Zwracaj uwagę cały rok na główny wymiennik ciepła układu klimatyzacji – skraplacz

, 10 marca 2022, 8:00

Jednym z mitów powielanych wśród użytkowników pojazdów wyposażonych w klimatyzację jest twierdzenie, że klimatyzację należy serwisować wyłącznie podczas sezonu wiosennego i letniego. Prawda jest jednak zupełnie inna – niezbędna jest regularna kontrola układu, niezależnie od pory roku i dotyczy to również skraplacza.

Wielu kojarzy klimatyzację wyłącznie ze sposobem na wytworzenie przyjemnego chłodu, gdy jest gorąco. W rzeczywistości układ klimatyzacji osusza również powietrze wpływające do kabiny, znacznie zmniejszając jej wilgotność, oznacza to, że ​​korzystanie z klimatyzacji to najszybszy i najskuteczniejszy sposób na zapobieganie parowaniu szyb. Ponadto regularne korzystanie z klimatyzacji utrzymuje w ruchu mieszaninę oleju i czynnika chłodniczego w układzie, co zapewnia, że ​​jego wewnętrzne elementy, a w szczególności sprężarka, mają odpowiednie smarowanie. Tak więc, używanie klimatyzacji przez cały rok jest najlepszą i najbezpieczniejszą opcją, aby układ działał bezawaryjnie – a w nowoczesnych pojazdach plug-in lub hybrydach z systemami pomp ciepła, jest to jedyna opcja, ponieważ systemy te oprócz zapewnienia chłodu w upalne dni, dogrzewają kabinę w zimne dni i chronią termicznie akumulator samochodu. W rezultacie konserwacja i naprawa układu klimatyzacji powinna być ważna dla niezależnego warsztatu zarówno w okresie jesienno-zimowym jak i wiosną oraz latem. Nissens Automotive zapewnia warsztatom części jak i doradztwo techniczne, które są niezbędne do wykonania przeglądu oraz naprawy.

Skraplacz w centrum uwagi

Wadliwy skraplacz, nawet jeśli częściowo jest sprawny, może prowadzić do poważnych problemów z układem klimatyzacji, a czasem doprowadzić do uszkodzenia lub nawet zatarcia sprężarki, która jest bardzo kosztownym elementem. Jej wymiana spowoduje unieruchomienie pojazdu, ponieważ cały układu klimatyzacji będzie musiał zostać sprawdzony i przepłukany. Skraplacz zazwyczaj przymocowany jest do innych wymienników ciepła w komorze silnika. To w nim zachodzi proces skraplania sprężonego czynnika chłodniczego, który z postaci gazowej przemienia się w ciecz i oddaje ciepło poprzez rurki i żeberka skraplacza do powietrza atmosferycznego.

Uszkodzenia mechaniczne

Często przyczyną obniżonej wydajności układu klimatyzacji lub awarii sprężarki są uszkodzenia mechaniczne, dlatego warto pamiętać że nawet niewielkie mechaniczne odkształcenie powierzchni skraplacza, czy też jego rurek może spowodować ograniczenia w wydajności układu lub nieszczelność. Ponadto ograniczony przepływ spowoduje wzrost ciśnienia i temperatury w układzie, co z kolei zwiększy obciążenie sprężarki, a to ostatecznie skróci jej żywotność lub w najgorszym przypadku będzie przyczyną awarii.

Agresywne środowisko pracy

Skraplacz jest narażony na przyspieszone zużycie w trakcie eksploatacji, ponieważ jest wystawiony bezpośrednio na wpływ czynników zewnętrznych, jako pierwszy wymiennik ciepła na przedzie pojazdu. Klimat, w którym występuje dużo wilgoci czy też śniegu, jest bardzo niekorzystny dla pracy skraplacza, szczególnie w momencie, gdy drogi posypywane są solą, która dostaje się bezpośrednio na odsłonięty skraplacz i powoduje przyspieszoną korozję. Nawet, jeśli skraplacz jest szczelny, wydajność wymiany cieplnej może zostać znacznie zmniejszona, ponieważ korozja osadzając się na cienkich aluminiowych lamelach, ogranicza zdolność wymiany cieplnej skraplacza. Uszkodzenie tylko jednego rzędu lameli skraplacza może obniżyć jego wydajność cieplną nawet o 5%!

