Za nami półfinały XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników

15 marca 2023, 15:31

Ponad 10 tys. uczniów szkół średnich uczestniczyło w półfinałach XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, które odbyły się 10 marca podczas Targów Edukacyjnych w Poznaniu.

Pozytywna energia i motywacja do zdobywania wiedzy – tak można podsumować półfinały XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Ponad 10 500 młodych ludzi – 5268 dwuosobowych drużyn uczniowskich – jednocześnie rozpoczęło rozwiązywanie online testów kwalifikujących do udziału w finałach Mistrzostw, które odbędą się w dniach 30 marca – 2 kwietnia 2023 r. podczas największych targów motoryzacyjnych w Polsce – Poznań Motor Show.

– Frekwencja przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. Kolejny raz pobiliśmy rekord pod względem liczby uczestników eliminacji do Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Cieszymy się, że zaufało nam tak wielu młodych ludzi i obiecujemy, że dołożymy wszelkich starań, by zadbać o ich edukację i dodatkowe atrakcje podczas finałowych rozgrywek – Adrian Dekowski, Prezes V8 Team, współorganizator Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników.

Uczestnikom półfinałów, uczniom szkół średnich z całej Polski, kibicowali organizatorzy i partnerzy XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, a ich zmagania obserwowali na ogromnym ekranie ustawionym na scenie w jednej z hal Międzynarodowych Targów Poznańskich.

– Dziś jesteśmy na targach edukacyjnych, jest tu mnóstwo młodych ludzi, którzy szukają swojej drogi, ścieżki kariery. W czasie Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników będziemy im to ułatwiać i wskazywać jak się uczyć, jak przygotowywać do zawodu, będziemy mówić o tym, czego potrzebuje rynek. A rynek potrzebuje specjalistów, w których ręce oddamy swoje pojazdy i będziemy mieć pewność, że profesjonalnie je naprawią – mówił Dariusz Wawrzyniak, dyrektor grupy produktów Grupy MTP.

XII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników odbywają się w 7. kategoriach:

  • Młody Mechanik
  • Mechanik Zawodowy
  • Elektromobilni
  • Młody Mechanik Maszyn Rolniczych
  • Młody Mechanik Pojazdów Ciężarowych
  • Młody Mechanik Motocyklowy – ta kategoria pojawiła się w 2022 r. po raz pierwszy
  • Młody Lakiernik

Podczas półfinałów partnerzy XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników poinformowali, jakie atrakcje i akcje specjalne zaplanowali na finały.

Partner strategiczny Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, PLATINUM ORLEN OIL, już przygotowuje swoje stanowisko, które ma być równie okazałe jak podczas ubiegłorocznej edycji. Eksperci marki i jej ambasadorzy podzielą się swoją wiedzą z uczestnikami Mistrzostw.

– Od tego roku do drużyny ambasadorów PLATINUM ORLEN OIL dołącza Kajetan Kajetanowicz, najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy, który przez ostatnie cztery lata nie zszedł z podium Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. Będzie również wsparciem dla uczestników Mistrzostw Mechaników, co więcej będzie obecny na finałach w Poznaniu! – zapowiada Anita Wierciak – Kaperek, Dyrektor Biura Marketingu ORLEN OIL.

– W tym roku chcemy rozwijać zakres naszych materiałów edukacyjnych. Przygotowaliśmy cykl szkoleń produktowych dla naszych klientów, które zainaugurujemy właśnie w Poznaniu podczas Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Zaprosiliśmy naszych kluczowych klientów, którym chcemy pokazać projekt Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Chcemy łączyć pokolenia – świat zawodowych mechaników z tymi, którzy dopiero rozpoczynają swoją drogę w tym zawodzie – dodaje Sebastian Gruszczyński, Kierownik Działu Marketingu ORLEN OIL.

Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników to także akcje specjalne, dzięki którym uczestnicy przygotowują się do udziału w eliminacjach i finałach korzystając z materiałów edukacyjnych Partnerów Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników dostępnych online za pośrednictwem Akademii Młodego Mechanika. To szansa na uzyskanie tzw. „zielonej karty” – możliwości uczestnictwa w finałach Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników bez względu na wynik eliminacji.

Oprócz znanych już uczestnikom akcji PLATINUM CARD marki PLATINUM ORLEN OIL i „Akcji Filtracja” marki FILTRON podobne inicjatywy przygotowali pozostali partnerzy XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, m.in. m.in. ZF Aftermarket – „Skrzynia wiedzy”, VARTA – „Naładuj się wiedzą”, John Deere – „Zielona Karta”, ANWIL – „Nawozimy z klasą”, NEO TOOLS, Integra Software, Autos – „Zaangażowani w części”, Akcja Wodór.

– Przygotowaliśmy akcję specjalną VARTA z zakresu wiedzy o akumulatorach. Chcemy dostarczać młodym ludziom fachową wiedzę, rozwijać ich pasje i pomóc im w przygotowaniu do pracy w zawodzie. Nie możemy doczekać się spotkania na finałach w Poznaniu. Na finalistów czekają ”energetyzujące” zadania praktyczne niemal w każdej kategorii mistrzostw. Pokażemy także jak ogromną rolę spełnia akumulator 12V w pojazdach z napędem elektrycznym – wyjaśnia Łukasz Sikorski z firmy Clarios, właściciela marki VARTA.

Jedna z akcji specjalnych będzie poświęcona rozwojowi napędów wodorowych.

– Podczas Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników i w Akademii Młodego Mechanika już teraz mówimy o tym z czym w motoryzacji będziemy mieli do czynienie w przyszłości. Dzięki temu będziemy gotowi na to, co przyniesie nam rozwój motoryzacji. Wprowadzamy nową kwalifikację rynkową – mechanik pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Już dziś patrzymy w przyszłość – mówi Grzegorz Duda, główny ambasador i współtwórca Akademii Młodego Mechanika, wielokrotny mistrz w rajdach oraz gospodarz programów „Garaż Dudy” i „101 napraw” w TVN Turbo.

Również nowy partner Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, spółka ANWIL, przygotowuje akcje specjalną „Nawozimy z klasą” dla uczestników kategorii Młody Mechanik Maszyn Rolniczych.

– To pierwszy rok, kiedy dołączamy do Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, ale to nie pierwszy projekt edukacyjny, w który angażuje się ANWIL. Firma bezpośrednio lub za pośrednictwem korporacyjnej fundacji od lat prowadzi działania, które wspierają młodych ludzi i pomagają rozwijać pasje młodego pokolenia. Jako lider produkcji nawozów azotowych w Polsce nie mieliśmy wątpliwości, że musimy dołączyć do Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników właśnie w kategorii dotyczącej maszyn rolniczych – mówi Elżbieta Jabłońska, Zastępca Dyrektora ds. Komunikacji, Marketingu i Sponsoringu z firmy ANWIL.

ZF Aftermarket to z kolei akcja specjalna pt. Skrzynia wiedzy. Podczas finałów nie zabraknie wiedzy technicznej z zakresu wszystkich produktów oferowanych przez firmę.

– Bardzo chętnie uczestniczymy w takich projektach jak Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników, wspieramy młodych i zawodowych mechaników, dostarczamy wiedzę, która pomaga im odnaleźć się na niezwykle szybko rozwijającym się rynku motoryzacyjnym. W motoryzacji stale pojawia się coś nowego, a to wymusza na wszystkich nas konieczność stałego poszerzania wiedzy – mówi Michał Głażewski, kierownik zespołu szkoleniowego ZF Aftermarket.

Integra Software zachęcała z kolei do udziału w akcji specjalnej związanej z wykorzystania oprogramowana firmy w codziennej pracy warsztatowej.

