korpus osiądzie na kole zamachowym;
- wkręcić śruby mocujące docisk w pozostałych trzech otworach;
- odkręcić przyrząd mocujący docisk;
- wykręcić szpilki;
- wkręcić pozostałe trzy śruby mocujące docisk;
- dokręcić wszystkie śruby właściwym momentem;
- poluzować i wysunąć trzpień centrujący.
(zob. zdjęcia 21, 22 i 23).
Zawsze należy sprawdzać, czy tuleje prowadzące znajdują się w odpowiednich miejscach w skrzyni oraz czy są w dobrym stanie. Skrzynię biegów należy dokręcać momentem podanym przez producenta i przed odsunięciem podnośnika skrzyni biegów, gdyż w przeciwnym razie skrzynia może opaść uszkadzając sprzęgło.
Momenty dokręcania koła zamachowego można znaleźć na stronie www.repxpert.pl
W opakowaniu wraz z łożyskiem (510 0225 10) można znaleźć kilka różnych przyłączy. Należy zastosować to, które pasuje i jest zgodne z instrukcjami montażu i zdjęciami, dołączonymi do zestawu.
Uwaga!
Jeżeli uszczelniacz wału korbowego przecieka, należy go wymienić, ponieważ olej silnikowy może doprowadzić do uszkodzenia DKZ (zob. zdjęcie 24).
Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie www.repxpert.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
startive, 17 sierpnia 2017, 17:24 4 0
Ile jest warta robocizna w tym przypadku?
Odpowiedz
Anonim, 18 sierpnia 2017, 9:33 2 -1
okolice 1000 zł producent podaje 9,6rbh plus geometria po zdjęciu sanek
Odpowiedz
Iglotkz, 18 sierpnia 2017, 23:04 0 0
Netto :)
Odpowiedz
facebook.com/28cali, 23 sierpnia 2017, 8:41 6 0
Przy tak zaawansowanej wymianie głupotą jest niewymienienie nawet profilaktycznie uszczelniacza wału.
Odpowiedz