Zanieczyszczenia wewnątrz skraplacza

Gdy w układzie powstaną zanieczyszczenia, cienkie kanały skraplacza szybko ulegną zatkaniu. Może to ograniczyć przepływ czynnika chłodniczego, ostatecznie zmniejszając zdolność do wymiany cieplnej. W większości przypadków spowoduje to z nadciśnienie w układzie, które jest bardzo szkodliwe dla sprężarki. Szczególnie zagrożone są skraplacze wykonane w technologii mikro- i nanorurek. Chociaż technologie te zapewniają bardzo dobrą wydajność chłodzenia, to jednak cienkie rurki są bardziej narażone na zatkanie. Wśród głównych przyczyn powstawania niedrożności, jest brak lub niewłaściwe płukanie układu, niewłaściwe stosowanie dodatków, głównie w zbyt dużych ilościach, nieodpowiednia jakość oleju lub jego degradacja, a także uszkodzony osuszacz.

Rozwiązania zalecane przez Nissens

  • Zawsze należy delikatnie obchodzić się ze skraplaczem tak, aby uniknąć uszkodzeń montażowych i nie lekceważyć żadnych uszkodzeń, które są widoczne na jego powierzchni. Jeśli rurki lub lamele są uszkodzone, wymień skraplacz na nowy.
  • Podczas usługi serwisowej związanej z układem klimatyzacji, mechanik powinien przeprowadzić kontrolę wzrokową całego układu klimatyzacji pod kątem wycieków oleju na poszczególnych jego elementach.
  • Kontrola powierzchni skraplacza może zaoszczędzić kosztownych napraw układu jak i sprężarki klimatyzacji. Dlatego wszelkie oznaki korozji lub nieszczelności powierzchni skraplacza należy traktować jako poważne zagrożenie dla prawidłowego działania układu. Należy zwrócić szczególną uwagę na dolną część skraplacza, gdzie rurki i lamele są najbardziej narażone na zapchania, działanie wilgoci i soli drogowej. W przypadku wykrycia jakichkolwiek oznak nieszczelności lub brakujących/zniszczonych lameli, należy wymienić skraplacz.
  • Podczas wymiany uszkodzonego skraplacza na nowy, należy wybrać taki, który jest zabezpieczony specjalną warstwą antykorozyjną, ponieważ znacznie wydłuży to jego czas eksploatacji.
  • Aby utrzymać skraplacz w dobrym stanie, osuszacz musi być zawsze wymieniany wraz z wymianą sprężarki, jeśli układ był wystawiony na działanie powietrza z otoczenia lub system był pusty z powodu nieszczelności.
  • Każdorazowo po awarii sprężarki należy przeprowadź płukanie układu. Istotnym jest, aby zwrócić szczególną uwagę czy po płukaniu w układzie nie pozostały resztki środka płuczącego. Zawsze należy używać zalecanego przez producenta pojazdu oleju oraz dodatków do układu.

Skraplacze Nissens – wartości dodane

  • Szeroka oferta produktów obejmująca ponad 1200 referencji pokrywających ponad 94% parku samochodowego
  • Genuine Nissens Quality – produkty o zwiększonej trwałości, zapewniające optymalną wydajność układu klimatyzacji
  • Produkty z oznaczeniem First-fit zawierają w zestawie wszystkie drobne części, niezbędne do montażu skraplacza
  • Ochrona przed korozją dzięki specjalnie powłoce
  • Testy z użyciem słonej wody wykazały, że skraplacze zabezpieczone przed korozją działają do ośmiu razy dłużej niż inne skraplacze dostarczane bez zabezpieczenia
  • Solidnie zapakowane, aby zapewnić maksymalną ochronę podczas przechowywania i transportu
  • Oferta skraplaczy obejmuje również modele do samochodów hybrydowych i elektrycznych.

Aby uzyskać więcej informacji na temat części do układu klimatyzacji Nissens, w tym o skraplaczu, odwiedź stronę: www.nissens.com/climate

Artykuł sponsorowany Nissens