– Zachęcam do udziału w naszej akcji specjalnej, która polega na wypełnieniu testu wiedzy o serwisowaniu pojazdu. Można się przy tym posiłkować oprogramowaniem Integra z danymi serwisowo- naprawczymi pochodzącymi od producentów pojazdów. Będzie to okazja do zapoznania się z narzędziem, które mechanicy wykorzystują w swojej codziennej pracy – zapowiada Zuzanna Mróz z firmy Integra.

Grupa TOPEX, właściciel marki NEO TOOLS, postawi z kolei na sprawdzanie wiedzy z wykorzystania narzędzi w warsztacie samochodowym.

– Tradycyjnie położymy nacisk na odpowiedni dobór narzędzi do pracy jaką się wykonuje, bo to jest gwarancja sukcesu. Do odpowiednich prac trzeba dobrać odpowiednie narzędzia, a przy tym wziąć pod uwagę, że obecnie mamy narzędzia wyspecjalizowane, które należy prawidłowo dobrać do danej czynności serwisowej – mówi Witold Penczek z Grupy TOPEX.

Podczas finałów XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników główny akcent to aktywne przyjęcie pojazdu do serwisu. Profesjonalne urządzenia warsztatowe do tej części konkurencji dostarczy PHU SZCZEPAN ze swoją marką REDATS.

– Nasze urządzenia są w niemal każdym warsztacie. W jednym są to podnośniki, w innym wyważarki i montażownie, a gdzie indziej kompletna pneumatyka. Idziemy z duchem czasu. W ubiegłym roku wprowadziliśmy podnośniki do baterii aut elektrycznych, a także urządzenia do dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Sprzęt REDATS dostępny jest w całej Europie. Publikujemy blogi dla warsztatów i wulkanizacji a także tych, którzy dopiero zastanawiają się czy rozpocząć działalność – wyjaśnia Tomasz Szymański, specjalista ds. marketingu P.H.U. Szczepan.

W ten obszar konkurencji włączy się także firma Yanosik.

– Poza możliwością uzyskania cennych wskazówek i wiedzy bazującej na wieloletnim doświadczeniu ekspertów, półfinaliści ponownie będą mogli zmierzyć się w autorskiej konkurencji Yanosika. Na razie nie chcemy jeszcze zdradzać wszystkich szczegółów, ale mogę powiedzieć, że zamierzamy przedstawić uczestnikom tajniki zawodu diagnosty samochodowego i uczulić, na jakie aspekty szczególnie zwracają uwagę kierowcy oceniając warsztaty samochodowe w naszej aplikacji – zapowiada Dawid Kaczmarowski Yanosik Warsztaty.

W świat diagnostyki uczestników XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechanik wprowadzi firma TEXA, lider w produkcji wielomarkowych urządzeń diagnostycznych.

– Z naszej strony jako lidera diagnostyki oferujemy różnego rodzaju wsparcie, ale najcenniejsze jest dawanie szans młodym ludziom w postaci pomocy placówkom dydaktycznym w tworzeniu stanowisk wyposażanych w odpowiedni sprzęt, na którym uczniowie mogą w szkołach zdobywać wiedzę nie tylko na temat samej diagnostyki, ale także i budowy systemów i zasad ich działania – mówi Barbara Masłowska Dyrektor Zarządzająca TEXA Poland.

Z kolei DBK Group, znana młodym mechanikom pojazdów ciężarowych, w tym roku rozszerzy swoje zaangażowanie w Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników o kategorię Elektromobilni.

– Cały nasz zespół angażuje się w przygotowanie konkurencji, chcemy zarazić młodych i zawodowych mechaników pasją do pojazdów ciężarowych. Chcemy podzielić się naszym doświadczeniem. Uczestnicy będą mogli sprawdzić swoje umiejętności na ciągniku siodłowym marki DAF i elektrycznym Iveco Daily – zdradza Anna Konecko z DBK Group.

