NRF – czujniki ciśnienia spalin EGPS

6 października 2022, 8:00

Oferta NRF dynamicznie się rozwija. Po świętowaniu wprowadzenia 10.000 nowych referencji, nadszedł czas na kolejne nowości. Podczas targów Automechanika Frankfurt 2022 firma NRF wprowadziła cztery nowe grupy produktowe.

Nowość w ofercie – czujnik ciśnienia spalin

Portfolio czujników NRF rozszerza się jeszcze bardziej. Czujniki, EGTS radzą sobie świetnie, więc NRF postanawia wykorzystać ten impet. 14 września do oferty zostały dodane Czujniki Ciśnienia Spalin EGPS.

NRF dąży do powiększenia asortymentu o około 70-80 pozycji do II kwartału 2023 roku. Liczba ta obejmie ponad 550 numerów OE i dotyczy ponad 79 milionów pojazdów w Europie.

EGPS – opis

Czujnik ciśnienia spalin (EGPS) odgrywa istotną rolę w utrzymaniu prawidłowego działania DPF. EGPS mierzy ciśnienie wsteczne spalin i sygnalizuje, kiedy ECU powinien rozpocząć proces regeneracji DPF, aby oczyścić filtr z cząstek stałych lub sadzy. Zablokowany DPF to niekorzystna sytuacja, której skutki mogą być katastrofalne dla Twojego silnika.

DPF > jak to działa?

Coraz większe restrykcje przepisów dotyczących norm emisji spalin (obecnie Euro 6), skutkują stosowaniem w pojazdach recyrkulacji spalin w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu, oraz filtra cząstek stałych do usuwania sadzy i innych zanieczyszczeń ze spalin silnika wysokoprężnego. Aby oczyścić filtr z nagromadzonej sadzy, ECU uruchamia proces regeneracji. Sadza zebrana w DPF jest spalana, zamieniając się w żużel. ECU w tego typu pojazdach opiera się na danych EGPS, aby uruchomić proces regeneracji DPF.

EGPS > jak to działa?

EGPS jest zwykle instalowany w komorze silnika w celu ochrony przed przegrzaniem. Czujnik jest połączony z ECU za pomocą wtyczki elektrycznej i zamontowany do wlotu i wylotu filtra cząstek stałych poprzez węże. Węże podłączone przed i za filtrem DPF. Poprzez pomiar różnicy w ciśnieniu spalin przed i za filtrem, czujnik może ocenić ilość sadzy, która gromadzi się w filtrze i zgłosić to do ECU. A ECU z kolei może wybrać czas rozpoczęcia procesu regeneracji filtra cząstek stałych.

Dlaczego EGPS ulegają awarii?

Jak każde urządzenie elektryczne w pojeździe, przewody mogą ulec uszkodzeniu przez wibracje lub izolacja może pęknąć i spalić bezpiecznik. Rurociągi czujników mogą zostać zablokowane przez sadzę. Stałe cząstki sadzy blokują jedno lub oba wejścia pomiarowe EGPS, a czujnik nie jest w stanie prawidłowo rozpoznać zmian ciśnienia, co może stać się przyczyną krytycznego uszkodzenia filtra DPF, a w najgorszym wypadku silnika.

EGPS > Objawy usterki

Jeśli EGPS przestanie przesyłać prawidłowe pomiary do ECU, filtr cząstek stałych może zostać całkowicie zatkany sadzą i ulec awarii. Objawy wskazujące na to, że DPF nie regeneruje się prawidłowo w zależności od usterki EGPS to:

  • Lampka kontrolna tablicy rozdzielczej Check Engine
  • Utrata mocy
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Wysoka temperatura silnika

W przypadku usterki DPF, spaliny nie mogą być normalnie usunięte z komory spalania ze względu na ciśnienie wsteczne, które im to uniemożliwia, powodując uszkodzenie grupy cylindrów i tłoków oraz mieszanie się sadzy z olejem silnikowym. Sadza ma właściwości ścierne i mieszając się z olejem, powoduje wczesne zużycie łożysk silnika i innych powierzchni trących.

EGPS ma duże znaczenie dla trwałości DPF. W przypadku całkowitego zatkania DPF, operacja regeneracji nie jest w stanie go skorygować. Konieczny będzie demontaż i czyszczenie DPF przez fachowców lub wymiana na nowy, a wszystkie te operacje są dość kosztowne. Znacznie przekraczają koszty diagnostyki i wymiany uszkodzonego EGPS.

EGPS > typowe kody usterek

W przypadku kontrolki Check Engine na desce rozdzielczej, można znaleźć niektóre z tych kodów usterek związanych z EGPS:

  • P2452 Czujnik ciśnienia filtra cząstek stałych do silników wysokoprężnych „A”
  • P2453 Czujnik ciśnienia filtra cząstek stałych „A” Zakres obwodu / wydajność
  • P2454 Czujnik ciśnienia filtra cząstek stałych do silników wysokoprężnych „A” obwód niski
  • P2455 Obwód czujnika ciśnienia filtra cząstek stałych „A” wysoki
  • P2456 Czujnik ciśnienia filtra cząstek stałych „A” niestabilny / niestabilny obwód
  • P2460 Czujnik ciśnienia filtra cząstek stałych „B” Obwód niski
  • P2461 Czujnik wysokiego ciśnienia filtra cząstek stałych „B”
  • P2462 Czujnik ciśnienia filtra cząstek stałych „B” Niestabilny / niestabilny obwód
  • P2464 Zbyt niskie ciśnienie różnicowe filtra cząstek stałych.
  • P2465 Zbyt wysoka różnica ciśnień na filtrze cząstek stałych.

Budowa laboratorium czujników

Zagłębianie się w świat czujników skłoniło firmę NRF do podjęcia kolejnego kroku. Firma kończy budowę Laboratorium Czujników, które stanie się unikalną częścią jej obiektu w Granadzie w Hiszpanii. Posiadanie takiego laboratorium oznacza, że NRF staje się w 100% samowystarczalny w zakresie walidacji czujników, kontroli jakości i procedur gwarancyjnych. Inwestycja udowadnia, że rozwój i jakość to najważniejsze słowa w słowniku NRF.

Premiera czujników na AUTOMECHANIKA FRANKFURT 2022

Automechanika Frankfurt była zawsze uważana przez NRF za jedne z najważniejszych targów na świecie i najważniejsze w Europie. Edycja 2022 okazała się niezaprzeczalnym sukcesem.

Na evencie przeprowadzono premierę wyżej wspomnianych czujników EGPS.
Po raz pierwszy w tym roku firma miała nie tylko stałe stoisko wewnątrz hali. W Strefie Orange na zewnątrz dział Techniczny miał swoją strefę. Przeprowadzali tam pokazy, seminaria oraz ćwiczenia na flocie samochodów szkoleniowych NRF.

Zaprezentowano także najnowszy zakup – Tesla Model S
#orangelightning.

Opublikowane przez: MotoFocus.pl
Artykuł sponsorowany NRF

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!