Po 6 latach przerwy do Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników dołącza Autos, który pokaże młodym mechanikom inne ścieżki rozwoju niż praca w warsztacie samochodowym.

– Często młodzież, z którą się spotykamy nie dostrzega szerszej perspektywy. Młody człowiek po szkole technicznej kieruje swoje pierwsze kroki do zakładu naprawczego, natomiast branża automotive to tysiące miejsc pracy u dystrybutorów i producentów części do pojazdów osobowych i ciężarowych, czy motocykli. Tam potrzeba ludzi, którzy mają podstawą wiedzę techniczną i chcą ją rozwijać pracując u dystrybutorów i producentów części – mówi Karol Filarski Kierownik d/s Wyposażenia Warsztatu i Szkoleń Region Południe.

Uczestnicy XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników otrzymają Odznakę+, którą wydaje Instytut Badań Edukacyjnych.

– To, czy się zajmujemy to cyfrowe odznaki, dzięki którym będziecie mogli pokazywać kim jesteście, jakimi jesteście mechanikami. W tym roku dostaniecie certyfikaty cyfrowe za udział w akcjach specjalnych a podczas finałów za zajęcie trzech pierwszych miejsc we poszczególnych kategoriach. Dostaniecie odznaki cyfrowe z logotypami partnerów Mistrzostw, którzy potwierdzają, że posiadacie dane umiejętności – wyjaśnia Michał Nowakowski z Instytutu Badań Edukacyjnych, Lider projektu Odznaka+.

Podczas XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników nie zabraknie tematyki związanej z napędami gazowymi w samochodach. Swoją wiedzą w tym zakresie podzielą się z uczestnikami eksperci STAG Autogas Systems, którzy przygotowali akcję specjalną „Gaz na wiedzę”.

– Cieszymy się, że rozpoczynamy współpracę z Ogólnopolskimi Mistrzostwami Mechaników i będziemy mieli okazję zapoznać młodzież w tym obszarem motoryzacji – mówi Urszula Mirończuk dyrektor działu marketingu spółki AC SA, właściciela marki STAG.

Do grona partnerów XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników dołącza w tym toku VULCAN – lider na rynku oprogramowania dla oświaty, który od 35 lat pomaga w zarządzaniu samorządom, jednostkom oświatowym i centrom usług wspólnych w codziennym zarządzaniu oraz wspiera dyrektorów i nauczycieli w administrowaniu szkołą czy tworzeniu atrakcyjnych materiałów edukacyjnych dla uczniów.

– Doświadczenie wielu lat pracy przy rozwoju oświaty połączyliśmy z kompetencjami i pasją do nowoczesnych technologii. Co roku przez nasze systemy rekrutuje się 60% uczniów aplikujących do szkół ponadpodstawowych, a z dziennika elektronicznego UONET+ korzysta ponad 7 mln użytkowników – mówi Jan Koziarski, dyrektor Pionu Marketingu VULCAN.

Z kolei o wsparcie technologiczne XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników dba nowy Partner Edukacyjno-Technologiczny – Predator Gaming. Jest to należąca do firmy Acer marka dla graczy, obejmująca pełną gamę sprzętu najwyższej jakości, zaprojektowanego z myślą o najbardziej wymagających i zaangażowanych fanach gier.

– Nasze technologie zostaną wykorzystane podczas finałów Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Większość ich uczestników to uczniowie szkół średnich, a więc świat komputerów i gier jest im bardzo bliski i wbrew powszechnym opiniom ma wiele zalet. Gry komputerowe to m.in. możliwość rozwoju wielu kompetencji, nauki strategicznego myślenia, współdziałania czy budowania relacji. To także edukacja, którą ułatwia sprzęt marki Predator Gaming – stąd nasza obecność na Ogólnopolskich Mistrzostwach Mechaników – mówi Łukasz Łopuszyński, Country Manager w Acer Poland.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!